فاصله اندک کهگیلویه و بویراحمد با منطقه سبز گازرسانی

استان کهگیلویه و بویراحمد با وجود گستردگی مناطق روستایی و پراکندگی این روستاها در نواحی کوهستانی با سبز شدن در گازرسانی فاصله اندکی دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، خدمات‌رسانی دولت در استان کهگیلویه و بویراحمد با موقعیت جغرافیایی خاص و وجود مناطق کوهستانی نسبت به مناطق هموار هزینه‌بر است. اگرچه خدمات‌رسانی در سال‌های پس از انقلاب اسلامی در حال انجام است و بعضی مناطق از بند محرومیت مطلق رها شده‌اند، اما نبود زیرساخت‌ها و خدمات همچون شبکه آب پایدار، گازرسانی، جاده آسفالت شده، امکانات آموزشی، بهداشتی و ورزشی در بعضی مناطق مشهود است.

گازرسانی به مناطق مختلف کشور و تبدیل آن‌ها به منطقه سبز از سیاست‌های وزارت نفت است، استان کهگیلویه و بویراحمد با وجود گستردگی مناطق روستایی و پراکندگی این روستاها در نواحی کوهستانی با سبز شدن در گازرسانی فاصله اندکی دارد.

بیش از ۴۴ درصد از جمعیت استان کهگیلویه و بویراحمد در مناطق روستایی زندگی می‌کنند، مناطقی که با مشکلات زیادی در برخورداری از امکانات رفاهی عمومی مواجه است. تبدیل شدن استان کهگیلویه و بویراحمد به منطقه سبز در امر گازرسانی، علاوه بر رفاه و آسایش مردم موجب حفظ منابع طبیعی خواهد شد.

مردم مناطق مختلف استان که از نعمت گاز بی‌بهره هستند برای پخت‌وپز، تأمین گرمای خانه در فصول سرد سال و سایر نیازهای خود به سوخت، به اجبار دست به تبر می‌شوند و به قطع درختان و تبدیل آن به هیزم روی می‌آورند؛ سیاست دولت در تحویل پَنل و آبگرمکن خورشیدی به مناطقی که شبکه گاز ندارد نیز در راستای حفظ منابع طبیعی انجام شده است.

فاصله اندک کهگیلویه و بویراحمد با منطقه سبز گازرسانی

پروژه گازرسانی به بخش زیلایی، آرزویی که رنگ واقعیت می‌گیرد

یکی از بزرگترین پروژه‌های گازرسانی در استان کهگیلویه و بویراحمد، مربوط به منطقه «زیلایی» در شهرستان مارگون است. این پروژه که از منطقه لردگان استان چهارمحال و بختیاری آغاز می‌شود و به منطقه زیلایی در شهرستان مارگون استان کهگیلویه و بویراحمد می‌رسد، با تلاش جهادی ۱۰۰ نیروی متخصص در جریان بوده و قرار است شعله‌های گاز را به ۹۰ روستای منطقه زیلایی شهرستان مارگون برساند.

مهدی روشنفکر، نماینده شهرستان‌های بویراحمد، دنا و مارگون در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار می‌کند: ۱۰ هزار خانوار استان در دو سال فعالیت دولت سیزدهم از نعمت گاز برخوردار شده‌اند.

وی از زحمات استاندار کهگیلویه و بویراحمد و مجموعه شرکت گاز استان قدردانی کرد و افزود: شرکت گاز استان کهگیلویه و بویراحمد در دولت سیزدهم خدمات ارزنده‌ای ارائه داده است. تمام شهرهای استان کهگیلویه و بویراحمد از نعمت گاز برخوردار هستند و نزدیک به ۹۶ درصد از روستاهای استان کهگیلویه و بویراحمد گازرسانی شده است.

نماینده شهرستان‌های بویراحمد، دنا و مارگون در مجلس شورای اسلامی اضافه می‌کند: برای گازرسانی به دهستان زیلایی، ۱۷۴ میلیارد تومان از وزارت نفت اخذ شده و گازرسانی در دورافتاده‌ترین منطقه استان در حال انجام است.

روشنفکر ادامه می‌دهد: علاوه بر بهره‌مندی مردم ۹۰ روستا در بخش «زیلایی» بیش از ۶۰۰ خانوار در چهارمحال و بختیاری از نعمت گاز برخوردار خواهند شد.

وی تصریح کرد: با توجه به موقعیت جغرافیایی استان، گازرسانی به بعضی مناطق در استان کهگیلویه و بویراحمد همچون «سیلاب و کلوار» چهار تا پنج برابر بیشتر از سایر مناطق است. گازرسانی به روستاهای منطقه «سیلاب و کلوار» نیز در دستور کار قرار گرفته و قرار است گازرسانی به آن‌ها از طریق استان خوزستان انجام شود.

فاصله اندک کهگیلویه و بویراحمد با منطقه سبز گازرسانی

از افتتاح و کلنگ‌زنی ۴۱ طرح گازرسانی در هفته دولت تا گازرسانی به دو بخش چاروسا و دیشموک

در همین پیوند ریحان بهادر، مدیرعامل شرکت گاز استان کهگیلویه و بویراحمد اظهار می‌کند: طول پروژه گازرسانی به زیلایی ۱۶۲ کیلومتر بوده و نزدیک به ۲۰ ماه است که تلاش برای برآورده شدن آرزوی مردم ۹۰ روستا در دور افتاده‌ترین منطقه استان کهگیلویه و بویراحمد، پس از سال‌ها ادامه دارد.

وی ادامه داد: این پروژه پس از گذشت سال‌ها، آرزوی ۹۰ روستای زیلایی شهرستان مارگون را محقق می‌کند و گام بزرگی در راستای تبدیل شدن استان به منطقه سبز است.

مدیرعامل شرکت گاز استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه در هفته دولت امسال ۴۱ پروژه گازرسانی در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد افتتاح و کلنگ‌زنی شده است، خاطرنشان می‌کند: یکی دیگر از پروژه‌های مهم در سطح استان، گازرسانی به روستاهای دو بخش چاروسا و دیشموک در شهرستان کهگیلویه است.

بهادر با تاکید بر اینکه عملیات نصب ۱۸۰۰ علمک گاز در بخش‌های چاروسا و دیشموک آغاز شده است، می‌گوید: در دولت سیزدهم ۱۵۱ روستا در استان کهگیلویه و بویراحمد از نعمت گاز برخوردار شده‌اند و قرار است در این طرح ۴۳ روستا از نعمت گاز برخوردار شوند.

وی اضافه می‌کند: قبل از دولت سیزدهم، تعداد روستاهای بهره‌مند از گاز ۹۰۷ روستا بوده که در دولت سیزدهم این عدد به ۱۰۵۸ رسیده است.

کد خبر 685007

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.