۱۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۲
پول با برکتی که تمام نمی‌شد

در بخشی از کتاب «جنگ شهرها، دزفول» به کمک ویژه شهید رجایی به جنگ‌زدگان اشاره شده و در این باره آمده است: «آقای رجایی اوضاع جنگ‌زدگان دزفول را پرسید و من هم شرح دادم. دسته‌چک حساب ۲۲۲ نخست‌وزیری مربوط به کمک‌های مردمی به جنگ را درآورد و فرمود: هرچه می‌خواهی بنویس! الحمدالله حساب را مردم پر کرده‌اند.»

به گزارش خبرنگار ایمنا، سیداحمد زرهانی، نماینده وقت مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی در کتاب «جنگ شهرها، دزفول» به روایت خاطره‌ای از دوران نخست‌وزیری شهید رجایی و کمک‌های او برای امور جنگ‌زدگان خوزستان پرداخته است.

در این کتاب می‌خوانیم: «از اهواز خبر دادند جنگ‌زده‌های کمپ B دچار بحران و بیماری شده‌اند. برخی دوستان گزارش دادند که در کنار دریا چندین ویلا متعلق به سران نظامی رژیم گذشته دست‌نخورده رها شده‌اند. به نظر ما رسید انتقال جنگ‌زده‌های مستاصل به آن ویلاها صلاح باشد. خدمت آقای رجایی رسیدم و از ایشان تقاضا کردم که در این مورد اقدام کند.

آن روزها مقامات مازندران می‌گفتند که دفتر رئیس‌جمهور (بنی‌صدر) دست روی این ویلاها گذاشته است و اجازه باز کردن در آنها را نمی‌دهد. آقای رجایی تلفن را برداشت و به مرتضی حاجی، استاندار مازندران زنگ زد و گفت: من دستور می‌دهم در ویلاها را باز کنید و عرب‌های جنگ‌زده کمپ B اهواز را در آنها اسکان دهید. اگر بنی‌صدر اعتراضی داشت، او را به من ارجاع دهید.

از عمل صالح و انقلابی شهید رجایی به وجد آمدم، دوستان اسباب انتقال جنگ‌زده‌ها را به ویلاهای مذکور فراهم کردند.

یک روز نامه‌ای برای آیت‌الله مهدوی‌کنی، وزیر کشور جهت کمک به حل مسائل جنگ‌زدگان نوشتم و تصویری از آن را به منظور اطلاع و مساعدت برای آقای رجایی فرستادم، آقای رجایی شخصاً به من زنگ زد و گفت: همین الان بیا تا با هم راهی برای کمک پیدا کنیم.

روانه دفتر نخست‌وزیری شدم، وارد اتاق کار نخست‌وزیر که شدم، از ایشان پرسیدم: این آقا کیست که در انتظار ملاقات با شما نشسته است؟

گفت: ایشان اولاف پالمه، معاون کل دبیر سازمان ملل متعهد است. گفته‌ام فعلاً با مشاورم ملاقات کند.

آقای رجایی اوضاع جنگ‌زدگان دزفول را پرسید و من هر شرح دادم. دسته چک حساب ۲۲۲ نخست‌وزیری مربوط به کمک‌های مردمی به جنگ را درآورد و فرمود: هرچه می‌خواهی بنویس! الحمدالله حساب را مردم پر کرده‌اند.

ادب به جا آوردم و گفتم: هرچه مرحمت بفرمائید، همان کفایت می‌کند.

دوباره قلم و دست چک را جلویم گذاشت و فرمود: هرچه می‌خواهی بنویس.

گفتم: با دست خودتان مبلغ ۱۰ میلیون تومان مرقوم فرمائید.

ایشان هم این را نوشت. این کمک‌ها در حفظ تعادل شهر و کاهش آلام اثر سازنده داشت. کمک آقای رجایی بسیار بابرکت بود و مقداری از آن تا آخر دوره نمایندگی باقی ماند.

کد خبر 684441

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.