قدم‌هایی که به نیابت از شهدا برداشته شد/ زیارت اربعین، امتداد راه شهیدان است

قدم گذاشتن در مسیر پیاده‌روی اربعین به نیابت از شهدا، سنت حسنه‌ای است که با استقبال زائران حسینی روبه‌رو شده است، زائرانی که می‌دانند که حضور آنها در این مسیر مدیون رشادت‌ها و جان‌فشانی‌های شهدایی است که سهم زیادی در شکل‌گیری این قیام آخرالزمانی باشکوه داشته‌اند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، عکسی از حضورش در کنار مزار شهید «ابومهدی المهندس» را استوری کرده و کنارش نوشته است: «سلام بر آن کس که خونش، در راه حسین (ع) بر زمین ریخته شد.»

محمد، یکی از هزاران زائری است که این روزها توفیق زیارت یار و هم‌رزم حاج‌قاسم را در نجف اشرف به‌دست آورده است، مزار شهید ابومهدی المهندس در مسیر پیاده‌روی زائران اربعین در قبرستان وادی‌السلام قرار دارد.

بزرگ‌ترین قبرستان جهان اسلام مدفن شهدای زیادی از جبهه مقاومت است، شهدایی که سهم زیادی در شکل‌گیری این قیام آخرالزمانی باشکوه دارند و حالا زائران حسینی بر سر مزارشان حضور می‌یابند تا ادای احترام کنند به کسانی که این حرکت به برکت خون‌ها آنها استمرار یافته است.

قدم‌هایی که به نیابت از شهدا برداشته شد/ زیارت اربعین، امتداد راه شهیدان است

پیام نیز فیلمی از مزار شهید «محمدهادی ذوالفقاری» را به اشتراک گذاشته و از کسانی که راهی نجف شده‌اند، خواسته که زیارت این شهید مدافع حرم را یادشان نرود.

قطعه شهدای عراق در نجف فاصله زیادی تا حرم دارد اما مزار شهید ذوالفقاری که در قبرستان وادی السلام قرار دارد، به حرم حضرت علی (ع) خیلی نزدیک است، قبر شهید در واقع قبر یکی از دوستان شیخ هادی بوده که می‌خواستند بعد از فوتش او را آنجا دفن کنند اما شهید ذوالفقاری خیلی اصرار می‌کند تا رضایت مادر دوستش را بگیرد، او هر چند وقت یک بار بالای سر قبر خودش نماز خوانده، دعا کرده و روضه خوانده بود.

مرضیه، تازه از سفر پیاده‌روی اربعین بازگشته است که هم صحبت با ما می‌شود، او که با عکسی از شهید مدافع حرم «حسین آقادادی» راهی این سفر شده و به این نیت شهید در مشایه قدم گذاشته بود، می‌گوید: شنیده‌ای «او با سپاهی از شهیدان خواهد آمد»؟ تجسم عینی این خبر خوش آخرالزمانی را می‌توانی در جاده بهشتی نجف به کربلا و همایش پیاده‌روی اربعین ببینی؛ آنجا که به هر طرف نگاه می‌کنی، تمثال خندان شهیدی به زائران خوشامد می‌گوید، مسیر پیاده‌روی اربعین را مسیر آمادگی ظهور دانسته‌اند و برای روشن کردن این مسیر، چه چراغی پرنورتر از شهدا؟

مرضیه که از موکب نایب الشهیدی که در عمود ۴۹۴ برپا شده بود، کارتی با تصویر شهید لبنانی «احمد مشلب» گرفته تا سفرش با یاد دو شهید ماندگار شود، ادامه می‌دهد: در این موکب یک بانک اطلاعاتی کامل از تمام شهدای مقاومت با ملیت‌های مختلف جمع کرده بودند و زائران به این موکب می‌رفتند، نام شهید موردنظرشان را می‌گفتند و کارتی برای آنها با تصویر و مشخصات شهید صادر می‌شد تا به نیابت از او طی مسیر کنند.

رضا هم برای ما از حضورش در پیاده‌روی اربعین و سفری که به نیابت از شهدا انجام داده است، می‌گوید: حضور در مراسم اربعین را مدیون خون شهدای دفاع مقدس و مدافع حرم هستیم و نباید فراموش کنیم که اگر رشادت و جان‌فشانی آنها نبود، اکنون ما نمی‌توانستیم قدم در این مسیر بگذاریم.

وی که دومین حضور در مراسم اربعین را تجربه کرده است، می‌افزاید: عکس ۱۵۰ نفر از شهدا را روی بسته‌هایی که به کمک دوستان آماده شد، نصب و در بین راه بین مردم توزیع کردیم تا آنها به یاد داشته باشند، این مسیر به برکت خون شهدا در دسترس مردم قرار گرفت و باید قدر دان این نعمت الهی باشیم.

قدم‌هایی که به نیابت از شهدا برداشته شد/ زیارت اربعین، امتداد راه شهیدان است

بعد از گذشت سال‌ها از جنگ تحمیلی، جایی قدم گذاشته که روزی شاهد پرپر شدن رفقایش بوده است، او از همرزمان شهیدش یاد می‌کند، رفقایی که وصیت کرده بودند اگر روزی راه کربلا باز شد، نائب‌الزیاره‌شان باشد.

حاج‌خلیل که روزهایی از عمرش در اسارت گذشته، با بیان اینکه بین رزمندگان ایرانی و عراقی در پرتو پیاده‌روی اربعین و محور «حب‌الحسین یجمعنا» رفاقت شکل گرفته است، می‌گوید: همه ما اسرا می‌دانستیم که اگر جنگی شکل گرفت، بین ما و حزب بعث بود، نه مردم عراق و همین جدا کردن مردم عراق از حزب بعث باعث شد که در این سال‌ها اسرای ایرانی از جمله گروه‌هایی باشند که در ایام اربعین و دیگر روزهای سال، مشتاقانه برای زیارت ائمه (ع) به کشور عراق بروند.

وی با اشاره به خاطره یکی از دوستانش می‌افزاید: او در سفر زیارتی خود در اربعین میهمان خانه یک عراقی می‌شود که پس از پرس‌وجو متوجه می‌شود که این فرد عراقی همان کسی بوده که در یکی از عملیات‌ها به دست او اسیر شده بود، این فرد عراقی به این دوست رزمنده ما گفته بود که لعنت خدا بر صدام که ما را در برابر هم قرار داد و به فدای حسین (ع) که دوباره بین ما پیوند برادری برقرار کرد!

حاج‌رضا یکی دیگر از رزمندگان دفاع مقدس است که از او درباره حضورش در پیاده‌روی و از عکس و فیلم‌هایی که در فضای مجازی به اشتراک گذاشته است، می‌پرسیم، وی که با هم‌رزمان قدیمی این روزها در سنگر خدمت رسانی به زائران اربعین حضور دارد، می‌گوید: زیارت اربعین، امتداد راه شهیدان است و آنها بودند که فریاد یا حسین سر دادند و بانگشان امروزه در سراسر این گیتی گسترانده شده و مردم عاشق را از هر کجای دنیا به این مسیر می‌کشاند و ما که جا مانده قافله شهدا هستیم، باید بدانیم وظیفه سنگینی در قبال دوستان شهیدمان داریم و نباید از هیچ کوششی برای بهتر برگزار شدن این مراسم عظیم دریغ بورزیم، چرا که پیاده‌روی اربعین و معرفی امام حسین (ع) در تحقق ظهور نقش اساسی ایفا می‌کند.


کد خبر 685524

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.