حدفاصل میدان جمهوری تا آزادی «BRT» می‌شود/ خرید ۵۰ اتوبوس ۱۸ متری به مرحله قرارداد رسید

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان و حومه گفت: ۱۲ خط بی‌آرتی برای این کلانشهر تعریف و تاکنون چهار خط آن احداث شده است، همچنین کارشناسی‌های اولیه خط پنجم بی‌آرتی صورت گرفته است که بر این اساس خط ۳۴ فعلی حدفاصل ترمینال قدس، خیابان امام خمینی، میدان جمهوری اسلامی، خیابان کاشانی تا صفه بی‌آرتی می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در شرایطی که افزایش شمار خودروها در شریان‌های شهرهای گوناگون به مدد افزایش جمعیت و البته ثابت ماندن عرض گذرگاه‌ها مشهود است، روز به روز بر گره کور ترافیک در شهرها و کلان‌شهرها، افزوده شده است و در این میان به اعتقاد کارشناسان ترافیک، خطوط بی‌آرتی اتوبوسرانی، مدیریت زمان و تحولی نوین در رفاه و جابه‌جایی مسافران را در بسیاری از شهرهای دنیا به‌دنبال داشته که در اصفهان نیز تا حد زیادی راه‌گشا بوده است.

با توجه به اینکه ایجاد حمل‌ونقل ریلی هزینه‌بر و زمان‌بر است، توسعه خطوط بی‌آرتی و هوشمند به‌عنوان ابزاری که در زمان کوتاه و هزینه مختصر می‌توان آن را ایجاد کرد در دستور کار مدیریت شهری اصفهان قرار گرفت و نخستین خط آن سال ۹۲ راه‌اندازی شد.

برای شهر اصفهان ۱۲ خط اتوبوس تندرو بی‌آرتی در نظر گرفته شده که تاکنون چهار خط آن اجرا و به بهره‌برداری رسیده است؛ خط یک بی‌آرتی شهر اصفهان از پل یزدآباد تا پایانه باقوشخانه در دو فاز یک و دو اجرا شد و مورد استقبال گسترده شهروندان قرار گرفت، همچنین در خط یک بی‌آرتی استانداردهای لازم از جمله جدا شدن فیزیکی این خطوط از جریان ترافیکی شهر لحاظ و اولویت‌دهی در تقاطع‌ها و چهارراه‌ها به حمل‌ونقل عمومی رعایت شده است.

خط دوم بی‌آرتی شهر اصفهان حدفاصل پایانه آبشار تا میدان جمهوری است که در بعضی از نقاط با خط یک هم‌پوشانی دارد؛ اجرای خط سوم با مبدأ پایانه ارغوانیه، جی و مقصد پایانه خرم و خط چهارم بی‌آرتی در مسیر خیابان هشت‌بهشت شامل ۱۰ ایستگاه است که پنج ایستگاه در محدوده منطقه سه شهرداری و پنج ایستگاه در محدوده منطقه چهار احداث شد.

آنچه در ادامه می‌خوانید حاصل گفت‌وگوی خبرنگار ایمنا با سیدعباس روحانی، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان و حومه درباره اهمیت خطوط بی‌آرتی و شرایط فعلی ناوگان اتوبوسرانی این کلان‌شهر است.

خط ۳۴ اتوبوسرانی اصفهان «BRT» می‌شود/ قرارداد خرید ۵۰ اتوبوس ۱۸ متری را امضا کردیم

افزودن ۵۰ دستگاه اتوبوس به خطوط بی‌آرتی

ایمنا: شرایط خطوط بی‌آرتی اصفهان چگونه است، آیا تعداد اتوبوس‌های این محور افزایش پیدا می‌کند؟

روحانی: وظیفه ما جابه‌جایی و مشارکت در حمل‌ونقل عمومی کلان‌شهر اصفهان در کنار تاکسیرانی و مترو است؛ در حال حاضر بزرگ‌ترین سیستم حمل‌ونقلی شهر اصفهان اتوبوسرانی است زیرا مترو صرفاً یک خط دارد و تاکسیرانی نیز به‌صورت مدیریت ناوگان انجام می‌شود.

۱۲ خط بی‌آرتی مصوب شورای ترافیک داریم که تاکنون چهار خط از این خطوط احداث شده است، همچنین کارشناسی‌های اولیه خط پنجم بی‌آرتی در اصفهان صورت گرفته که خط ۳۴ فعلی حدفاصل ترمینال قدس، خیابان امام خمینی، میدان جمهوری اسلامی، خیابان کاشانی تا صفه بی‌آرتی می‌شود و به موضوع تغییر کاربری خط به‌صورت بی‌آرتی پرداخته شده است.

امسال اضافه شدن ۵۰ دستگاه اتوبوس ۱۸ متری برای خطوط بی‌آرتی به مرحله قرارداد رسیده است، با انجام این خرید و تحویل به شهر اصفهان شاهد تحولی در ناوگان حمل‌ونقل همگانی شهر خواهیم بود؛ با امضای این قرارداد پس از هفت ماه تحویل اتوبوس‌ها آغاز خواهد شد.

ایمنا: آیا بی‌آرتی نیاز حمل‌ونقلی شهروندان را برآورده می‌کند؟

روحانی: موافق خطوط BRT هستم و معتقدم چنانچه استانداردهای لازم در اجرای آن رعایت شود، پاسخگوی نیاز شهروندان خواهد بود، اما اگر نسبت به اجرای این خطوط به منظور رفع تکلیف برخورد شود، به‌جای برخورداری از BRT، با خط ویژه مواجه خواهیم بود.

BRT استانداردهای مخصوص خود را دارد، از جمله اینکه مسیر آن باید با نرده‌گذاری، گل‌میخ یا نصب دوربین‌های ثبت تخلف ایزوله باشد، بنابراین هر خط اتوبوسی، خط BRT محسوب نمی‌شود.

ایمنا: در حال حاضر چه تعداد اتوبوس در خطوط اتوبوسرانی اصفهان به مسافران سرویس‌دهی می‌کند؟

روحانی: هم‌اکنون حدود ۷۵۰ دستگاه اتوبوس فعال داریم که وظیفه جابه‌جایی شهروندان را بر عهده دارد؛ نکته مهم این است که پس از کرونا و شکل‌گیری مجدد فعالیت معمولی شهر ناوگان اتوبوس ما ۳۹۵ دستگاه بود که طی دوره پسا کرونا (در سه سال گذشته) سعی کردیم این آمار را افزایش دهیم که در حال حاضر ۷۵۰ دستگاه است و برنامه ما برای تعمیرات، اورهال و بازسازی به گونه‌ای بوده که در مهرماه حداقل ۹۰۰ اتوبوس فعال را در شهر اصفهان داشته باشیم.

ایمنا: برای سرویس‌دهی ۷۵۰ اتوبوس، چند راننده فعالیت می‌کنند؟

روحانی: اگر به آمار ۷۵۰ دستگاه اتوبوس فعال، اتوبوس‌های بخش خصوصی را نیز اضافه کنیم ۸۸۰ دستگاه اتوبوس فعال در سطح شهر داریم. بر اساس استانداردها باید به ازای هر اتوبوس دو نفر راننده داشته باشیم، اما در حال حاضر ۱۴۹۸ راننده اتوبوس در بخش دولتی و خصوصی اتوبوسرانی فعال هستند و با کمبود راننده مواجه هستیم.

استخدام راننده برای ناوگان اتوبوسرانی همچنان ادامه دارد

ایمنا: طی سه ماه گذشته از استخدام راننده برای ناوگان اتوبوسرانی صحبت شد؛ آیا شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان هنوز در حال استخدام راننده است؟

روحانی: بله، تخصیص ناوگان و راننده جزو برنامه‌های سخت‌افزاری شرکت واحد اتوبوسرانی استپ؛ همانطور که قصد افزایش تعداد ناوگان را داریم، باید به ازای هر اتوبوس ۲.۲ نیرو داشته باشیم که ۰.۲ مربوط به بخش مدیریتی را داریم و در حال استخدام راننده هستیم.

به میزانی که اتوبوس‌های فعال در سطح شهر طی سال‌های اخیر کاهش پیدا کرده است، به همان میزان هم رانندگانی بازنشسته شده‌اند یا به هر علتی با شرکت اتوبوسرانی قطع ارتباط کردند، اما نیرویی جایگزین آن‌ها نشده است، از این‌رو با مشکل کمبود راننده مواجه هستیم.

در این راستا فراخوان‌های متعددی داشتیم و تاکنون حدود ۴۰۰ راننده توسط شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان جذب شده‌اند؛ همچنان در صدد جذب راننده هستیم که متقاضیان می‌توانند به ستاد شرکت واحد اتوبوسرانی شهرداری اصفهان واقع در میدان شهدا، ابتدای خیابان کاوه، پشت ترمینال بابلدشت به امور اداری این شرکت مراجعه کنند.

خط ۳۴ اتوبوسرانی اصفهان «BRT» می‌شود/ قرارداد خرید ۵۰ اتوبوس ۱۸ متری را امضا کردیم

ایمنا: برای افزایش رفاهیات رانندگان چه اقداماتی انجام داده‌اید؟

روحانی: در این فرصت از تمام رانندگان اتوبوسرانی اصفهان قدردانی می‌کنم، شغل آن‌ها جزو مشاغل سخت و زیان‌آور است و قانون‌گذار با توجه به سختی کار آن‌ها، پذیرفته است که بیش از ۲۰ سال فعالیت نداشته باشند، چراکه جابه‌جایی شهروندان در ترافیک سرسام‌آور معابر شهر و حجم بالای مسافر با انتظارهای متعدد بسیار دشوار است.

سعی کردیم حق و حقوق رانندگان اتوبوس‌های شهری اصفهان تضییع نشود.

به لحاظ حقوق و مزایا، امکانات رفاهی و تجهیزات اتوبوس تلاش کردیم که خواسته‌های رانندگان تأمین شود.

رانندگان شرکت واحد با توجه به ظرفیت‌های موجود جهادگونه فعالیت می‌کنند، چراکه هر چه تعداد ناوگان کم باشد، باید فعالیت بیشتری داشته باشند، از این‌رو همواره سعی کردیم حق و حقوق آن‌ها تضییع نشود.

ایمنا: به نظر شما ۷۵۰ دستگاه اتوبوس دولتی و ۱۳۰ اتوبوس در بخش خصوصی متناسب با جمعیت و وسعت اصفهان است؟

روحانی: خیر، چراکه در دوره قبلی مدیریتی من، ۱۲۰۰ دستگاه اتوبوس در سطح شهر وجود داشت که حداقل ۱۰۰۰ دستگاه آن فعال بود.

در فاصله زمانی دوره قبل مدیریتی من تا دوره فعلی که در خدمت شهروندان هستم، با توجه به دلایلی از جمله شیوع ویروس کرونا، استفاده‌نکردن مردم از اتوبوس در محیط‌های جمعی، تعداد زیادی از ناوگان متوقف شد و ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس فعال در سطح شهر به ۳۹۵ دستگاه اتوبوس رسید.

همچنین تعدادی از اتوبوس‌ها به علت فرسودگی از رده خارج شد، ضمن اینکه در سیاست‌های کلان دولت نیز اتوبوس جدیدی به ناوگان عمومی کلان‌شهرها اختصاص پیدا نکرده بود و ناوگان حمل‌ونقل عمومی در حداقل‌ها بود.

یکی دیگر از عوامل کمبود اتوبوس، افزایش چشم‌گیر قیمت این وسیله است که در دولت نهم و دهم قیمت اتوبوس ۱۰۰ میلیون تومان بود که ۲۰ درصد هزینه آن را شرکت واحد اتوبوسرانی پرداخت می‌کرد و ۸۰ درصد دیگر یارانه دولتی بود، این در حالی است که در حال حاضر قیمت اتوبوس به هفت میلیارد تومان رسیده است.

حمایت‌های دولت سیزدهم برای تقویت زیرساخت‌های حمل‌ونقل عمومی شهرها بهتر شده است و امیدواریم اتوبوس‌های جدید به مرور زمان تزریق شود.

طبق برآوردهای شرکت واحد اتوبوسرانی سالانه باید ۱۵۰ دستگاه اتوبوس جدید وارد ناوگان شود که این اقدام انجام نشده و موجب شده است عمر ۴.۵ سال ناوگان در سال ۱۳۹۴ به ۱۰.۵ سال در حال حاضر برسد.

ایمنا: عمر استاندارد ناوگان اتوبوسرانی چقدر است؟

روحانی: حداکثر سن ناوگان اتوبوسرانی باید پنج سال باشد، زیرا بالاتر از آن، ناوگان وارد مرحله پیری می‌شود؛ هرچه ناوگان جوان‌تر و نزدیک‌تر به استاندارد روز دنیا باشد، شاهد کاهش آلاینده‌ها در شهر هستیم.

رویکردی که برای تأمین ناوگان مورد توجه قرار گرفت، تعمیر و اورهال ناوگان از رده خارج بود؛ رویکرد مدیریت شهری ششم اصفهان جوان‌سازی ناوگان اتوبوسرانی شهر است.

سال گذشته توسط شرکت واحد اتوبوسرانی ۲۵۳ دستگاه اتوبوس جدید خریداری شده که از این تعداد حدود ۱۰۰ دستگاه وارد ناوگان شده و ۱۵۰ دستگاه دیگر در حال تولید است.

ایمنا: آیا در قانون حد و حدودی برای فعالیت اتوبوسرانی در نظر گرفته شده است؟

روحانی: بله، همینطور است.

وظیفه شرکت واحد اتوبوسرانی، سرویس‌دهی در محدوده کلان‌شهر اصفهان است و برای خروج از محدوده شهر یا ورود به جاده‌های تحت نظر پلیس راه، محدودیت‌های قانونی وجود دارد، اما به جهت وظیفه اجتماعی که بر عهده داریم، سرویس‌دهی‌های برون‌شهری در نقاط کم‌برخوردار اطراف شهر را نیز انجام می‌دهیم.

خط ۳۴ اتوبوسرانی اصفهان «BRT» می‌شود/ قرارداد خرید ۵۰ اتوبوس ۱۸ متری را امضا کردیم

۵۰ دستگاه ون وارد چرخه سرویس اتوبوسرانی می‌شود

ایمنا: در فرایند سرویس‌دهی اتوبوسرانی اصفهان از وَن استفاده می‌شود؟

روحانی: در حال حاضر دو گروه از خطوط را توسط ون سرویس‌دهی می‌کنیم و برنامه ما این است که ۵۰ دستگاه ون را وارد چرخه سرویس‌دهی کنیم؛ در گروه نخست از ون‌ها برای معبرهای باریک شهر که ظرفیت حجم تردد اتوبوس را ندارند، استفاده می‌شود.

بخش دیگر از خطوطی که توسط ون سرویس‌دهی می‌شود، خطوط کم‌مسافر است و برای مثال در طول یک شیفت کاری ۴۰ نفر مسافر را جابه‌جا می‌کند که از لحاظ هزینه‌ای و آلودگی مناسب نیست، از این‌رو تاکید این است که ون‌های جدید در اختیار اتوبوسرانی اصفهان قرار گیرد و این سیاست‌گذاری در حال انجام است.

در حال حاضر ون‌ها به شهرک‌ها سرویس‌دهی می‌کند و نحوه پرداخت با کارت بلیت است که امکان رفاهی برای این نقاط به شمار می‌رود.

ایمنا: هر سفر شهروندان با استفاده از اتوبوس چه مقدار هزینه دارد؟

روحانی: با توجه به قیمت هفت میلیارد تومانی اتوبوس‌های جدید و هزینه تعمیرات و نگهداری و دستمزد رانندگان، جابه‌جایی هر مسافر برای شرکت واحد اتوبوسرانی هفت هزار تومان هزینه دارد که به‌طور متوسط ۲,۲۰۰ تومان از شهروندان دریافت می‌شود و مابه‌التفاوت آن را شهرداری در قالب یارانه پرداخت می‌کند.

البته طبق قانون یک سوم این هزینه هفت هزار تومانی را شهروند و دو سوم دیگر را شهرداری و دولت باید پرداخت کنند که در حال حاضر بیشترین فشار روی مدیریت شهری است.

ایمنا: از سامانه حمل‌ونقل عمومی هوشمند برایمان بگویید.

روحانی: رونمایی از سامانه حمل‌ونقل عمومی هوشمند سال گذشته انجام شد؛ این سامانه تحت عنوان «اصرو» برای دانلود و استفاده شهروندان روی درگاه اینترنتی شهرداری اصفهان به نشانیmy.isfahan.ir قرار داده شده است؛ این سامانه به نحوی طراحی شده است که زمان تقریبی رسیدن اتوبوس را به ایستگاه‌ها برای شهروندان مشخص می‌کند.

همچنین ۵۰ تابلوی هوشمند در بعضی ایستگاه‌های پرتردد اتوبوس برای نمایش زمان رسیدن اتوبوس و اطلاع از خطوط فعال اتوبوس نصب شده است.

ایمنا: آیا برنامه‌ای برای جلوگیری از فعالیت اتوبوس‌های دودزا در نظر دارید؟

روحانی: هر چه ناوگان فرسوده‌تر باشد، اتوبوس‌ها مرتب دچار خرابی می‌شود؛ البته در ناوگان اتوبوسرانی اصفهان اتوبوس‌های یورو ۲ نداریم و تعداد کمی اتوبوس‌های یورو ۳، تعداد زیادی یورو ۴ و تعداد کمی یورو ۵ وجود دارد که سال گذشته توسط شرکت واحد اتوبوسرانی خریداری شده است.

بیش از ۶۰۰ دستگاه اتوبوس فعال در سطح شهر اصفهان معاینه فنی دارد و از استانداردهای لازم برخوردار است.

تلاش شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان خرید اتوبوس‌های به‌روزتر در حد یورو ۵ است که در داخل کشور تولید می‌شود؛ بخش دیگر از این موضوع، مربوط به مسائل فنی و محدودیت واردت قطعاتی است که داخل بازار تولید می‌شود.

اتوبوس‌های دودزا اجازه فعالیت در سطح شهر را ندارد و تمام اتوبوس‌ها باید معاینه فنی شود، بیش از ۶۰۰ دستگاه اتوبوس فعال در سطح شهر اصفهان معاینه فنی دارد و از استانداردهای لازم برخوردار است.

ایمنا: حدفاصل خیابان هسا تا بیمارستان غرضی خط اتوبوسرانی وجود ندارد، چه تدبیری اندیشیدید؟

محل را بازدید کردیم و بررسی‌ها نشان داد که باید خط جدید تعریف کنیم تا خطوط فعلی را تغییر مسیر دهیم.

طرح‌های توسعه‌ای شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان پس از ورود ناوگان جدید اجرا خواهد شد؛ ایجاد خط جدید حدفاصل خیابان هسا تا بیمارستان غرضی نیز در دستور کار اتوبوسرانی اصفهان است.

ایمنا: چه برنامه‌ای برای اتوبوس‌های فرسوده خط میدان جمهوری اسلامی تا ترمینال باقوشخانه دارید؟

روحانی: عمر ناوگان این خط بسیار بالا است، از این‌رو اتوبوس‌های جدید که به‌زودی وارد ناوگان اتوبوسرانی اصفهان خواهد شد، در پیرترین خطوط جایگزین می‌شود؛ در واقع به محض ورود اتوبوس‌های جدید، در خطوطی که عمر ناوگان بالا دارد، اتوبوس‌های باکیفیت و تازه‌نفس را تزریق خواهیم کرد.

کد خبر 684665

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 5
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۷
    1 0
    سلام قرار بودن‌در اصفهان تراموا بگذارند ولی اهمیت نمی‌دهند میدان شهید علیخانی که به خانه اصفهان ملکشهر و رباط اول ودوم و سوم راه دارد وجمعی زیادی داره اتوبوس تند رو نداره و کلا این‌منطقه یک بیمارستان تخصصی نداره و نیازمند بیمارستان است رسیدگی کنید لطفا
  • IR ۰۹:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۷
    0 0
    سلام میدان‌شهید علیخانی که خانه اصفهان و ملکشهر و رباط اول و دوم و سوم وصل است جمعیت زیادی داره اتوبوس تند رو نداره بیمارستان تخصصی نداره اصفهان به تراموا نیاز داره لطفا اهمیت بدهید ممنون