مهم‌ترین نکات پیاده‌روی اربعین برای بیماران تنفسی

گردوغبار (ریزگرد) گاهی بخش وسیعی از آسمان را در بر می‌گیرد و برای زائران کشور عراق، پدیده‌ای شناخته شده است؛ با توجه به وجود گرمای هوا در کنار گردوخاک این کشور، زائران اربعین به‌خصوص بیماران تنفسی در راستای تأمین سلامت خود نیازمند رعایت توصیه‌های بیشتری به نسبت سایر زائران هستند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کشور عراق به علت داشتن بیابان و تغییرات آب و هوایی، در معرض پدیده ریزگرد و در پی آن، کاهش کیفیت هوا و عمق دید است که می‌تواند اثرات بدی بر سلامت انسان به‌خصوص افراد دارای مشکلات تنفسی داشته باشد.

بر اساس اطلاعیه سازمان حج و زیارت گروهی از بیماران شامل بیماران دیابتی با زخمیا عفونت اندام، بیماران دیابتی که مشکل کلیوی دارند، بیماران مبتلا به رتینوپاتی پیشرفته، بیماران دارای عوارض و علائم قلبی و عروقی، بیمارانی که کنترل نامطلوب قند دارند یا قند ناشتای ۲۵۰ و بالاتر دارند، بیماران مبتلا به سرطان که در حال درمان هستند، بیماران مبتلا به سرطان که وضعیت جسمانی نامطلوب دارند، بیماران مبتلا به آسم و COPD شدید یا کنترل‌نشده، افرادی که بنا به نظر پزشک دارای بیماری واگیردار هستند، به‌ویژه بیماری‌های تنفسی، گوارشی و پوستی، افرادی که دارای بیماری حاد تب‌دار هستند تا حداقل ۴۸ تا ۷۲ ساعت پس از قطع تب بدون استفاده از داروهای تب‌بر، به‌ویژه بیماری‌های تنفسی و گوارشی و پوستی با انجام معاینه مجدد، از سفر اربعین منع شده‌اند.

جایگزینی مصرف آب با ORS و سرم‌تراپی

مصطفی قانعی، رئیس انجمن ریه ایران اظهار کرد: زائران اربعین ماسک همراه خود داشته باشند و به محض اینکه دچار سرفه شدند از ماسک استفاده کنند، به محض اینکه احساس کردند بیماری تنفسی دارند، از پزشکان درخواست کنند چادر و مکان اقامت آنها را از دیگران جدا و از دست دادن و روبوسی نیز پرهیز کنند.

وی افزود: اگر فردی در صورت ابتلاء به بیماری تنفسی ویروسی اقدام به پیاده‌روی کند، وضعیت بسیار بدتری خواهد داشت و تنها کلید حل عفونت تنفسی، استراحت است. یکی از شاخص‌های مهم پیاده‌روی اربعین مسافت پیاده‌روی در جاده ۸۰ کیلومتری نجف تا کربلا است، اما پیاده‌روی در این جاده، مخصوص افراد زیر ۴۰ سال سالم و قوی است و به افراد بالای ۵۰ سال و دارای یک بیماری یا بیماری‌های زمینه‌ای از جمله دیابت، قلبی و عروقی، فشار خون، آسم و بیماری انسدادی ریه، توصیه می‌شود مسیری کوتاه برای پیاده‌روی انتخاب کنند.

رئیس انجمن ریه ایران با اشاره به اینکه بیماران مذکور وارد فضای شلوغ و پر ازدحام نشوند و زیارتی از راه دور داشته باشند، تصریح کرد: افراد به محض اینکه در هوای گرم راه بروند دچار سردرد می‌شوند و احساس کاهش فشار خون پیدا و در نهایت تقاضای تزریق سرم می‌کنند، این در حالی است که برای افراد سالمی که امکان خوردن غذا دارند، تزریق سرم ممنوعیت دارد؛ چراکه با هر تزریق امکان وقوع یک عفونت در رگ وجود دارد و با هر سرم‌تراپی یک تخت اشغال و یک پرستار به‌کار گرفته می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در پیاده‌روی اربعین با توجه به جغرافیای عراق به علت شدت گرما، نگهداری سرم آسان نیست و تمام این موارد عارضه دارد؛ بنابراین پیشنهاد می‌شود افراد در ایران، داروی او آر اس (ORS) که چند برابر سرم کارایی دارد و با طعم‌های بسیار خوبی در بازار موجود است را تهیه و در آب مصرفی خود حل و مصرف کنند، مصرف آب با ORS مانع ضعف و کاهش درد عضلانی نیز می‌شود.

زائران اربعین در طول سفر به‌خصوص نقاط مرزی و محل‌های شلوغ از ماسک استفاده کنند

یاسر یادگاری، فوق تخصص آسم و آلرژی و عضو هیئت علمی گروه آسم و آلرژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: به تمام زائران پیاده امام حسین (ع) توصیه می‌شود که در طول سفر از خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های سالم و بسته‌بندی شده استفاده کنند و در کنار آن، از استفاده از ماسک در طول سفر به‌خصوص نقاط مرزی و محل‌های شلوغ غافل نشوند.

وی با بیان اینکه در محل‌های خلوت نیازی به استفاده از ماسک نیست، اما رعایت نکات بهداشتی و استفاده از خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های سالم و بسته‌بندی شده مورد تأکید است، افزود: از عموم زائران پیاده حسینی می‌خواهیم که غذای باقی مانده خود را که امکان نگهداری در یخچال و محل‌های خنک ندارد در وعده‌های بعدی استفاده نکنند.

این فوق تخصص آسم و آلرژی تصریح کرد: افراد دارای بیماری‌های خاص و زمینه‌ای برای زمان حضور در عتبات عالیات داروهای مصرفی خود را به میزان کافی به همراه داشته باشند و در زمان گرمای شدید و تابش مستقیم نور خورشید از پیاده‌روی خودداری و انجام این کار را به ساعت‌های خنک روز موکول کنند.

وی با اشاره به اینکه رعایت بهداشت فردی و محیطی همواره مورد تأکید بوده و هست، ادامه داد: با توجه به آلودگی‌ها و هوای گرم کشور عراق در روزها و ایام منتهی به اربعین حسینی، ضرورت رعایت دقیق تمام نکات بهداشتی بیش از هر زمان دیگری توصیه می‌شود تا زائران دچار بیماری‌های عفونی، تنفسی، ویروسی و گوارشی نشوند.

یادگاری گفت: اگر نشانه‌هایی مانند کوتاهی تنفس، سرفه و خس‌خس‌خس کردن و درد قفسه سینه را مشاهده کردید، به خصوص اینکه اگر سابقه بیماری آسم دارید، باید درمان همیشگی خود را دنبال و قبل از عزیمت با پزشک خود مشورت کنید.

وی خاطرنشان کرد: قرار گرفتن در معرض محرک‌های ویروسی و مواد آلرژی‌زا، می‌تواند مشکلات تنفسی و علائم آسم را ایجاد کند و دوری از این مواد و محرک‌ها نقش مؤثری در جلوگیری حملات و مشکلات دارد.

کد خبر 684546

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.