نتیجه اعتراض به سوابق تحصیلی دانش‌آموزان به کجا رسید؟

از آن جایی که در سابقه تحصیلی برخی از دانش‌آموزان مغایرت وجود داشت و باعث منفی شدن تراز آنها شده بود، اعتراض آنها برای بررسی مجدد سابقه تحصیلی وارد بود و تمام اعتراض‌ها مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نتایج نهایی آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ (نوبت دی‌ماه و تیرماه) شامل نمره کل نهایی، رتبه، سهمیه و وضعیت بومی برای پذیرش در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی روی سایت سازمان سنجش و آموزش کشور به نشانی www.sanjesh.org قرار گرفت، این در حالی است که اعتراض به نتایج و سوابق تحصیلی مورد توجه کاربران فضای مجازی قرار گرفته است.

یکم شهریورماه سال جاری با ابلاغ آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور، تغییرات ایجاد سابقه تحصیلی دانش‌آموزان اعلام شد؛ به‌گونه‌ای که متقاضیان ایجاد سابقه تحصیلی و ترمیم نمرات دروس نهایی مجاز شدند بر اساس جدول دروس امتحان نهایی دوره دوم متوسطه، صرفاً یک‌بار برای ایجاد سابقه و یک‌بار برای برای ترمیم نمره، با پرداخت هزینه‌، در دروس موردنظر خود ثبت‌نام و در امتحان مربوط شرکت کنند.

بر اساس اعلام سازمان سنجش، با توجه به هماهنگی به عمل آمده با وزارت آموزش و پرورش مقرر شده است آن دسته از داوطلبانی که نسبت به نمره کل سابقه تحصیلی اعلام شده از سوی وزارت آموزش و پرورش و مندرج در درگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش آموزش کشور درخواست بررسی دارند، همچنین داوطلبانی که نمره یک یا چند درس آنان در محاسبه نمره کل سابقه تحصیلی لحاظ نشده است، از تاریخ بیست و هفتم تا سی و یکم مردادماه سال جاری به درگاه الکترونیکی وزارت آموزش و پرورش به نشانی my.medu.ir مراجعه و از بخش آزمون سراسری درخواست خود را ثبت کنند. بدیهی است به درخواست‌هایی که از سایر روش‌ها ارسال شود هیچ‌گونه پاسخی داده نخواهد شد.

دلیل وجود مغایرت در سابقه تحصیلی برخی دانش‌آموزان

محسن زارعی، معاون وزیر و رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش درباره بررسی درخواست‌های بررسی مجدد سوابق تحصیلی اظهار کرد: سابقه تحصیلی برخی به دلیل اینکه در زمان ثبت‌نام کد سابقه تحصیلی را اشتباه درج کرده بودند، خوانده نشده بود و به همین دلیل گاهی تراز آنها منفی شده بود، برخی افراد به جای درج کد ملی خود، کد ملی والدین را درج کرده بودند و از این‌رو در سابقه تحصیلی این افراد مغایرت وجود داشت. اعتراض این افراد برای بررسی مجدد سابقه تحصیلی وارد بود؛ تمام این درخواست‌ها که سابقه تحصیلی افراد بنا بر هر دلیلی درست وارد نشده یا خوانده نشده بود، بررسی و اصلاح شد.

وی افزود: برخی مراجعه می‌کردند و می‌گفتند ما نمی‌توانیم در سامانه درخواست بررسی مجدد، سابقه تحصیلی دهیم؛ علت این بود که سابقه تحصیلی آنها خوانده شده و تراز آنها درست محاسبه شده بود.

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش درباره مشکل برخی افراد و مغایرت در سابقه تحصیلی آنها تصریح کرد: چون اتباع نیز کد ملی ندارند، گاهی به اشتباه به جای کد ملی که باید کد اتباع را وارد می‌کردند، اعدادی وارد کرده بودند و همین امر باعث شده بود سابقه تحصیلی آنها منفی درج شود.

وی با بیان اینکه بررسی سوابق تحصیلی افرادی که سوابق آنها دچار مشکل بود به پایان رسید و نتایج به سازمان سنجش ارسال شده است، ادامه داد: قرار بر این شد سازمان سنجش این امر را تکمیل کند. فرصت خوبی بود که هیچ اجحافی در حق هیچ‌کسی رخ ندهد، سازمان سنجش مجدد برای این تعداد تعیین رتبه می‌کند.

زارعی گفت: برخی مراجعه‌کنندگان می‌گفتند ما دیپلم قبل از سال ۸۴ هستیم و مطلع نبودیم باید ایجاد سابقه می‌کردیم، در حالی که همه این موارد در دفترچه کنکور سراسری درج شده بود. مبنای اطلاع‌رسانی به داوطلب دفترچه ثبت‌نام کنکور است و داوطلب باید دفترچه را کامل مطالعه کند.

وی با اشاره به شرایط ایجاد سابقه برای هنرستانی‌ها خاطرنشان کرد: هنرستانی‌ها آزمون نهایی ندارند، با این حال ما به هنرستان‌ها بخشنامه کرده بودیم که دانش‌آموزان هنرستانی که در کنکور سراسری شرکت کردند و قصد دارند انتخاب رشته بر اساس آزمون داشته باشند، باید ایجاد سابقه کنند. بنابراین اگر داوطلبان هنرستانی متقاضی آزمون سراسری، در رشته هنر آزمون می‌دهند باید دروس عمومی رشته خود به جز زبان خارجی را برای ایجاد سابقه، امتحان نهایی می‌دادند. اگر هم این داوطلبان متقاضی شرکت در کنکور رشته‌های نظری بودند، باید کل دروس رشته نظری را امتحان می‌دادند. به هنرستان‌ها هم ابلاغ شده بود که برنامه آزمون امتحان پایانی را طوری طراحی کنند که تداخل با آزمون نهایی نداشته باشد، با این حال برخی هنرستانی‌ها نیز می‌گفتند از این امر مطلع نبوده‌اند، در حالی که توضیح این امر در دفترچه کنکور آمده بود.

اعلام تغییرات ایجاد سابقه تحصیلی دانش‌آموزان

یکم شهریورماه سال جاری، هزاروبیستمین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش به ریاست آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی تشکیل و به استناد تشکیل قانون اصلاح لایحه قانونی شورای عالی آموزش و پرورش مصوب شد؛ متقاضیان ایجاد سابقه تحصیلی و ترمیم نمرات دروس نهایی (از جمله دارندگان مدرک پایان تحصیلات دوره متوسطه، دانش‌آموزان شاخه‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش و دانش‌آموزان شاخه نظری داوطلب شرکت در گروه آزمایشی غیرمتناظر با رشته تحصیلی خود) مجاز شدند مطابق جدول دروس امتحان نهایی دوره دوم متوسطه، صرفاً یک‌بار برای ایجاد سابقه و یک‌بار برای ترمیم نمره، با پرداخت هزینه‌، در دروس موردنظر خود ثبت‌نام و در امتحان مربوط شرکت کنند.

بر اساس تبصره یک این مصوبه، «متقاضیانی که قبل از ابلاغ این مصوبه از فرصت ترمیم (موضوع مصوبه جلسه ۹۱۵ شورای عالی آموزش و پرورش تاریخ بیست‌وششم مردادماه سال ۹۴) استفاده کرده‌اند، می‌توانند یک‌بار دیگر نمرات امتحانات نهایی دروس موردنظر خود را ترمیم کنند» و در تبصره ۲ مصوبه نیز تصریح شده است که «نمرات ایجاد سابقه و ترمیم صرفاً به‌عنوان سابقه تحصیلی اعتبار خواهد داشت و در کارنامه تحصیلی داوطلبان منظور نمی‌شود.»

در این جلسه همچنین تصویب شد «نمره کل سابقه تحصیلی (بند ۲۲ مصوبه جلسه ۸۴۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی) توسط وزارت آموزش و پرورش محاسبه و ضمن اطلاع‌رسانی به ذی‌نفعان، برای پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی در اختیار مراجع مربوط قرار گیرد.»

بر اساس مصوبه دیگر این نشست، وزارت آموزش و پرورش مکلف شد شیوه‌نامه اجرایی این مصوبات را حداکثر ظرف یک ماه تهیه و با امضای وزیر ابلاغ کند.

کد خبر 685318

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 2
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهدی IR ۲۰:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۵
    6 0
    سلام .من هنوز کد سابقم و تراز سوابقم تو کارنامه کنکور منفیه الان من چیکار کنم
    • Mjhd IR ۱۷:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۰
      3 0
      سلام. من هنوز تراز سوابق تحصیلیم منفیه تا کِی دیگه باید صبر کنیم