صادرات بیش از ۳ میلیون هزار دلاری صنایع‌دستی فارس به چهار کشور

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس گفت: میزان صادرات صنایع‌دستی به انضمام زیورآلات سنتی در دولت سیزدهم به کشورهای ایتالیا، قطر، آلمان و روسیه، سه میلیون و ۷۰۰ هزار دلار بوده است.

به گزارش ایمنا و به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس، سید مؤید محسن‌نژاد اظهار کرد: در دو سال گذشته بیش از ۳۰۰۰ شغل در حوزه صنایع‌دستی استان ایجاد و تعهد اشتغال در این حوزه بیش از صددرصد محقق شده است.

وی افزود: یکی از مهم‌ترین راهکارهای به‌روزرسانی تولید در زمینه‌های کمی و کیفی آموزش است، در این راستا ۶۴۰ کلاس آموزش صنایع‌دستی برگزار شد و در ۱۵ زندان استان فارس تعداد ۵۵۰ نفر زندانی از آموزش صنایع‌دستی بهره‌مند شدند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس حمایت از صنعتگران را در امر درآمدزایی با اهمیت دانست و خاطرنشان کرد: در دولت سیزدهم، ۴۲ نمایشگاه داخلی و چهار نمایشگاه خارجی شرکت داشتند.

محسن‌نژاد ادامه داد: ثبت و رونمایی از دو برند صنایع‌دستی خاتم سروناز و خاتم خاتون شیراز در صنایع‌دستی یکی از مهم‌ترین اقدامات و راهکارها جهت بازاریابی، تبلیغات و فروش صنایع‌دستی است.

وی تصریح کرد: صدور مجوزهای سه‌گانه کارت شناسایی، کارت انفرادی و کارت کارگاهی به تعداد ۷۶۰۰ مورد از دیگر اقدامات انجام شده در این حوزه بود و با احیای رشته صنایع‌دستی سیاه چادر و اوبی بافی زمینه را برای احیای مجدد و بازنده‌سازی دیگر رشته‌های فراموش شده فراهم کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس در زمینه شناسایی و ثبت شهر و روستاهای ملی صنایع‌دستی، گفت: شهر خشت کازرون (حصیربافی)، روستای کندازی مرودشت (رواربافی) و روستای تنگ چوگان کازرون (رند بافی) از موضوعات مهمی بود که در دولت سیزدهم انجام شد.

محسن‌نژاد اضافه کرد: ۷۸ میلیارد تومان پرداخت تسهیلات از تبصره ۱۸ و تبصره ۱۶ مشاغل خانگی بنیاد برکت از دیگر عملکردهای این اداره کل بود که به صنعتگران فعال استان فارس پرداخت شد تا در زمینه تولید محصول و رفع موانع تولید حوزه خود گام بردارند.

وی گفت: میزان صادرات صنایع‌دستی به انضمام زیورآلات سنتی سه میلیون و ۷۰۰ هزار دلار به کشورهای ایتالیا، قطر، آلمان و روسیه بوده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس افزود: اخذ ۲۳ مهر اصالت یونسکو، درجه هنری نشان ملی هنرمندان نیز از عملکردهای دو ساله در این حوزه بوده است که امسال نیز آذرماه ۱۴۰۲ همایشی به میزبانی استان فارس برگزار خواهد شد.

محسن‌نژاد با اشاره به واگذاری ۳۵ کارگاه رایگان و حمایتی، گفت: واگذاری کارگاه‌های تولیدی به هنرمندان شاخص صنایع‌دستی طی تفاهم‌نامه با بهزیستی و بنیاد شهید استان فارس در دولت سیزدهم انجام شده است.

وی افزود: شش خانه صنایع‌دستی گره چینی، تذهیب، گل و مرغ و کهربا نیز در استان فارس طی این دو سال راه‌اندازی شد و مراکز مهمی برای آموزش و تربیت هنرمندان صنایع‌دستی است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس به موقعیت شیراز به عنوان شهر جهانی صنایع‌دستی اشاره کرد و گفت: در راستای حفظ و ارتقای این جایگاه نیز اقدامات مناسبی انجام شد، به نحوی که شش سردیس از شاخص‌ترین هنرمندان پیشکسوت صنایع‌دستی ساخته شده و در محل باغ جهان‌نمای شیراز در معرض دید عموم قرار گرفته است.

محسن‌نژاد با بیان ای نگه پیگیری نام‌گذاری تعدادی از معابر شیراز به نام صنایع‌دستی در دست اقدام است، اظهار کرد: معاونت صنایع‌دستی این اداره کل عنوان رتبه نخست معاونت‌های صنایع‌دستی کشور را در سال ۱۴۰۱ به خود اختصاص داد.

کد خبر 684610

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.