۳ راز ناشناخته برای کاهش کربن / شاسی‌بلندها عامل آلودگی

حذف نشت متان، ممنوعیت تردد خودروهای شاسی‌بلند و توسعه مزارع بادی در خشکی از مهم‌ترین رازهای کاهش کربن به‌شمار می‌رود که تاکنون مورد بحث زیادی قرار نگرفته است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، توسعه فضاهای سبز، جایگزینی خودروهای موتوری با وسایل نقلیه الکتریکی، سبزسازی سیستم‌های روشنایی شهری، ترویج پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری و مدیریت پسماند از مهم‌ترین تدابیری به‌حساب می‌آید که اغلب در نقاط مختلف جهان به منظور کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و به دنبال آن، بهبود کیفیت هوا و به حداقل رساندن تغییرات اقلیمی اجرا می‌شود و پیامدهای مثبتی را به بار می‌آورد. با این حال استراتژی‌های بی‌شماری نیز وجود دارد که اگرچه تاکنون خیلی شناخته شده نیست، با این حال اجرای آن‌ها می‌تواند بیشترین تأثیر را در کاهش گازهای گلخانه‌ای به‌دنبال داشته باشد. در ادامه به معرفی سه مورد از اثربخش‌ترین و در عین حال ناشناخته‌ترین تدابیر کاهش کربن می‌پردازیم.

حذف نشت گاز متان

انتشار گاز دی‌اکسیدکربن ارتباط مستقیمی با تشدید افزایش دمای زمین دارد و در نتیجه هرچه تولید این گاز بیشتر باشد، دمای هوا بالاتر می‌رود. در واقع دی اکسید کربن به عنوان دومین عامل مؤثر بر تغییرات اقلیمی شناخته شده است و جالب این‌که بخش اعظم آن از طریق نشت گاز بسیار سمی متان از نیروگاه‌های نفت و گاز سراسر جهان تولید می‌شود.

داده‌های ماهواره‌ای حاکی از آن است که تنها در سال ۲۰۲۲ بیش از هزار منبع بزرگ تولید آلاینده‌ها در حال فعالیت بود، ضمن این‌که بسیاری از مکان‌های استخراج سوخت فسیلی اقدامات خود را با تولید و نشت مقدار بسیار بزرگی متان انجام می‌داد که این مقدار معادل با سه دهه انتشار گازهای گلخانه‌ای تولید شده در ایالات متحده آمریکا تخمین زده شد.

آژانس بین‌المللی انرژی برآورد کرده که سه‌چهارم انتشار گاز متان را که به افزایش ۳۰ درصدی دمای هوا منجر شده است می‌توان از طریق اعمال اقدامات ساده‌ای نظیر ارتقای تجهیزات برای شناسایی مکان‌های دارای نشتی گاز متان و سپس تعمیر آن‌ها کاهش داد که این امر به سهم خود می‌تواند نقش مهمی در کاهش تغییرات اقلیمی و بهبود کیفیت هوا ایفا کند.

سه راز ناشناخته برای کاهش کربن / شاسی‌بلندها عامل آلودگی

ممنوعیت تردد خودروهای شاسی‌بلند

گزارش‌ها حاکی از آن است که انتشار کربن ناشی از خودروهای شاسی‌بلند بسیار بیشتر از تولید گازهای گلخانه‌ای حاصل از وسایل نقلیه معمولی و با اندازه کوچک‌تر است و در بعضی از خودروها به بیش از یک میلیون تن در سال نیز می‌رسد. خودروهای شاسی‎ بلند حدود ۲۰ درصد بیش از سایر وسایل نقلیه روغن مصرف می‌کند و جالب‌تر این‌که مراحل تولید تجهیزات آن‌ها نیز مستلزم مصرف انرژی بیشتری است که این امر به سهم خود می‌تواند انتشار گازهای گلخانه‌ای را افزایش دهد.

شهردار پاریس در نظر دارد گرایش شهروندان را به خرید خودروهای شاسی‌بلند از طریق افزایش چشمگیر هزینه پارکینگ افزایش دهد و این در حالی است که مدیران بعضی از شهرهای جهان گام را فراتر گذاشته‌اند و از اهداف خود برای وضع قوانینی مبنی بر ممنوعیت تردد این خودروها در آینده خبر داده‌اند.

توسعه مزارع بادی در خشکی

ممنوعیت نصب توربین‌های بادی در خشکی در انگلستان به نصب تنها دو مورد از آن‌ها در سال ۲۰۲۲ منجر شد و این در حالی بود که بسیاری از محققان مشکل به وجود آمده از نصب این منابع مهم تولید انرژی تجدیدپذیر را به تدابیر طراحی نسبت داده‌اند که از سال ۲۰۱۵ در این زمینه اعمال شده و بر اساس آن، محل دقیق نصب توربین‌ها برای مدیران محلی، بدون دخالت آن‌ها در تصمیم‌گیری، مشخص شده است.

البته دولت بریتانیا طی چند ماه گذشته نسبت به اعمال قوانین نصب این توربین‌ها با تردید مواجه شده است و این احتمال وجود دارد که در آینده نزدیک اجازه نصب آن‌ها را در خشکی‌ها صادر کند که این تصمیم و اجرای آن می‌تواند به تولید بیشتر انرژی تجدیدپذیر و به دنبال آن، کاهش گازهای گلخانه‌ای منجر شود.

سه راز ناشناخته برای کاهش کربن / شاسی‌بلندها عامل آلودگی

کد خبر 685290

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.