اربعین؛ تبلور وحدت و همبستگی شیعیان

فعال رسانه گفت: مراسم پیاده‌روی اربعین در سال‌های اخیر به بزرگ‌ترین و پر جمعیت‌ترین گردهمایی در جهان تبدیل شده است که هر سال نیز بر کثرت و اهمیت آن افزوده می‌شود و تبلور وحدت شیعیان است.

محمود رضا کبیری یگانه در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: مراسم پیاده روی اربعین در سال‌های اخیر به بزرگ‌ترین و پرجمعیت‌ترین گردهمایی در جهان تبدیل شده است.

وی افزود: این آئین مذهبی، اجتماعی و سیاسی گرچه در دوره‌های مختلف تاریخی مورد توجه دوستداران اهل بیت و شیعیان بوده، اما پس از سقوط صدام در عراق و رفع محدودیت‌های سخت‌ گیرانه علیه شیعیان این کشور، مجدد مورد استقبال قرار گرفت و در دو دهه امروز به یک آئین مذهبی بزرگ و قابل توجه در دنیا تبدیل شده است.

این فعال حوزه رسانه گفت: پیاده‌روی اربعین شامل مسیر پیاده روی حدود ۹۰ کیلومتری از نجف تا کربلا و البته سایر شهرهای عراق به سمت کربلا چنان با استقبال و توجه شیعیان مواجه شده که هر سال بر کثرت و اهمیت آن افزوده می‌شود و قرابت فرهنگی و جغرافیایی ایران و عراق بر رونق این آئین نیز افزوده است، بزرگ‌ترین اجتماع ثبت شده در این آئین بالغ بر ۲۶ میلیون نفر بوده که ابهت، عظمت، بزرگی و شکوه پیاده‌روی اربعین را به جهانیان مخابره می‌کند.

وی ادامه داد: پیاده روی اربعین تنها یک رویداد مذهبی نیست و مفاهیم و واژگان متنوع و متفاوتی در مسیر رونق گرفتن و تبدیل شدن این آئین به یک گفتمان بزرگ برجسته‌سازی می‌شود، گذشت، ایثار، همدلی، اخلاص، همکاری، تعاون، انفاق، دست‌گیری، نوع‌دوستی، مهرورزی، صبر، شکیبایی و بردباری، اطعام، احسان، برادری و بسیاری از فضائل اخلاقی و دینی در این آئین خودنمایی می‌کند.

کبیری‌یگانه تصریح‌کرد: پیاده‌روی اربعین از منظر سیاسی نیز تبلور وحدت، انسجام و همبستگی شیعیان است، شیعیانی که در هیاهوی جامعه و رسانه‌های سکولارزده، با تحمل سختی، مشقت و باور به اعتقاد و مرام خود، لحظاتی بی‌بدیل از تأثیر معنویت و الوهیت در سبک زندگی جامعه انسانی را به نمایش می‌گذارند و نشان می‌دهند دنیای عاری از معنای امروز که پوچی، بیهودگی و روزمرگی را برای بشر برجای گذاشته آلترناتیوهایی دارد که در صورت توجه و تأمل می‌توان هم اخلاقی‌تر زیست و هم با همراه شدن با معنویت، انسان‌ها را به رشد و تعالی واقعی نزدیک‌تر کرد.

وی خاطرنشان کرد: معاندان و مخالفان دین و اسلام و تشیع نیز بیکار نخواهند نشست و هر بار به بهانه‌ای چشم بر زیبایی‌های این تجمع میلیونی می‌بندند و کاستی‌ها و نقایص اندک این مراسم عظیم را برجسته می‌کنند، بدیهی است در رویدادی با این عظمت و این حجم از جمعیت در یک بازه زمانی ۱۰ روزه، هرگونه کمبود و اشکال و ایرادی متصور است، اما برای آنها که چشم بصیرت دارند و منصفانه این اجتماع عظیم بشری را به نظاره می‌نشینند، جز زیبایی محض چیزی قابل مشاهده نیست.

این فعال حوزه رسانه گفت: اخلاص شیعیان ایران و عراقی و مشارکت مردم برای زیباتر برگزار کردن این سنت هر مشاهده‌گر بی‌طرفی را تحت تأثیر قرار خواهد داد، سکولارزده‌هایی که نمی‌توانند درک کنند در دنیای مادی امروز هنوز هستند کسانی که با اعتقاد به باور و مرام خویش، از سفره خود کم کنند تا سفره اربعین پررونق‌تر باشد؛ آنها هنوز درک نکرده‌اند که شیعیان نه از مال و غذا و سفره خویش، بلکه از جان خویش هم در دفاع از حقانیت شیعه بذل می‌کنند.

وی تاکید کرد: آئین پیاده‌روی اربعین تنها بخش کوچکی از گفتمان بزرگ تشیع در دنیا است که این روزها بیش از هر زمانی به قله نزدیک شده و در آینده‌ای نه چندان دور حرف‌های زیادی برای گفتن خواهد داشت.

کبیری‌یگانه اضافه کرد: آئین پیاده‌روی اربعین امسال نیز همچون سال‌های گذشته در تاریخ با عظمت و شکوه ثبت خواهد شد، گفتمان تشیع با تکیه بر ستون‌هایی همچون عاشورا، کربلا، مهدویت، ولایت، شهادت، بصیرت، گفتمانی تمدن ساز در تاریخ بشریت خواهد بود و این وعده قرانی محقق خواهد شد: «وَعَدَ اللّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَعَمِلُوا الصّالِحات لَیَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِی الأَرْضِ کَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِمْ»؛ «خداوند به افراد با ایمان از شما که دارای عمل نیک است، وعده قطعی داده است که آنان را خلیفه و جانشینان خود در روی زمین قرار خواهد داد».

کد خبر 685274

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.