بهبود هویت شهری و تعاملات اجتماعی با توسعه بالکن‌ها + برترین نمونه‌ها

اگرچه برخی مردم جهان از بالکن‌های منازل خود برای پهن کردن لباس یا موارد مشابه بهره می‌گیرند، با این حال بسیاری نیز بالکن‌های خود را برای افزایش شور زندگی مورد استفاده قرار می‌دهند که این امر می‌تواند به سهم خود به شهرهای میزبان، هویت‌هایی جهانی بخشد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، شیوع بیماری کووید -۱۹ از جنبه‌های مختلف زندگی شهری را تحت تأثیر قرار داد و روابط میان انسان‌ها را به طور کامل متحول کرد. در این میان، وجود فضاهای سبز و محیط‌های باز از اهمیت بالایی برخوردار شد که به دنبال آن، تمام مدیران و مردم جهان عزم خود را جزم کردند تا با رعایت فاصله اجتماعی دسترسی خود را به فضاهای باز افزایش دهند. بالکن‌ها از مواردی بود که به تقویت ارتباطات میان شهروندان منجر شد زیرا امکان برقراری تعاملات میان آن‌ها را در فاصله‌های جدا از یکدیگر فراهم می‌آورد.

امروزه توسعه بالکن‌ها به یکی از مهم‌ترین مولفه‌ها در طراحی سازه‌ها تبدیل شده است و معماران در تلاش هستند قابلیت دسترسی شهروندان را در منازل خود به فضاهای باز در شهرهایی که اغلب به علت توسعه مسکن و زیرساخت‌ها کمترین دسترسی مردم را به فضاهای سبز فراهم آورده است، افزایش دهند. در ادامه به معرفی شهرهایی با بهترین نمونه بالکن‌ها می‌پردازیم که نه تنها با وجود خود به افزایش شور زندگی شهری کمک کرده، بلکه در هویت بخشیدن جهانی به شهر میزبان نیز بسیار سهیم بوده است.

براتیسلاوا، میزبان بالکن‌های پیاده‌روی

شهردار براتیسلاوا در اسلواکی طی چند سال گذشته به‌طور قابل‌توجهی سرمایه‌گذاری برای توسعه بالکن‌های پیاده‌روی را افزایش داده و توانسته است فضاهایی بسیار زیبا را برای گرد هم آمدن مردم در محیط‌هایی با قابلیت اتخاذ تردد سبز به وجود بیاورد. بسیاری از این بالکن‌ها بخش‌هایی از سازه‌های خصوصی محسوب می‌شود که با بالکن‌های عمومی تلفیق یافته و فضاهایی فراخ و با کیفیت را برای دسترسی افراد بیشتری به محیط‌های سبز فراهم آورده است. جالب است بدانید که دولت اسلواکی نیز به ازای اشتراک فضاهای سبز منازل شخصی، مبالغی را به مالکان آن‌ها تحویل می‌دهد که همین امر نیز نقش مهمی در تشویق افراد بیشتر برای اشتراک بالکن‌های خود و به دنبال آن، افزایش شور زندگی در شهر ایفا کرده است. در واقع هر شهروند اهل براتیسلاوا که بالکن خود را به عنوان فضای سبز در اختیار عموم مردم قرار دهد، مبلغ ارزشمندی را به عنوان اجاره دریافت خواهد کرد، ضمن این‌که برنامه‌ریزان شهر طراحی‌های ویژه‌ای را برای بالکن‌های جدید در اختیار این افراد قرار می‌دهند تا هر شخص مطابق میل خود بالکن‌ها را طراحی کند.

بهبود هویت شهری و تعاملات اجتماعی با توسعه بالکن‌ها+ برترین نمونه‌ها

توسعه ابربالکن‌های شهری در نیویورک

هادسن یاردز، در غرب منطقه میدتاون منهتن و در مجاورت رودخانه هادسن، میزبان شگفت‌انگیزترین جاذبه گردشگری نیویورک در ایالات متحده آمریکا است که معماران آن از صرف هزینه‌ای بیش از ۳۵ میلیارد دلار برای تکمیل نهایی آن خبر داده‌اند. این سازه امکانات کامل زندگی روزمره را در بر گرفته است و در ضمن، مرکزی گردشگری برای عموم مردم به‌حساب می‌آید که چشم‌اندازی شبیه به یک کندوی عسل دارد. بازدیدکنندگان این سازه اعجاب‌انگیز باید ۲۵۰۰ پله را پشت سر بگذارند تا به بالای آن برسند و بتوانند از تمام فضاها و مکان‌های مسکونی گران‌قیمت سازه دیدن کنند. البته امکان تماشای فضای داخلی آن از طریق آسانسور نیز وجود دارد، اما بازدید از تمام فضاهای سازه پیمودن پله‌ها را که از طریق بالکن‌هایی زیبا به یکدیگر پیوند داده شده است، می‌طلبد.

بهبود هویت شهری و تعاملات اجتماعی با توسعه بالکن‌ها+ برترین نمونه‌ها

هلند، توسعه بالکن‌ها به عنوان مکان‌هایی فراتر از کاربردهای معمولی

طراحان هلندی به‌تازگی این استدلال را در ذهن خود پرورانده‌اند که بالکن فقط محلی برای پهن کردن لباس نیست. این افراد تلاش کرده‌اند بالکن‌های خانه‌های جدید را به‌گونه‌ای طراحی کنند که بیشترین قابلیت برقراری تعامل میان همسایه‌ها را فراهم بیاورد. این بالکن‌ها که «بالکن‌های اجتماعی» نام گرفته است، از زمان ظهور خود نقش مهمی در پیوند دادن همسایه‌های یک ساختمان ایفا کرده و از این طریق توانسته است شور زندگی را میان آن‌ها افزایش دهد.

طراحی بالکن‌های اجتماعی هلند با یکدیگر متفاوت اما آن‌چه میان آن‌ها مشترک است این‌که بالکن‌ها واحدهای مسکونی آپارتمان‌ها را به یکدیگر پیوند می‌دهد و از این طریق، قابلیت برقراری ارتباط میان همسایه‌ها را فراهم می‌آورد. شهروندان هلندی که به بالکن‌های اجتماعی دسترسی دارند، با همکاری یکدیگر به زیباسازی هرچه بیشتر این بالکن‌ها می‌پردازند و حتی فضاهای سبز آن‌ها را افزایش می‌دهند. بسیاری از این بالکن‌ها میزبان میز و صندلی‌هایی است که امکان سرو غذا توسط همسایه‌ها را در کنار یکدیگر فراهم می‌آورد و در تقویت ارتباطات میان آن‌ها نقش مهمی ایفا می‌کند. سادگی طراحی بالکن‌ها اجتماعی از مهم‌ترین ویژگی‌های آن‌ها به‌حساب می‌آید که امکان توسعه آن‌ها را با صرف کم‌ترین هزینه و در تمام انواع سازه‌ها فراهم آورده است.

بهبود هویت شهری و تعاملات اجتماعی با توسعه بالکن‌ها+ برترین نمونه‌ها

یونان، شهری با بالکن‌های گسترده برای برقراری تعاملات اجتماعی

اغلب شهروندان آتن، پایتخت یونان، به بالکن‌هایی دسترسی دارند که می‌توانند هر لحظه به استراحت یا نوشیدن یک فنجان قهوه در آن‌ها و در کنار گلدان‌های بزرگ یا پوشش‌های سبز دیواری بپردازند و از آن‌ها زیبایی‌های بی‌شمار شهر را تماشا کنند. آتن میزبان بالکن‌های بزرگی بر بام آپارتمان‌های متعدد است که محلی برای گرد هم آمدن ساکنان و برقراری تعاملات اجتماعی میان آن‌ها به‌حساب می‌آید. بسیاری از شهروندان ثروتمند نیز مایل هستند در پنت‌هاوس‌هایی (خانه‌هایی در آخرین طبقات آپارتمانی با فضاهایی پارک‌مانند) سکونت گزینند تا هر لحظه به بالکن‌های عظیم مزین به فضاهای سبز دسترسی داشته باشند.

شور زندگی میان شهروندان آتن از طریق دسترسی به بالکن‌های بزرگ ترویج دارد که بسیاری از آن‌ها را به گوش دادن به موسیقی، لم دادن روی تخت‌هایی که زیر سایه گیاهان محصور شده و سرو غذا و نوشیدنی دعوت می‌کند. آن‌چه وجود بالکن‌های پایتخت یونان را از فضاهای باز منازل سایر شهرهای جهان متمایز می‌کند این‌که در هشت ماه از سال، یعنی از شروع ماه مارس یا آوریل، امکان لذت بردن حداکثری از آن‌ها وجود دارد زیرا شهر طی این ماه‌ها از آب و هوای مطلوبی برخوردار است.

بهبود هویت شهری و تعاملات اجتماعی با توسعه بالکن‌ها+ برترین نمونه‌ها

بالکن‌های ایتالیا، فضاهایی برای سر دادن شعار امید به زندگی در دوران کرونا

طی دوران شیوع کرونا مردم ایتالیا بیش از سایر کشورهای جهان از اهمیت وجود بالکن‌ها در منازل خود آگاه شدند و به برقراری تعامل با همسایه‌های خود از طریق این فضاهای باز کوچک پرداختند. مردم هر شب در بالکن‌های خود جمع می‌شدند، یک صدا سرود می‌خواندند، از امید می‌گفتند برای رهایی ازشیوع بحران کرونا به گفت‌وگو با یکدیگر می‌پرداختند و حتی با صدای بلند از کادر درمان به‌خاطر تلاش‌های بی‌وقفه خود برای بهبود حال بیماران قدردانی می‌کردند. جالب است بدانید که بهره‌گیری از بالکن‌ها در ایتالیا طی دوران شیوع کرونا هویتی جهانی را برای این کشور به ارمغان آورد و حتی مردم کشورهای دیگر را نیز نظیر هلند به اعمال چنین اقدامی سوق داد.

بهبود هویت شهری و تعاملات اجتماعی با توسعه بالکن‌ها+ برترین نمونه‌ها

کد خبر 684561

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.