دولت به دنبال تامین کسری بودجه نیست

وزیر اقتصاد و امور دارایی گفت: پیش‌بینی‌پذیری تولید در مسئله نرخ خوراک پتروشیمی برای تیم اقتصادی دولت مهم‌تر از دیگر مسائل است.

به گزارش ایمنا، سید احسان خاندوزی در خصوص بازگشت نرخ خوراک پتروشیمی‌ها به فرمول، اظهار کرد: مسئله مهم برای تیم اقتصادی دولت، مجموع و برآیند تصمیمات بر اقتصاد است نه صرفاً کسری بودجه و نه صرفاً جهت‌گیری خوشایند فلان صنعت؛ البته ملاحظه مربوط به کسری بودجه یکی از ملاحظات مهم است، اما تنها متغیر نیست و پیش‌بینی‌پذیری تولید به نظرم خیلی مهم‌تر است و تلاش کردیم تا صدای صنایع و تولید را به سایر سیاست‌گذاران برسانیم.

وی افزود: قائل به این هستیم که هر عاملی که سبب شود انگیزه تولیدکنندگان و صادرکنندگان (نه رانت جویان) افزایش پیدا کند، حتی اگر در کوتاه‌مدت برای دولت فشار هزینه‌ای ایجاد کند را تقویت می‌کنیم، چرا که این اقدام در بلند مدت به نفع اقتصاد ایران است.

وزیر اقتصاد با یادآوری اینکه دولت بارها در تصمیمات خود این رویکرد را نشان داده است، گفت: در همین راستا خود دولت پیش قدم شد تا مالیات تولید را کاهش دهد هر چند که از این مسیر درآمدهای مالیاتی را کاهش می‌دهد، اما خود ما پیشنهاد دهنده بودیم، علت این بود که معتقد بودیم برای آنکه اقتصاد از رکود دهه ۹۰ خارج شود، نیازمند مشوق‌هایی است که فعالیت‌های تولیدی را جذاب‌تر کند.

وی ادامه داد: در نتیجه در مسئله نرخ خوراک پتروشیمی‌ها جمع‌بندی که در نهایت صورت گرفت این بود که اگر برگردیم و براساس فرمول سال ۱۳۹۴ عمل کنیم انگیزه تولیدکنندگان و صنایع کشور افزایش پیدا خواهد کرد.

خاندوزی افزود: البته توجه داشته باشیم که به غلط تصور می‌شود تنها مسئله پتروشیمی‌ها در میان است، در حالی که تمام سیمانی‌ها، فولادی‌ها و فعالان حوزه کانی‌های فلزی و غیرفلزی در آن دخیل هستند.

وی تاکید کرد: ما مسیر میانه‌ای را باید انتخاب می‌کردیم که هم به تولیدکنندگان و صنایع که بخش زیادی از محصولات صادراتی و تأمین ارز در این بخش‌ها قرار دارد، انگیزه دهیم و از سوی دیگر تصمیم دیگری اتخاذ نکنیم که دولت دچار کسری بودجه جدی شود.

وزیر اقتصاد با تاکید بر اینکه مسئله مهم پیش‌بینی‌پذیری برای تولید است، اضافه کرد: شرکت‌های پتروشیمی به فرمول ایراد داشتند، چرا که یکی از اجزای این فرمول یکی از کشورهایی است که تولید و استخراج گاز ندارد؛ در نتیجه این دسته به دنبال اصلاح فرمول بودند.

وی تاکید کرد: بازگشت به فرمول از این نظر که متغیر مد نظر دولت که همان پیش‌بینی پذیری است را افزایش می‌دهد مورد توجه است، به این معنا که سرمایه‌گذار می‌تواند مقایسه کند که بیاید فعالیت اقتصادی خود را در ایران انجام دهد و یا در عربستان و قطر؛ شاید برای اولین بار بود که در خود مصوبه دولت پیشنهاد شد تا این فرمول برای ۵ سال در دستور کار قرار گیرد تا پیش‌بینی پذیری را برای تولیدکنندگان داشته باشد.

خاندوزی تاکید کرد: بنابراین دولت نه به دنبال آن بود که رانتی را به پتروشیمی یا فولاد بدهد و نه به دنبال تأمین صرف بودجه خود بود، بلکه تلاش کرد تا گزینه‌ای را انتخاب کند که در عین اینکه کمترین کسری بودجه را برای دولت ایجاد کند، پیام و علامت پیش‌بینی پذیری اقتصاد را به تولیدکنندگان بدهد.

منبع: شادا

کد خبر 684983

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.