میزان بهره‌گیری کشورهای مختلف جهان از خودروهای برقی

نروژ، ایسلند، سوئد، دانمارک، فنلاند، هلند، آلمان، چین، بلژیک و سوئیس به ترتیب بیشترین نرخ فروش خودروهای الکتریکی جهان را در سال ۲۰۲۳ از آن خود کرده‌اند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بازارهای خودروهای الکتریکی طی چند سال گذشته رشد چشمگیری را تجربه کرده و به بیش از سه برابر طی سه سال گذشته (از حدود چهار درصد در سال ۲۰۲۰ تا ۱۴ درصد در سال ۲۰۲۲) رسیده است. گزارش‌ها حاکی از آن است که تنها در سال ۲۰۲۲ فروش خودروهای الکتریکی از ۱۰ میلیون مورد نیز تجاوز کرد و حتی در سه ماه اول سال ۲۰۲۳ بیش از دو میلیون و ۳۰۰ هزار وسیله نقلیه برقی در جهان به فروش رفت که بر اساس آن محققان پیش‌بینی کرده‌اند تعداد خودروهای الکتریکی فروشی تا پایان سال ۲۰۲۳ از ۱۴ میلیون مورد نیز بیشتر شود که به دنبال آن، ۱۸ درصد از کل وسایل نقلیه فروشی سال از نوع برقی خواهد بود.

جالب است بدانید که ترویج خودروهای الکتریکی در جهان منجر به افزایش خرید و فروش انواع دست دوم آن‌ها نیز در بازارهای جهانی شده است زیرا بسیاری از مردم که طی چند سال گذشته یک خودروی الکتریکی را مورد استفاده قرار داده‌اند، مایل به خرید انواع جدید آن شده‌اند. بر اساس تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده است در سال ۲۰۲۱ بیش از ۴۰ هزار خودروی الکتریکی دست دوم در جهان خرید و فروش شد که افزایش ۱۲۰ درصدی را نسبت به سال گذشته تجربه کرده بود.

از سوی دیگر، زیرساخت‌های تردد وسایل نقلیه الکتریکی نیز همواره در حال بهبود است که این امر به سهم خود نقش مهمی در تشویق شهرنشینان به جایگزینی این خودروها با وسایل نقلیه موتوری خود ایفا کرده است. در این راستا، ایستگاه‌های شارژ خودروهای برقی همواره در حال افزایش است، ضمن این‌که انواع پیشرفته‌تر و با سرعت بیشتر شارژ از آن‌ها در شهرها نصب می‌شود.

میزان بهره‌گیری کشورهای مختلف جهان از خودروهای برقی

اگرچه خرید و فروش خودروهای الکتریکی در سراسر کشورهای جهان در حال افزایش است، با این حال در سال ۲۰۲۲ چین به عنوان سردمدار کشورهای دنیا در فروش وسایل نقلیه برقی شناخته شد چراکه که بیش از ۶۰ درصد خودروهای برقی در بازارهای آن به فروش رفت. در ادامه به معرفی کشورهای جهان با بیشترین بهره‌گیری از خودروهای الکتریکی و سهم آن‌ها از فروش این وسایل نقلیه برقی در سال ۲۰۲۳ نسبت به سایر خودروها می‌پردازیم.

نروژ، ۸۸ درصد

فروش وسایل نقلیه برقی در نروژ از دهه ۱۹۹۰ آغاز شده و همواره بر تعداد شهروندانی افزوده شده است که خودروهای موتوری خود را با وسایل نقلیه برقی جایگزین کرده‌اند. نروژ بالاترین جایگاه نرخ خرید و فروش خودروهای الکتریکی را در سال ۲۰۲۳ از آن خود کرده است که محققان علت این امر را به سیاست‌های دولت برای تشویق مردم به خرید این خودروها نظیر نصب ایستگاه‌های شارژ پیشرفته و اعمال قانون مالیات صفر برای دارندگان این وسایل نقلیه نسبت داده‌اند. علاوه بر این، مدیران کشور ادعا کرده‌اند که به‌زودی دارندگان این وسایل نقلیه سبز را به واسطه کاهش ۵۰ درصدی نرخ عوارض بیرون شهری و همچنین توسعه پارکینگ‌های مخصوص خودروهای برقی مورد حمایت بیشتر قرار خواهند داد.

میزان بهره‌گیری کشورهای مختلف جهان از خودروهای برقی

ایسلند، ۷۰ درصد

کاهش مالیات برای دارندگان وسایل نقلیه برقی، حذف مالیات بر ارزش افزوده و توسعه شبکه سبز مهم‌ترین مولفه‌ها در افزایش باورنکردنی فروش خودروهای الکتریکی در ایسلند طی پنج سال گذشته بوده که نرخ فروش این وسایل نقلیه را در سال ۲۰۲۳ به ۷۰ درصد رسانده است. ایسلند به طور کامل از منابع تجدیدپذیر برای تأمین تمام الکتریسیته سراسر کشور بهره می‌گیرد و جالب این‌که قیمت برق پاک در آن در مقایسه با سایر نقاط دنیا پایین است و همین امر در تشویق مردم به خرید خودروهای الکتریکی و کسب جایگاه دوم کشورهای جهان در بهره‌گیری از این وسایل نقلیه سبز نقش مهمی ایفا کرده است.

سوئد، ۵۴ درصد

اولین تدابیر الکتریکی‌سازی وسایل نقلیه سوئد در دهه ۱۹۹۰ آغاز شد و با کاهش مالیات سالانه جاده‌ای و کاهش دائمی مالیات تردد در داخل شهرها همراه بود. دولت سوئد از سال ۲۰۲۲ اثربخش‌ترین تدابیر را برای ترویج خرید خودروهای برقی میان شهروندان اعمال کرده و توانسته است بیش از ۵۴ درصد از بازار فروش این وسایل نقلیه را از آن خود کند و جایگاه سوم کشورهای برتر جهان را در این زمینه به خود اختصاص دهد.

میزان بهره‌گیری کشورهای مختلف جهان از خودروهای برقی

دانمارک، ۳۹ درصد

تدابیر دانمارک برای تشویق مردم به خرید خودروهای الکتریکی از طریق کاهش ۶۰ درصدی مالیات و به حداقل رساندن میزان مالیات سالانه به طور جدی از سال ۲۰۱۵ آغاز شد و به طور پیوسته بر تعداد خریداران این وسایل نقلیه افزود. دولت دانمارک همواره در تلاش است قوانینی به منظور کاهش مالیات بیشتر برای دارندگان خودروهای برقی اعمال کند، ضمن این‌که توانسته است از طریق توسعه ایستگاه‌های شارژ این وسایل نقلیه سبز ۳۹ درصد از سهم فروش خودروهای کشور را به آن‌ها اختصاص دهد.

فنلاند، ۳۸ درصد

دارندگان خودروهای الکتریکی در فنلاند از پرداخت مالیات تا سال ۲۰۲۵ معاف شده‌اند و این در حالی است که مالیات جاده‌ای و استفاده از زیرساخت‌های شارژ این وسایل نقلیه نیز برای آن‌ها تا دسامبر ۲۰۲۲ مشمول حمایت مالی ۳۵ درصدی دولت بود.

میزان بهره‌گیری کشورهای مختلف جهان از خودروهای برقی

هلند، ۳۵ درصد

طرح تخفیفات استثنایی و حمایت مالی دولت هلند از خریداران خودروهای الکتریکی مهم‌ترین نقش را در ترویج خرید و فروش این وسایل نقلیه در این کشور ایفا کرده و آن را به جایگاه ششم کشورهای جهان با بیشترین سهم بازار فروش نائل کرده است. در حال حاضر دولت هلند بر توسعه ایستگاه‌های شارژ خودروهای الکتریکی و بهبود اقتصاد کشور به واسطه کاهش کربن حاصل از تردد وسایل نقلیه سبز تمرکز کرده است و در نظر دارد از این طریق، تعداد افراد بیشتری را به خرید این وسایل نقلیه سوق دهد.

آلمان، ۳۱ درصد

دولت فدرال آلمان تا سال ۲۰۱۹ تا سقف ۶۰۰ میلیون یورو را به‌عنوان کمک‌هزینه خرید بیش از ۳۰۰ هزار خودروی الکتریکی اختصاص داد که در سال جاری این مبلغ به چهار هزار یورو برای خرید تمام انواع خودروهای برقی رسیده است.

میزان بهره‌گیری کشورهای مختلف جهان از خودروهای برقی

چین، ۲۹ درصد

اگرچه چین در سال‌های گذشته به عنوان سردمدار کشورهای جهان در فروش خودروهای برقی شناخته شد، با این حال در سال ۲۰۲۳ حدود ۲۹ درصد از سهم جهانی فروش خودروهای برقی را از آن خود کرد که بخش اعظم آن مربوط به حمایت مالی دولت از تولیدکنندگان وسایل نقلیه الکتریکی برای ورود اتوبوس‌ها، تاکسی‌ها و خودروهای خصوصی به بازار کشور است. علاوه بر این، دولت چین مزایای متعددی را برای خریداران خودروهای الکتریکی در نظر گرفته، ضمن این‌که بزرگ‌ترین ناوگان خودروهای برقی جهان را از آن خود کرده است. چین در سال ۲۰۲۳ جایگاه هشتم کشورهای جهان و رتبه اول شهرهای آسیایی را در بهره‌گیری از خودروهای برقی از آن خود کرده است.

میزان بهره‌گیری کشورهای مختلف جهان از خودروهای برقی

بلژیک، ۲۶ درصد

هزینه خرید خودروهای الکتریکی در بلژیک و سایر مخارج مربوط به آن در مقایسه با دیگر کشورهای جهان بالا است، در عوض دولت از طریق اعمال طرح اجباری نصب ایستگاه‌های شارژ در تمام پارکینگ‌های سراسر پایتخت تا سال ۲۰۲۵ و توقف تولید خودروهای موتوری تا سال ۲۰۲۶ فروش این وسایل نقلیه سبز را میان شهروندان ترویج داده است.

سوئیس، ۲۵ درصد

ارائه مزایای مختلف به دارندگان خودروهای برقی و وارد کردن خودروهای الکتریکی از کمپانی‌های بسیار معتبر نظیر تسلا در سوئیس مهم‌ترین نقش را در تشویق مردم به خرید وسایل نقلیه برقی ایفا کرده و ۲۵ درصد از فروش وسایل نقلیه کشور را به این خودروها اختصاص داده است.

میزان بهره‌گیری کشورهای مختلف جهان از خودروهای برقی

کد خبر 684837

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.