آخرین جزئیات برگزاری امتحانات نهایی در ۳ پایه دبیرستان

آموزش و پرورش هر سال امتحانات پایان سال تحصیلی پایه دوازدهم را به صورت نهایی و هماهنگ برگزار می‌کند، از این‌رو در سال ۱۴۰۵ که سهم سوابق تحصیلی به ۶۰ درصد و از پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم است، بنابراین امتحانات نهایی سال تحصیلی آینده در هر سه پایه دوره متوسطه دوم برپا می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، برخلاف آنچه سال‌ها قبل آموخته‌های علمی دانش‌آموزان تنها بر اساس آزمون کنکور سنجیده می‌شد، اما در نهایت شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه‌ای را تصویب کرد که بر اساس آن تأثیر معدل در گزینش داوطلبان کنکور از سال ۱۴۰۱ به طور قطعی اعمال شود؛ این مصوبه پس از طرح و اصلاح مجدد در جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی در نهایت در جلسه ۸۶۳ این شورا در هفدهم خرداد ۱۴۰۱ به تصویب رسید، بنابراین این مصوبه کنکور، شکل و شمایل پذیرش در دانشگاه‌ها را از سال ۱۴۰۲ به‌طور بی‌سابقه‌ای تغییر می‌داد، اما یکی از مهم‌ترین بندهای این مصوبه مربوط به بند ۳ ماده ۳ بود که در آن تاکید شد «سهم نمره سابقه تحصیلی برای سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی در رشته‌های پرمتقاضی برای سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ در پایه دوازدهم به میزان ۴۰ درصد با تأثیر قطعی، برای سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۳ تنها پایه دوازدهم به میزان ۵۰ درصد با تأثیر قطعی، برای سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۵ تنها پایه یازدهم و دوازدهم به میزان ۶۰ درصد با تأثیر قطعی و برای سال تحصیلی ۱۴۰۶-۱۴۰۵ و بعد از آن پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم به میزان ۶۰ درصد با تأثیر قطعی در نمره کل نهایی خواهد بود.

نهایی شدن امتحانات ۳ پایه دبیرستان از خرداد ۱۴۰۳

محمدمهدی کاظمی، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به سهم سوابق تحصیلی در پذیرش نهایی دانشگاه‌ها اظهار کرد: از خردادماه ۱۴۰۳ دبیرستانی‌ها در هر سه پایه دهم، یازدهم و دوازدهم امتحان نهایی خواهند داشت، زیرا در سال ۱۴۰۵ باید سابقه تحصیلی پایه دهم، یازدهم و دوازدهم را داشته باشند و تلاش سه‌ساله آنها در پذیرش دانشگاه با سهم ۶۰ درصدی اثرگذار خواهد بود.

وی پیرامون تغییرات کنکور سراسری گفت: در سنوات گذشته اصلاحیه‌هایی بر قانون سنجش و پذیرش دانشجو زده شد و تغییراتی داشت، اما در نهایت شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه جدیدی را از سر گذراند که اهدافی چون ایجاد عدالت بیشتر، کاهش اثرات سوء کنکور بر نظام آموزشی و اضطراب داوطلبان را دنبال می‌کرد.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه سنجش دانشجو به هر شیوه‌ای انجام شود، جهت‌دهنده نظام آموزشی خواهد بود، افزود: شیوه سنجش دانشجو در همه این سال‌ها برحسب سوالات تستی بوده و شاهد بودیم که اثرات تست به دوره ابتدایی هم رسید. درواقع شورای عالی انقلاب فرهنگی بر اساس نقشه جامع علمی کشور به این مسئله ورود کرد تا بتواند بر میزان توجه و تمرکز بر محتوای درسی بیفزاید.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر شتاب زدگی در اجرای مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: مصوبه مربوط به سال ۱۴۰۰ است که ابلاغ و اطلاع‌رسانی هم شد، اما چون اشکالات و ابهاماتی بر آن مترتب بود، در جلسات ۸۵۵ و ۸۶۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی بازنگری و اصلاحیه در مردادماه ابلاغ شد. تا قبل از شروع سال تحصیلی یعنی در شهریورماه، جزئیات برگزاری کنکور و منابع نیز مشخص و اعلام شد تا فرصت کسب آمادگی وجود داشته باشد.

کاظمی درباره شیوه پذیرش بر اساس قوانین جدید گفت: آزمون سراسری دومرتبه در سال برگزار می‌شود اما پذیرش یکبار انجام می‌شود. دوم نمره کل نهایی داوطلب، مشتمل بر دو بخش است؛ نخست نمره آزمون اختصاصی در دروس تخصصی و دوم سوابق تحصیلی که همگی نمرات تراز شده هستند.

وی افزود: سوابق تحصیلی نمرات مجموعه دروس امتحانات نهایی است که به صورت هماهنگ کشوری برگزار می‌شود، سوالات و زمان برگزاری در همه کشور یکسان است.

کاظمی با بیان اینکه سهم سوابق تحصیلی برای سال ۱۴۰۲، سهم ۴۰ درصدی با تأثیر قطعی برای امتحانات نهایی پایه دوازدهم است اظهار کرد: سهم سوابق و نمرات امتحانات نهایی پایه دوازدهم در سال ۱۴۰۳ به ۵۰ درصد می‌رسد و در سال ۱۴۰۴ برای امتحانات نهایی پایه یازدهم و دوازدهم به ۶۰ درصد می‌رسد. از سال ۱۴۰۵ و بعد از آن نیز سهم ۶۰ درصدی سوابق تحصیلی در سه پایه دهم، یازدهم و دوازدهم را خواهیم داشت.

وی خاطرنشان کرد: به این ترتیب از خردادماه ۱۴۰۳ دبیرستانی‌ها در هر سه پایه دهم، یازدهم و دوازدهم امتحان نهایی خواهند داشت زیرا در سال ۱۴۰۵ باید سابقه تحصیلی پایه دهم و یازدهم و دوازدهم را داشته باشند و تلاش سه ساله آنها در پذیرش دانشگاه با سهم ۶۰ درصدی اثرگذار خواهد بود.

برگزاری امتحانات نهایی در ۳ پایه دبیرستان از سال تحصیلی جدید

عباس سلطانیان، مدیرکل دفتر آموزش متوسطه دوم اظهار کرد: سال تحصیلی آینده امتحانات نهایی در هر سه پایه دوره متوسطه دوم برگزار و تا پایان شهریورماه عناوین دروس امتحانات نهایی در پایه‌های دهم و یازدهم اعلام می‌شود.

وی درباره سهم سوابق تحصیلی در کنکور ۱۴۰۳ گفت: طبق مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی سهم سوابق تحصیلی از کنکور ۱۴۰۲ اعمال شد و به‌تدریج تا سال ۱۴۰۵ به ۶۰ درصد می‌رسد؛ بر این اساس سهم نمرات امتحانات نهایی پایه دوازدهم در کنکور امسال به صورت قطعی و ۴۰ درصد اعمال شد.

مدیرکل دفتر آموزش متوسطه دوم وزارت آموزش و پرورش افزود: سهم سوابق تحصیلی با افزایش تدریجی در کنکور ۱۴۰۵ به ۶۰ درصد می‌رسد، در کنکور ۱۴۰۳ باز هم سوابق تحصیلی دانش‌آموزان در پایه دوازدهم مدنظر است، اما این بار سهم آن به ۵۰ درصد قطعی می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه در کنکور ۱۴۰۴ سهم سوابق تحصیلی به ۶۰ درصد در پایه‌های یازدهم و دوازدهم می‌رسد، تصریح کرد: در سال ۱۴۰۵ سهم سوابق تحصیلی به ۶۰ درصد و از پایه‌های تحصیلی دهم، یازدهم و دوازدهم است.

سلطانیان افزود: اگر قرار باشد در کنکور سال ۱۴۰۵، از هر سه پایه تحصیلی دوره متوسطه دوم، سوابق تحصیلی در پذیرش دانشگاه‌ها لحاظ شود، به‌طور قطع باید در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ دروسی که باید در آنها امتحانات نهایی برگزار کرد، مشخص شود و حداکثر تا پایان شهریورماه عناوین دروسی پایه دهم و یازدهم به تفکیک رشته برای برگزاری امتحانات نهایی در سال تحصیلی آینده اعلام می‌شود.

کد خبر 684804

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • A.A.R US ۲۳:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۰
    6 1
    یعنی الان منی که ورودی یازدهم هستم کنکوری 1404 باید امسال نهایی بدم. یا فقط سال دوازدهم