خالق «قصه‌های مجید» هشتاد ساله شد

امروز زادروز نویسنده‌ای است که کتاب‌هایش نوستالژی جمعی کودکان ایرانی در چندین دهه است، نویسنده‌ای که با قصه‌های مجید او خندیدیم و با بچه‌های قالیباف‌خانه گریه کردیم؛ هوشنگ مرادی کرمانی هشتاد ساله شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، هوشنگ مرادی کرمانی شانزدهم شهریور ماه ۱۳۲۳ در روستای سیرج کرمان زاده شد و زندگی‌اش بدون پدر و مادر و در تنگدستی و سختی گذشت؛ او از ۸ سالگی به کارهای مختلف پرداخت و در ادامه به تهران آمد و به تحصیل در دانشکده هنرهای دراماتیک پرداخت.

هم‌زمان، از رشته ترجمه‌ی زبان انگلیسی دانش آموخته شد و نویسندگی را از سال ۱۳۳۹ با همکاری رادیو کرمان آغاز کرد؛ در سال ۱۳۴۷، نخستین داستانش با عنوان «کوچه ما خوشبخت‌ها» که طنز آمیز بود، در مجله «خوشه» منتشر شد و اولین مجموعه داستان مرادی کرمانی با عنوان «معصومه» و کتاب «من غزال ترسیده‌ای هستم» در سال ۱۳۴۹-۱۳۵۰ به چاپ رسید و در سال ۱۳۵۳ «قصه‌های مجید» را آفرید که بازتاب زندگی خود نویسنده بود.

در سال ۱۳۶۰، به خاطر داستان «بچه‌های قالیباف‌خانه» از سوی شورای کتاب کودک لوح تقدیر دریافت کرد و در سال ۱۹۹۲ میلادی نیز از طرف شورای کتاب کودک ایران نامزد دریافت جایزه‌ی هانس کریستین آندرسن شد و به سبب پرداختن به زندگی کودکان محروم از سوی داوران تشویق شد.

او همچنین عنوان نویسنده برگزیده کشور کاستاریکا – جایزه مارتینی نویسنده و قهرمان ملی آمریکای لاتین را در سال ۱۹۹۵ میلادی از آن خود کرد و نام او در شمار چهره‌های ماندگار ثبت‌شده است؛ مرادی کرمانی همچنین در سال‌های ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ از سوی شورای کتاب کودک به سبب «قلم روان و توانایی‌های منحصربه‌فرد» نامزد دریافت جایزه آسترید لیندگرن بوده و در سال ۲۰۱۹ نیز از سوی مؤسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای دریافت جایزه آسترید لیندگرن معرفی شده است.

خالق «قصه‌های مجید» هشتاد ساله شد

بهترین کتاب‌های هوشنگ مرادی کرمانی

کتاب قصه‌های مجید در سال ۱۳۵۸ منتشر شد؛ این کتاب ماجراهای پسری به نام مجید است که همراه با مادربزرگش، بی‌بی، زندگی می‌کند؛ او با زبانی شیرین و بیانی طنزآمیز، ماجراهایی را روایت می‌کند که در مدرسه و خانه برایش اتفاق می‌افتد.

کتاب بچه‌های قالیباف‌خانه در سال ۱۳۵۹ چاپ شد؛ هوشنگ مرادی کرمانی در این کتاب به شرح زندگی کودکانی پرداخته که از سر فقر مجبور به کار در کارگاه‌های قالی‌بافی هستند و زندگی سختی را تجربه می‌کنند.

کتاب شما که غریبه نیستید در سال ۱۳۸۴ انتشار یافت؛ این کتاب داستان زندگی هوشنگ مرادی کرمانی در روستای سیرچ و کرمان است؛ داستان‌های تلخ و شیرینی که زندگی او را در دوران کودکی شکل داده‌اند و او را به جایگاه امروزش رسانده‌اند.

کتاب خمره در سال ۱۳۶۸ به چاپ رسید؛ خمره‌ای که بچه‌های مدرسه روستا از آن آب می‌خوردند شکسته است و حالا مدیر، ناظم، معلم‌ها و بچه‌ها دنبال راهکاری می‌گردند که خمره را تعمیر کنند.

کتاب مهمان مامان در سال ۱۳۸۰ منتشر شد؛ این کتاب روایت شیرین یک مهمانی پردردسر برای خانواده‌ای فقیر است. مهمان‌ها تازه عروس و داماد هستند و مادر نگران است که چطور می‌تواند از مهمانانش پذیرایی آبرومندانه‌ای بکند. اینجاست که بچه‌ها و همسایه‌ها به دادشان می‌رسند.

کتاب قاشق چای‌خوری در سال ۱۳۹۷ چاپ شد؛ هوشنگ مرادی کرمانی با نوشتن این کتاب از دنیای نویسندگی خداحافظی کرد. این کتاب مجموعه‌ای از داستان‌های کوتاه را با موضوعات مختلف در بر دارد. از عشق گرفته تا جنگ و فقدان و…

خالق «قصه‌های مجید» هشتاد ساله شد

اقتباس‌های سینمایی و فرهنگی از آثار هوشنگ مرادی کرمانی

قصه‌های مجید را احتمالاً باید معروف‌ترین اقتباسی بدانیم که از آثار هوشنگ مرادی کرمانی صورت گرفته است؛ خود او ابتدا نگارش قصه‌های مجید را برای رادیو آغاز کرد اما کیومرث پوراحمد، با ایجاد تغییراتی در آن، سریالی محبوب و به‌یادماندنی از این اثر ساخت.

مهدی باقربیگی و پروین‌دخت یزدانیان، مادر کیومرث پوراحمد، هنرمندانی بودند که در این سریال در نقش مجید و بی‌بی ظاهر شدند؛ در این سریال، مجید به‌جای اینکه کرمانی باشد، اهل اصفهان است که البته همین موضوع هم اعتراض کرمانی‌ها را به دنبال داشت اما هوشنگ مرادی کرمانی معتقد است که مجید به همه‌جا تعلق دارد.

خالق «قصه‌های مجید» هشتاد ساله شد

مهمان مامان نام فیلمی سینمایی است که داریوش مهرجویی در سال ۱۳۸۲ از روی کتاب هوشنگ مرادی کرمانی به همین نام ساخت. گلاب آدینه، پارسا پیروزفر، حسن پورشیرازی و… در این فیلم ایفای نقش کردند. فیلم مهمان مامان، در بیست‌ودومین دوره‌ی جشنواره‌ی فجر، سیمرغ بلورین بهترین فیلم را از آن خود کرد.

ماه شب چهارده نام سریال کوتاهی است که محمدعلی طالبی در سال ۱۳۸۵ از روی کتاب هوشنگ مرادی کرمانی به نام «مثل ماه شب چهارده» ساخت؛ داوود رشیدی، شیرین بینا و ساقی زینتی از هنرپیشگان این سریال بودند و داستان درباره معلم جوانی است که برای آموزش کاریکاتور وارد یک روستا می‌شود اما مردم روستا که کشیدن کاریکاتور را بد می‌دانند، مرتب برای معلم کارشکنی می‌کنند.

کد خبر 685765

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.