بهترین زمان تزریق واکسن آنفلوانزا + جزئیات و قیمت

با تاکید بر لزوم تزریق واکسن آنفلوانزا برای گروه‌های در معرض خطر، پانزدهم شهریور تا پایان آبان ماه را بهترین زمان برای تزریق این واکسن عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، آنفلوانزا در برخی افراد خفیف و مانند یک سرماخوردگی در کودکان یا سرماخوردگی در بزرگسالان است، اما در برخی افراد نیز آنفلوانزا بسیار شدید و کشنده خواهد بود. سالانه حدود سه تا پنج میلیون نفر به آنفلوانزای شدید مبتلا می‌شوند و حدود ۲۹۰ تا ۶۵۰ هزار مرگ در پی ابتلاء به آنفلوانزا رخ می‌دهد.

واکسن آنفلوانزا از حدود ۸۰ سال قبل تولید شده و نقش بسیار مؤثری در پیشگیری از ابتلاء به آنفلوانزا و کاهش عوارض آن داشته است. اثربخشی این واکسن حدود ۴۰ تا ۶۰ درصد گزارش شده است میزان مراجعه به پزشک به دنبال ابتلاء به آنفولانزا را ۴۰ تا ۶۰ درصد کاهش می‌دهد و در صورت ابتلاء به بیماری، نقش مؤثری در کاهش شدت بیماری دارد (میزان بستری در ICU را به میزان ۲۶ درصد و میزان مرگ را حدود ۳۶ درصد کاهش می‌دهد.)

بهترین زمان تزریق واکسن آنفلوانزا + جزئیات و قیمت

شباهت علائم کرونا و آنفلوانزا

سارا شاه‌آبادی، مدیرگروه بیماری‌های واگیر و غیرواگیر مرکز بهداشت استان کرمانشاه، با اشاره به شیوع همه ساله بیماری آنفلوانزا از اواخر شهریورماه، اظهار کرد: برای پیشگیری از ابتلاء به این بیماری، تزریق واکسن آنفلوآنزا برای برخی گروه‌ها توصیه می‌شود.

وی افزود: تزریق این واکسن تنها برای افراد در معرض خطر از جمله سالمندان بالای ۶۰ سال، مبتلایان بیماری‌های زمینه‌ای مانند بیماران قلبی، دیابتی، بیماران سرطانی و نیز افرادی که به هر دلیل سیستم ایمنی بدن آنها ضعیف است، توصیه می‌شود و بهترین زمان برای تزریق این واکسن، پانزدهم شهریور تا اواخر آبان‌ماه است.

مدیرگروه بیماری‌های واگیر و غیرواگیر مرکز بهداشت استان کرمانشاه تصریح کرد: با تزریق واکسن حدود دو هفته طول می‌کشد تا ایمنی لازم در بدن ایجاد شود، بنابراین توصیه می‌شود گروه‌های در معرض خطر هرچه سریع‌تر برای تزریق این واکسن اقدام کنند.

وی با اشاره به استمرار بیماری کرونا در سطح جامعه، ادامه داد: کرونا از بین نرفته است، اما شدت همه‌گیری گذشته را ندارد و این احتمال وجود دارد که با بیماری آنفلوانزا اشتباه گرفته شود. علائم این دو بیماری به طور تقریبی مشابه، شامل کوفتگی بدن، سردرد، تب و لرز، بدن درد، گلودرد و سرفه و تنها راه تشخیص این دو بیماری از طریق تست‌های آزمایشگاهی است.

شاه‌آبادی گفت: با توجه به تشابه علائم این دو بیماری، نیاز است افراد در صورت مشاهده علائم مشابه سرماخوردگی رعایت نکات بهداشتی را داشته باشند، از ماسک استفاده کنند و از سایر اعضای خانواده و جامعه فاصله بگیرند.

وی اضافه کرد: طول مدت بیماری در هر دو بیماری آنفلوانزا و کرونا متغیر و بسته به قدرت سیستم ایمنی بدن افراد است، بنابراین توصیه می‌شود تا زمان رفع کامل علائم افراد نکات بهداشتی مربوط به پیشگیری را رعایت کنند.

مدیرگروه بیماری‌های واگیر و غیرواگیر مرکز بهداشت استان کرمانشاه با تاکید بر لزوم تزریق واکسن کرونا برای افراد در معرض خطر، خاطرنشان کرد: طبق پروتکل جدید اعلام شده افراد بالای ۶۰ سال و افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند و یک سال از آخرین تزریق دوز واکسن آنها می‌گذرد، باید برای تزریق دوز جدید اقدام کنند.

بهترین زمان تزریق واکسن آنفلوانزا + جزئیات و قیمت

بهترین زمان تزریق واکسن آنفلوانزا

پیشتر نیز، سیدمهدی حق‌دوست، فوق تخصص بیماری‌های عفونی با بیان اینکه برای تأمین ایمنی‌زایی واکسن آنفلوانزا در بدن به حدود یک تا یک‌ونیم ماه زمان نیاز است، گفت: بهترین توصیه برای تزریق واکسن آنفلوانزا قبل از ورود به پیک اول شیوع بیماری است.

وی افزود: بهترین فرصت برای کسب حداکثر ایمنی‌زایی برای پیک نخست شیوع آنفلوانزا، شهریورماه و حداکثر تا مهرماه است که آنتی‌بادی برای مقابله با ویروس در زمان مناسب در بدن ساخته شده و موجود باشد، سال‌ها فناوری تولید این واکسن در اختیار یکی دو کشور خاص دنیا بود، ولی به همت متخصصان دانش‌بنیان کشورمان واکسن آنفلوانزا تولید شده است و در اختیار هم‌وطنان قرار دارد.

فوق تخصص بیماری‌های عفونی با تاکید بر اینکه واکسن آنفلوانزای تولید داخل با فناوری نوین ساخته شده و توصیه می‌شود برای افراد بالای ۱۸ سال تزریق شود، افزود: تمام واکسن‌های تولید شده در جهان بر پایه تخم‌مرغ تهیه می‌شوند، اما واکسن داخلی با فناوری نوترکیب ساخته شده و کارایی خیلی بهتر و ایمنی‌زایی بیشتری دارد، ایران از نظر تولید انواع واکسن در میان کشورهای تراز اول و موفق دنیا است و واکسن داخلی نیز از لحاظ ایمنی‌زایی و سطح کیفیت حتی می‌توان گفت کمی بالاتر از نمونه‌های خارجی است؛ این واکسن از نظر کارایی یا عوارض احتمالی، همپای نمونه‌های خارجی در دنیا است.

وی خاطرنشان کرد: توصیه می‌شود افراد در معرض خطر که قصد تزریق واکسن آنفلوانزا دارند، هرچه سریع‌تر و قبل از ورود به اپیدمی فصلی پیش از نیمه اول مهرماه برای واکسیناسیون اقدام کرده باشند.

عضو انجمن متخصصین بیماری‌های عفونی ایران گفت: این واکسن برای گروه‌های اصلی هدف و افراد در معرض خطر شامل سالمندان و افراد بالای ۶۵ سال، افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند، بیماران دیابتی، همچنین برای افرادی که سیستم ایمنی ضعیف دارند و شیمی‌درمانی یا رادیوتراپی می‌شوند، توصیه می‌شود. زنان باردار به‌خصوص اگر سه ماهه دوم و سوم حاملگی آنها در پاییز و زمستان و زمان پیک آنفلوانزا قرار دارد نیز باید در اولویت تزریق واکسن آنفلوانزا باشند.

بهترین زمان تزریق واکسن آنفلوانزا + جزئیات و قیمت

توزیع واکسن ایرانی آنفلوانزا در داروخانه‌ها

پیش از این، ناصر هیراد، معاون برنامه‌ریزی اداره‌کل داروی سازمان غذا و دارو، درباره تأمین واکسن آنفلوانزا در سال جاری اظهار کرد: در مورد تأمین واکسن آنفلوانزا با توجه به اینکه شرکت تولیدکننده داخلی واکسن از سال ۱۴۰۰ واکسن‌های آنفلوانزای ایرانی را وارد بازار کرد، امسال هم تمهیدات برای تأمین نیاز واکسن از طریق تولید داخل صورت گرفته است.

وی افزود: بخشی از نیاز به واکسن آنفلوانزا که شامل ۵۰۰ هزار عدد واکسن بوده که از طریق سازمان غذا و دارو تأمین شده و توسط معاونت بهداشت وزارت بهداشت با توجه به برنامه‌ریزی مشخص برای جامعه هدف تأمین و توزیع می‌شود.

معاون برنامه‌ریزی اداره‌کل داروی سازمان غذا و دارو تصریح کرد: در مورد داروخانه‌ها هم از روز شنبه، چهارم شهریورماه واکسن تولید داخل در دسترس قرار گرفته است و واکسن وارداتی که از منابع معتبر اروپایی در حال تأمین است نیز از روزهای آتی در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.

وی در خصوص اینکه واکسن‌های داخلی چهار ظرفیتی و با فناوری نوترکیب هستند، گفت: قیمت واکسن داخلی حدود ۲۶۰ هزار تومان برآورد شده است.

کد خبر 684879

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.