رد اصلاحیه ماده ۵ بیمه کارگران ساختمانی از سوی شورای نگهبان

رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی استان قم گفت: نظر نمایندگان کارگری با طرح کمیسیون اجتماعی است و معتقدیم غیر از این طرح، که سال‌ها کارشناسی شده است، طرح دیگری نمی‌تواند مشکل بیمه کارگران ساختمانی را حل کند.

به گزارش ایمنا، عباس شیری درباره آخرین وضعیت بیمه کارگران ساختمانی اظهار کرد: از قرار معلوم مصوبه‌ی جدید مجلس به شورای نگهبان رفته اما همان‌طور که پیش‌بینی می‌کردیم، شورای نگهبان به آن ایراد وارد کرده و مصوبه به مجمع تشخیص مصلحت نظام رفته است.

وی افزود: طرح اصلاحیه ماده ۵ بیمه کارگران ساختمانی، بارها بین کمیسیون اجتماعی و صحن رد و بدل شده است. این طرح اواخر سال گذشته مصوب شد و بعد از عبور از سدِ شورای نگهبان، بالاخره به عنوان قانون برای اجرا ابلاغ شد. این قانون اما بعد از چند ماه به دلیلِ انتقاد برخی از نمایندگان مجلس متوقف شد. نمایندگان در صحن علنیِ مجلس تصمیم گرفتند این قانون را متوقف کنند و به مدت دو سال به همان طرح سال ۹۳ بازگردند، اما این مصوبه از سوی شورای نگهبان رد شد.

رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی استان قم ادامه داد: بعد از مدتی نمایندگان مجلس در جلسه روز بیست‌ودوم مردادماه، طرح جدیدی را به تصویب رساندند؛ این طرح البته مورد اعتراضِ بسیاری از فعالان کارگری قرار گرفت. طبق طرح جدید قرار شد با اختصاص ۲۲.۵ درصد مجموع عوارض صدور پروانه به عنوان سهم مالک، موضوع منابع ماده ۵ بیمه کارگران ساختمانی حل شود، که طرح جدید نیز در شورای نگهبان رد شد.

شیری با اشاره به روندی که طرح اصلاحیه ماده ۵ بیمه کارگران ساختمانی تاکنون در مجلس گذرانده است، گفت: از همان ابتدا مشخص بود که طرح جدید مجلس در شورای نگهبان رد می‌شود، اما به نظر می‌رسد عده‌ای از نمایندگان مجلس به دنبال وقفه انداختن در تصویب این طرح هستند. آن‌ها سه سال در این کار موفق شده‌اند و از این به بعد هم به کار خود ادامه می‌دهند.

وی خاطرنشان کرد: آنچه مجلس در جلسه‌ی بیست و دوم مردادماه مصوب کرد، نمی‌تواند منابع مورد نیاز بیمه کارگران ساختمانی را فراهم کند و چنانچه این طرح به نتیجه برسد، مشکل بیمه کارگران ساختمانی حل نخواهد شد.

رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی استان قم تأکید کرد: کارگران بسیاری به بهانه نبود منابع، از دریافت بیمه اجتماعی محروم شده‌اند و امیدواریم این موضوع هرچه زودتر به نتیجه برسد. خوشبختانه طرح جدید از سوی شورای نگهبان رد شده و امیدواریم مجمع تشخیص مصلحت نظام هم هرچه سریع‌تر نظر خود را بدهد.

شیری تصریح کرد: بارها تکرار کرده‌ایم، نظر نمایندگان کارگری با طرح کمیسیون اجتماعی است و معتقدیم غیر از این طرح، که سال‌ها پای آن کارشناسی شده، طرح دیگری نمی‌تواند مشکل بیمه کارگران ساختمانی را حل کند.

منبع: ایلنا

کد خبر 684849

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.