۱۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۸
خدمت‌رسانی، لیاقت می‌خواهد

آن‌طور که خیلی‌ها می‌گویند، خدمتگزاری به زائران اربعین حسینی دلیل ندارد، بلکه بیعت، نیابت و لیاقت می‌خواهد.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایمنا، از موکب که خارج می‌شوم، با نگاهی به اطراف، دو چیز زیاد می‌بینم؛ زائر و خدمتگزار زائر؛ قدم از قدم برمی‌دارم و به سمت بین‌الحرمین می‌روم، اینجا فقط یک شهر گرم و عربی نیست، اینجا کرب‌وبلا یعنی مرقد یا همان حرم خدایان است.

لحظه به لحظه بر اشتیاقم برای رسیدن به حرمین افزوده می‌شود، هوا گرم است، آب زیاد می‌نوشم و بیشتر از آن به‌یاد اهل‌البیت (ع) هستم که لب‌تشنه روز عاشورا مصیبت دیدند یا به شهادت رسیدند.

می‌خواستم بدانم هر کدام از خدمتگزاران به چه دلیل این کار را انجام می‌دهند، سراغ یکی از آن‌ها رفتم، به محض اینکه صدایش زدم، دست از کار کشید؛ خودم را معرفی کردم؛ از او پرسیدم خدمت‌رسانی به زائران حسینی چه نکته‌ای دارد، چند لحظه درنگ کرد و با لهجه زیبای اردستانی گفت: «خدمتگزاری نکته نداره، عشق داره.»

خدمت‌رسانی، لیاقت می‌خواهد

احساس کردم درست می‌گوید، خدمت‌رسانی نکته‌ای ندارد، حرفی ندارد، اما عشق، اراده و لیاقت دارد.

در حالی که داشتم به حرف‌های این خدمتگزار فکر می‌کردم، سراغ یکی از پاکبانان رفتم و پرسیدم: «برای چه خدمتگزار زائران هستی؟» پاسخ داد «عشق»!

سر شانه‌اش زدم، خسته نباشید گفتم و از کنارش رد شدم، اما حرف‌ها که نه، حرفش مرا نگه داشته بود؛ «عشق» ذهنم را به سمت شعری برد: «این حسین کیست که عالم همه دیوانه اوست»

به راهم ادامه دادم تا اینکه مسیر شارع‌الشهدا تمام و شارع روضتین آغاز شد؛ فردی در حال چای ریختن بود که از او درباره کمک کردن به زائران اربعین حسینی پرسیدم؛ گفت: «به‌نظرم بهترین جمله این است که هر زائر یک خادم باشد.» پرسیدم چرا؟ گفت: «به نظرم اگر همه نظافت را رعایت کنند و همه سعی کنند خود را مسئول بدانند، شرایط بهتری در شهر کربلا می‌بینیم.»

خدمت‌رسانی، لیاقت می‌خواهد

از چندین نفر دیگر هم سوالم را پرسیدم که هر کدام پاسخ خود را داشتند؛ یکی از نذر کریمانه عاشقان حسینی، دیگری از شیفتگی، فرد دیگری از اینکه هر جارو مانند یک عهد است و بسیار موارد دیگری که ذهن هر کس را بیش از پیش به سمت حسین‌ابن‌علی (ع) می‌برد، می‌گوید.

فردی می‌گفت من به نیابت یکی از دوستانم نمازی به جا آوردم و زیارتنامه خواندم تا حق او را ادا کرده باشم، از این‌ها گذشته خدمت‌رسانی نوعی عهد با امام (ع) است و می‌تواند ضامن ما باشد.

معتقدم برادری کشورهای مسلمان به‌ویژه ایران و عراق، اتفاقات خوبی را رقم خواهد زد، اتفاقاتی که مشت محکمی بر دهان یاوه‌گویان ضد اسلام است و می‌توان فریاد زد که چشمه حسین (ع) پس از ۱۴۰۰ سال هنوز هم خشک نشده است.

خدمت‌رسانی، لیاقت می‌خواهد

تمام این‌موارد را کنار گذاشتم و به نتیجه‌ای رسیدم؛ خدمت‌رسانی، بیعت، نیابت و لیاقت می‌خواهد…

گزارش از: امین شبانی، خبرنگار اعزامی ایمنا

کد خبر 684422

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.