اینجا خدمت گفته، عشق به حسین خوانده و عبادت نوشته می‌شود

ایام اربعین است و بساط روضه و عزا برپا، در این میان ۳۰ دستگاه دولتی اصفهان عبارت «عبادت به جز، خدمت به خلق نیست» را صرف کرده و ستون خیمه موکب را برای گره‌گشایی از خلق تا شب اربعین حسین برپا کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، وقتی سخن از موکب می‌کنیم واژگانی چون «سلام اربعین، سلام کرب و بلا، سلام ای بهترین جاده روی زمین (مشایه)» به ذهن متبادر می‌شود.

مفاهیمی چون زیارت، روضه حسین بن علی (ع)، یک استکان چای داغ، اشک و ناله و عزا نیز با موکب پیوند دارد.

گرچه موکب واژه‌ای عربی است ولی در این سال‌ها به مدد پذیرایی خالصانه و صادقانه و از سر عشق شیعیان عراقی در اربعین حسینی به خوبی در در ذهن و دل ایرانیان نشسته و گویی پیوند دیرینه دارد.

اما هم‌زمان با ایام اربعین سید و سالار شهیدان (ع)، این بار اصفهانی‌ها نیز همچون دیگر لمحه‌های تاریخ، دست به اقدامی ابتکارانه و خلاقانه زده‌اند و برپایی روضه، خیمه عزا، عبادت را به نحوی دیگر تعریف کردند که قابل تقدیر است.

اینجا خدمت گفته، عشق به حسین خوانده و عبادت نوشته می‌شود

اینجا میدان بزرگمهر اصفهان، یکی از میعادگاه‌های سال‌های اخیر عاشقان شهدا در تشییع و مسیر آغازین جاماندگان اربعین حسینی است، به وقت ۳۰:۱۹ تا ۲۱:۳۰ شب، از دوازدهم تا چهاردهم شهریورماه (شب اربعین) ستون خیمه موکبی علم شده است به نام «موکب خدمت، پاسخگویی به مراجعین توسط دستگاه‌های اجرایی شهرستان اصفهان»

چیدمان این موکب، ساده و بی آلایش اما گره گشا است، فقط ۳۰ میز و ۳۰ صندلی دارد، با ۳۰ خادم الموکبی که اغلب مدیران کل یا معاونین ادارات شهرستان اصفهان هستند و هدف کمک به خلق با روی گشاده و زدودن گره از پیشانی شهروندان به هر طریق ممکن است، نور این موکب به روشنایی حرارت عشق به حسین بن علی در قلوب بوده و پذیرایی‌اش فقط یک لیوان آب و سلام بر حسین پس از آن است.

اینجا خدمت گفته، عشق به حسین خوانده و عبادت نوشته می‌شود

در این موکب ۳۰ هیئت مجزا با نام‌های «بنیاد مسکن، جهاد کشاورزی، توزیع برق شهرستان، آب منطقه‌ای، راه و شهرسازی، بخشداری مرکزی، شهرداری اصفهان، بهزیستی، فرمانداری اصفهان، سازمان تأمین اجتماعی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، اتاق اصناف، تعزیرات حکومتی، کمیته امداد، اداره ثبت اسناد، اداره ثبت احوال، هماهنگی امور بانک‌ها، اداره آموزش و پرورش، بنیاد شهید منطقه ۱ و ۲، مرکز بهداشت شماره یک، اداره کل ورزش و جوانان، مشاوره امور بانوان، هلال احمر و..» به زیر بیرق (یا لَیتَنا کنّا مَعَک) در موکب خدمت جمع شده‌اند تا عبادتی را جلوه‌گر باشند که باطن آن خدمت به خلق است.

«خبری از اجبار و الزام اداری نبوده و مدیران همگی با عشق به خدمت، داوطلبانه، حتی بیشتر از ساعت تعریف شده موکب، شنوای مشکلات مردم، راهنمای آنها برای یافتن راهکار بهتر و درنهایت تعیین مسیر حل معضلات هستند» این موارد، بخشی از گفت‌وگوی خبرنگار ایمنا با محمدعلی احمدی، فرماندار اصفهان است که برای عملی شدن این ابتکار در کنار دیگران ستون این خیمه را بلند کرده‌اند.

اینجا خدمت گفته، عشق به حسین خوانده و عبادت نوشته می‌شود

اینجا دل حکمروا، عشق به حسین (ع) حاکم و خدمت به مردم نخ تسبیح وحدت

وی درباره برپایی موکب خدمت ادامه می‌دهد: مدیرانی که به جهت حضور پشت میز خدمت خود و ضرورت پیشبرد امور، توفیق زیارت حرم امام حسین (ع) را در کربلا و حضور در مسیر راهپیمایی میلیونی نجف تا کربلا را پیدا نکردند، بهترین اقدام آن دیدند که علاوه بر خدمت‌رسانی روزانه به مردم، ملاقات‌های چهره به چهره و ارتباط نزدیک با شهروندان داشته باشند تا پاسخگوی مردم باشند.

احمدی یادآور می‌شود: بر این اساس مدیران دستگاه‌های دولتی این ایام موکب‌داران، هیئتی‌ها و عزاداران اباعبدالله (ع) در موکب‌هایی که در سطح شهر زده می‌شود، تلاش می‌کنند تا به عزاداران امام حسین (ع) خدمت کنند و مدیران دستگاه‌های اجرایی نیز بر آن شدند تا در شب‌های منتهی به اربعین به مدت سه شب برنامه‌ای در پل بزرگمهر داشته باشند و موکبی به نام موکب خدمت را برپا کنند.

وی تاکید کرد: موکب خدمت هم لطف سیدالشهدا است تا توفیق رفیق ما شود و بتوانیم نام خود را در عزاداران واقعی امام حسین (ع) به این نحو ثبت و ضبط کنیم، اینجا دل حکمروا، عشق به حسین (ع) حاکم و خدمت به مردم نخ تسبیح وحدت است.

اینجا خدمت گفته، عشق به حسین خوانده و عبادت نوشته می‌شود

خدمت، عشق و معرفت به اهل بیت را عمیق‌تر می‌کند

فرماندار اصفهان در توضیح چه چیز باعث شده است مدیران به جای حضور در دسته‌ها و هیئت‌های عزاداری این شب‌ها در این موکب خدمت حضور پیدا کنند، افزود: بر اساس آنچه از دین آموخته‌ایم، خدمت، عشق و معرفت به اهل بیت را عمیق‌تر می‌کند، شیعه‌ای که خدمت را سرلوحه کار خود قرار می‌دهد، عاشق‌تر به اهل‌بیت است و حرارت عشق به حسین (ع) در دلش عمیق‌تر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه یکی از ویژگی‌های بارز دولت سیزدهم که رهبر معظم انقلاب بر آن تاکید داشتند، مردمی بودن است، گفت: در همین راستا برنامه‌های متعددی توسط مسئولان و دستگاه‌های اجرایی، چون حضور در مناطق مختلف و ارتباط چهره به چهره و پیگیری امور مردم از طریق حضور در بین مردم بودن انجام گرفته است.

احمدی خاطرنشان کرد: در این دولت الگوهای مشارکت مردم و مسئولین، نمونه‌های همدلی و همراهی با یکدیگر، تلاش و خدمت بی‌وقفه برای رفع مشکلات مردم از جمله الگوهای متفاوت‌تر از دوران گذشته ارائه شده است و برپایی موکب خدمت شهرستان اصفهان نیز می‌تواند از مصادیق آن باشد.

وی با اشاره به اینکه تجربه نشان داده است در دوره‌های مختلف هر جا به مردم توجه کردیم و همراهی مردم را داشتیم موفق شدیم، تصریح کرد: مراجعه افراد به میزهای خدمت، بخشی از امور انجام شده در این موکب است، اما از سوی دیگر برپایی این موکب هدف دیگری چون آگاهی عمیق‌تر مسئولان از معضلات را دنبال می‌کند، چرا یکی از روش‌های آشنایی عمیق مسئولان با مشکلات و یافتن بهترین راهکار از طریق ارتباط چهره به چهره انجام می‌شود.

اینجا خدمت گفته، عشق به حسین خوانده و عبادت نوشته می‌شود

محل قرارگیری موکب خدمت مقابل موکب بزرگ حضرت ابوالفضل روی پل بزرگمهر است که در پذیرایی از شهروندان، برنامه‌های فرهنگی و اعتقادی و برپایی روضه اباعبدالله الحسین (ع) الحق هر شب سنگ تمام می‌گذارد، اما شاید در نگاه اول، کم رونقی موکب خدمت در برابر موکب‌های پذیرایی به ذهن متبادر شود، اما با حضور در محل و مشاهده عینیات، متوجه می‌شویم که استقبال مردم از موکب خدمت از همان شب اول، غیرقابل تصور بوده است و شهروندان به خوبی از این ایده استقبال کرده‌اند.

رونقی که به دلیل حجم مراجعات مردمی، نه تنها مسیر تردد عابران پیاده در ضلع شرقی پل بسته می‌شود، بلکه عابرین پشت میله‌های پل به نوبت برای مراجعه می‌ایستند.

در «موکب خدمت» میان دردِدل مردم تا گوش شنوای مدیر، چند قدم فاصله

حال و هوای موکب، گپ‌وگفت صمیمی و البته دغدغه‌مندانه برای گره گشایی از کار مردم است، افراد ابتدا کلیت مشکلات خود را به کارشناسانی که در لباس خادم آنجا ایستاده‌اند مطرح می‌کنند، خادمان «موکب خدمت» به تناسب مشکل، آنها را برای حضور در میز خدمت مناسب راهنمایی می‌کنند، برای هر میز خدمتی به جهت نظم بخشی، مسئول هماهنگی وجود دارد، باید اسم خود را در لیست انتظار بنویسی و روی صندلی‌های پلاستیکی زردرنگ مقابل هر میز خدمت بنشینی، تک به تک شهروندان به مسئولان مراجعه می‌کنند.

مدیران کل برای سرتاپاگوش بودن مشکلات بدون هیچ در بسته، وقت قبلی گرفتن در «موکب خدمت» حاضر شده‌اند، خبری از خَدم و حَشم، پذیرایی راه و بی‌راه، میز و صندلی بزرگ ریاست و هزار تجمل باید و نباید، نیست.

در «موکب خدمت» میان دردِدل مردم تا گوش شنوای مدیر، چند قدم فاصله هست و مانعی دیده نمی‌شود، روی خوش، ابروگشاده و تبسمی دلنشین رضایت از خدمت به خلق، تنها تصویری است که از چهره مدیران مشاهده می‌کنیم.

اینجا خدمت گفته، عشق به حسین خوانده و عبادت نوشته می‌شود

در این میان برخی از میزهای خدمت به جهت بزرگ بودن دایره خدمت در جامعه چون شهرداری اصفهان، آموزش و پرورش، فرمانداری اصفهان و اتاق اصناف از دیگر میزهای خدمت شلوغ‌تر و پرازدحام‌تر بود.

آنها را برای گزارش خودم انتخاب کردم، پا را جلوتر نهادم و گوش تیز کردم، تا ببینم چه گپ‌وگفت‌هایی بین مراجعه‌کننده و مدیر مربوطه رد و بدل می‌شود.

ابتدا میز خدمت آموزش و پرورش انتخاب شد که مشتریان آن اغلب مادرانی دغدغه‌مند و دل‌نگران از مشکلات ثبت‌نام فرزندان دلبند خود در آستانه بازگشایی مدارس بود، مادری از چرایی درخواست پول و هزینه توسط مدرسه دولتی گلایه داشت، پدری دیگر از منطقه‌ای شدن مدارس خوب برای ثبت‌نام دانش‌آموزان و نبود توازن عدالت در سطح مناطق شهری گله‌مند بود.

بانوی جوان دیگری از چرایی تفاوت کیفیت آموزش مدارس در مقطع تحصیلی یکسان از نماینده آموزش و پرورش در میز خدمت آموزش و پرورش در «موکب خدمت» سوال می‌کرد.

معاون اداره کل آموزش و پرورش همه را با سعه‌صدر می‌شنید و یادداشت‌برداری می‌کرد تا در وقت مقتضی اداری به تک‌تک آنها برای رفع مشکلات بیان‌شده رسیدگی کند.

قولی که این آقای مسئول به والدین می‌داد، پیگیری مشکلات مطروحه از دایره بازرسی اداره کل آموزش و پرورش تا سه روز آینده بود.

اینجا خدمت گفته، عشق به حسین خوانده و عبادت نوشته می‌شود

میز خدمت فرمانداری اصفهان دومین میز پرازدحام این موکب بود، به ردیف، مردم در نوبت برای گپ‌وگفت بی‌واسطه با محمدعلی احمدی، فرماندار اصفهان نشسته بودند، دسته برگه‌ای بزرگ از سربرگ با آرم فرمانداری، در دست فرماندار بود که در پایان صحبت هر مراجعه‌کننده، در صورت نیاز بدون معطلی برای ارجاع به مسئول مربوطه شهرستانی نگاشته می‌شد.

بانوی جوانی تقاضای سفارش به بانک برای تسهیل در پرداخت وام اشتغال در منطقه برخوار را داشت، فرماندار اصفهان با آن که مشکل مطروحه در محدوده‌اش نبود، مسئول میز خدمت هماهنگی امور بانک‌ها در موکب را صدا زد و پیگیر حل مشکل مراجعه‌کننده شد.

جوان دیگری از مشکلات آسیب‌های اجتماعی در منطقه مسکونی خود در شمال شهر گلایه داشت که فرماندار سرِ صبر ابعاد قضیه را شنید و دستورات لازم را برای پیگیری به نیروی انتظامی داد.

مرد مسن موسفید کرده‌ای مراجعه کرد و از نبود امکانات آموزشی، ورزشی و فرهنگی مناسب در منطقه مسکونی خود می‌گفت و تاکید داشت گویی مردم این منطقه زیر نقطه پونز نقشه کاری مدیران قرار دارند و سال‌ها است دیده نشده‌اند.

در همین بین، ناگهانی بانویی با صدا و حرارت خود را میان جمعیت رساند، به یک باره داد زد: «فرماندار مچکرم» احمدی سری بلند کرد و گُل از گُل چهره‌اش شکُفت و گفت، خانم مشکلت حل شد؟ آن بانو پاسخ داد: «خدا برات خوب بخواد، دستت درد نکنه، حل شد آقا، حل شد.»

متوجه شدم این خانم شب اول برپایی موکب خدمت برای حل شدن مشکلش البته کمی ناامیدانه و بیشتر از سر کنجکاوی به «موکب خدمت» آمده و معضل خود را با فرماندار مطرح کرده و فردای آن شب، مشکل چندین ساله خانم با راهنمایی کارشناسانه آقای فرماندار حل شده بود و امشب آن زن دست بچه‌های خود را گرفته بود و برای تشکر به موکب آمده بود.

اینجا خدمت گفته، عشق به حسین خوانده و عبادت نوشته می‌شود

میز خدمت شهرداری اصفهان نیز دیگر میز خدمتی بود که مراجعه‌کنندگان آن تمامی نداشت، اغلب موضوعات مطرح شده در این میز خدمت مربوط به آزادسازی گلوگاه‌های محلات که باید رفع شود و نشده است، چرایی کندی در تملک، مباحث شهرسازی و مشکلات پیش روی فرایند دریافت پروانه ساختمان، صدها مشکلات شهری اراضی و املاک خارج از محدوده، درخواست‌های متعدد برای روکش آسفالت و تعمیر آسفالت معابر موارد عمرانی متعدد بود که پاسخ همراه با لبخند نمایندگان شهرداری اصفهان به مراجعه‌کنندگان، ثبت مشکلات در فرم‌های دو قسمتی خاص شهرداری و نگهداری قسمت پایینی برگه تا ۷۲ ساعت آینده که کد رهگیری مشکل بیان شده روی تلفن همراه شهروند پیامک می‌شود، بود.

اینجا خدمت گفته، عشق به حسین خوانده و عبادت نوشته می‌شود

مصادیق و تصاویر زیبا میان خادمان «موکب خدمت» و ولی‌نعمتان (مردم) بسیار بود که می‌توانست به رشته تحریر درآید، از مراجعه باغداری به میز خدمت اداره جهاد کشاورزی و بیان مشکلات باغش، کسبه‌ای که برای مشکلات جواز کسب و کار خود به اتاق اصناف مراجعه می‌کردند تا زوج ناشنوایی که برای رفع مشکلات اقتصادی خود و دریافت وام اشتغال به نماینده بهزیستی به «موکب خدمت» آمده بودند، تک‌تک صحنه‌ها به دل می‌نشست، البته بودند مراجعه‌کنندگانی که به دلایل مختلف چون قانونی نبودن درخواست‌ها، یا زمان‌بر بودن حل مشکلات از طریق قوانین مصوبه مجلس، دست خالی از این موکب رهسپار می‌شدند، اما مجال کوتاه و غرض فقط تحسین ابتکارات در راه خدمت به خلق بود که توصیه اکید اسلام و دین، سفارش مؤکد اهل‌بیت و آل‌الله و شاه‌بیت فرمایشات امامین انقلاب اسلامی است.

گزارش از: سیدامیرحسین ابطحی

کد خبر 685299

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.