این مسجد ۳۰۰ مخاطب جوان و نوجوان دارد

مسئول کانون فرهنگی مسجد ملک گفت: در مسجد ملک امام جماعت، هیئت امنا، پایگاه بسیج و کانون فرهنگی خواهران و برادران باهم همدل و همراه هستند که این موضوع یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این کانون است و بر اساس همین امر است که در حال حاضر حدود ۳٠٠ مخاطب جوان و نوجوان داریم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، زمانی که به تاریخ صدر اسلام نگاهی می‌اندازیم، شاهدیم که حضرت محمد (ص) پس از هجرت به مدینه، ساخت مسجد را در اولویت قرار داده و مسجد قبا را بنا کردند؛ مسجد از زمان صدر اسلام تا کنون به عنوان مکان عبادت و تصمیم‌گیری در امور مختلف، نقش محوری در حکومت اسلامی بر عهده داشته است، به‌طوری که پس از گذشت قرن‌ها، همچنان مهم‌ترین پایگاه اسلامی است.

مساجد از همان زمان آغاز به کار علاوه بر عبادت که کاربرد اصلی آن‌ها است، بنا به نیاز و شرایط، کارکردهای مختلفی داشته‌اند؛ به‌عنوان نمونه در هشت سال دفاع مقدس مساجد به عنوان پایگاهی برای بسیج و اعزام نیرو، در مقاطعی مکان سوادآموزی و گاهی محل مداوای مجروحان جنگی بوده‌اند و همان‌طور که در آن سال‌ها تمام ظرفیت مساجد برای مقابله جنگ نظامی دشمن به‌کار آمد، امروز نیز نیاز است که این ظرفیت برای مقابله با جنگ فرهنگی به میدان بیاید.

اکنون بعد از گذشت بیش از ۱۴٠٠ سال از تشکیل پایگاهی به وسعت مساجد، برنامه‌هایی در این مکان مقدس اجرا می‌شود که بخشی از آن‌ها در راستای بُعد عبادی و برخی دیگر برنامه‌هایی که به‌عنوان مسائل روز جامعه مطرح هستند و یکی از مصادیق این امر را می‌توان کانون‌های فرهنگی مساجد دانست که اگر فعالیت خوبی داشته باشند، می‌توانند نقشی مؤثر در محلات خود ایفا کنند؛ در همین راستا حجت‌الاسلام سلمان عبداللهی مسئول کانون فرهنگی مسجد ملک در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه مؤسس کانون فرهنگی مسجد ملک، شهید اصغر عبداللهی جانباز قطع نخاع بود که حدود ۹ ماه قبل به شهادت رسید، اظهار کرد: تأسیس غیر رسمی این کانون از حدود ۳۵ سال قبل و اخذ مجوز مربوط به سال ۱۳۸۹ است.

این مسجد ۳۰۰ مخاطب جوان و نوجوان دارد

وی در خصوص برنامه‌های شاخص این کانون افزود: از برنامه‌های این کانون برگزاری پنج حلقه معرفتی برای مقاطع دبستان، راهنمایی، دبیرستان و همچنین استعدادهای برتر و هیئت جوانان و نوجوانان است که در این راستا برای مقطع دبیرستان جلسه سیر مطالعاتی برگزار می‌شود.

مباحثه کنید، جایزه بگیرید

مسئول کانون فرهنگی مسجد ملک با بیان اینکه یکی از اقدامات نو این کانون طرح انس با قرآن است، افزود: در این طرح بچه‌ها در رده‌های سنی متفاوت هر روز کنار مربی‌شان دو صفحه قرآن می‌خوانند و اگر شخصی قرآن را تمام کند، جایزه او یک میلیون تومان است و همین موضوع باعث تشویق دانش‌آموزان به قرآن و مسجد می‌شود که در حال حاضر بیشتر از ۱۳٠ نفر قرآن را ختم کردند.

وی با یادآوری اینکه اقدام دیگر طرح اصول عقاید آیت‌الله مکارم است که در طی آن مباحثه چهره به چهره انجام می‌شود و با اتمام این کتاب نیز افراد یک میلیون تومان جایزه می‌گیرند، خاطرنشان کرد: مباحثه کتاب احکام نیز از دیگر برنامه‌ها است که جایزه اتمام آن نیز ۶٠٠ هزار تومان است.

این مسجد ۳۰۰ مخاطب جوان و نوجوان دارد

عبداللهی با بیان اینکه در کنار موارد مذکور، برگزاری طرح‌های ورزشی و امتیاز نماز از دیگر اقدامات است، ادامه داد: طرح کتاب امانتی از دیگر موارد دستورکار است و تفاوت این اقدام با دیگر مراکز این است که کتاب‌ها جلوی چشم نمازگزاران گذاشته می‌شود و بدون ثبت، کتاب‌ها را می‌برند و بازمی‌گردانند، همچنین دیگر روش این است که کتاب‌ها به افرادی که به مسجد نمی‌آیند به‌صورت چهره به چهره امانت داده می‌شود.

این مسجد ۳۰۰ مخاطب جوان و نوجوان دارد

وی اضافه کرد: از دیگر برنامه‌های این کانون برگزاری اردوهای مشهد، قم و جمکران، تفریحی و برگزاری برنامه‌هایی برای مناسبت‌های ملی-مذهبی است و از طرفی هر شب جمعه بچه‌های نوجوان در مراسم احیا شرکت می‌کنند.

مسئول کانون فرهنگی مسجد ملک با تاکید بر اینکه مهم‌ترین اولویت‌ها حاکم بر مجموعه معرفت و بصیرت‌افزایی و توجه به مسائل روز است، گفت: در حال حاضر در میان اعضا دانش‌آموزان نخبه‌ای وجود دارند که یکی از این خروجی‌ها شخصی مانند سردار مقواساز معاون فرهنگی سازمان بسیج است.

وی تاکید کرد: در این مسجد امام جماعت، هیئت امنا، پایگاه بسیج و کانون فرهنگی خواهران و برادران باهم همدل و همراه هستند که این موضوع یکی از مهم‌ترین ویژگی‌ها است و بر اساس همین امر است که در حال حاضر حدود ۳٠٠ مخاطب جوان و نوجوان داریم.

کد خبر 685754

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.