رشته‌های تحصیلی سال جاری متناسب با بازار کار است

سرپرست دانشگاه جامع علمی‌کاربردی استان اصفهان اینکه رشته های امسال به‌طور عمده متناسب با بازار کار است، گفت: سال‌های گذشته استقبال متقاضیان اصفهان بین پنج تا شش درصد از کل پذیرش بوده است که با توجه به رشته‌های جدید ممکن است این مقدار در سال جاری افزایش پیدا کند.

غلامرضا مالکی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: پذیرش دانشجویان در مقاطع کاردانی و کارشناسی از پنجم شهریورماه ۱۴۰۲ آغاز شده است و تا سیزدهم شهریورماه ادامه دارد.

وی افزود: واحد استان اصفهان ۲۲ مرکز فعال دارد و در ۲۴۶ کد رشته دانشجو خواهد پذیرفت که سهم دوره کاردانی ۱۳۶ کد رشته و سهم دوره کارشناسی ۱۱۰ کد رشته خواهد بود.

سرپرست دانشگاه جامع علمی‌کاربردی استان اصفهان تصریح کرد: تفاوت پذیرش امسال با دوره‌های قبلی این است که مجموعه شرکت شهرک سلامت را اضافه کردیم، بنابراین چهار کد رشته جدید در حوزه تحصیلات بیمارستانی پذیرش دانشجو خواهیم داشت.

وی خاطرنشان کرد: تفاوت دوم عمده، تضمین اشتغال است که در دو شکل صورت می‌گیرد؛ نخست حین اشتغال به تحصیل است و بر این اساس زمانی که دانشجو در حال تحصیل است، می‌تواند برابر با هماهنگی که سرمایه گذار انجام خواهد داد در رشته مرتبط در همان مجموعه یا مجموعه‌های مرتبط مشغول به کار شود.

مالکی اظهار کرد: دومین شکل تضمین اشتغال پس از تحصیل است؛ بر این اساس دانش‌آموختگان باید حداکثر ۳۵ سال داشته باشند و مشغول به کار نباشند، همچنین به‌صورت نیمه‌متمرکز یا به اصطلاح در دفترچه انتخاب رشته با عنوان شرایط خاص مشغول به کار شوند.

وی افزود: سازمان سنجش بعد از اتمام مهلت ثبت‌نام چند برابر ظرفیت را به دستگاه متقاضی اعلام خواهد کرد که در این راستا متقاضیان متناسب با شرایطی که خواهند داشت، از بین دانشجویانی که سازمان سنجش اعلام کرده است، جذب خواهند شد.

سرپرست دانشگاه جامع علمی‌کاربردی استان اصفهان خاطرنشان کرد: مهرماه ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ حدود ۳۵ درصد کد رشته‌ها کاهش پیدا کرده است که رشته‌های سال ۱۴۰۱، ۳۹۰ رشته بوده و حال ۲۴۶ شده است، به‌طور عمده رشته‌هایی که تقاضای اجتماعی یا بازار کار مناسب نداشته، حذف شده است.

وی با بیان اینکه رشته‌های امسال عمدتاً متناسب با بازار کار است، گفت: سال‌های گذشته استقبال متقاضیان اصفهان بین پنج تا شش درصد از کل پذیرش بوده است که با توجه به رشته‌های جدید ممکن است این مقدار در سال جاری افزایش پیدا کند.

مالکی اضافه کرد: متقاضیان از طریق سایت سازمان سنجش می‌توانند ثبت‌نام خود را در دانشگاه علمی‌کاربردی انجام دهند؛ بعد از پایان مهلت ثبت‌نام بهتر می‌توان نسبت به سهم استان اصفهان از پذیرش دانشگاه علمی‌کاربردی اظهار نظر کرد.

وی در رابطه با مشکلات سال گذشته در رابطه با ثبت‌نام بدون آزمون در مراکز علمی کاربردی گفت: میانگین پذیرش مراکز در رشته‌ها نسبت به سال گذشته بررسی شده و رشته‌هایی که میانگین آنها زیر پنج درصد بوده، نشانگر نداشتن توان اقناع مرکز یا نبود بازار کار است.

سرپرست دانشگاه جامع علمی‌کاربردی استان اصفهان خاطرنشان کرد: راه‌حل رفع این مشکل حذف حدود ۱۴۰ رشته کد بوده است، همچنین برای کاهش رقابت بین مراکز و افزایش سالم‌تر شدن تحصیل، بر اساس نیازسنجی مراکز در سال ۹۸ رشته‌ها را بر اساس ظرفیت به مراکز اختصاص داده‌ایم.

کد خبر 684821

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.