گمنام‌سازی ۲۰ میلیون رأی قضایی با بهره‌گیری از هوش مصنوعی

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه با بیان اینکه تقویت دانش قضائی، اتقان آرای قضائی و شفافیت از موضوعات مهم در سامانه تناد است، گفت: در حال حاضر ۲۰ میلیون رأی در سامانه تناد قرار دارد و یک تحول در قوه قضائیه ایجاد کرده است.

به گزارش ایمنا، محمد کاظمی‌فرد، با تاکید بر اینکه یکی از دستورات مقام معظم رهبری و مسئولان عالی قضائی تقویت دانش قضائی بوده است، اظهار کرد: در راستای اجرای این امر مقام معظم رهبری و اجرای تکالیف سند تحول قضائی سامانه تناد (تحلیل و نقد آرای دادگستری) ایجاد شده است و تا به امروز ۲۰ میلیون تصمیم قضائی با استفاده از آخرین روش‌های هوش مصنوعی در این سامانه گمنام شده است.

وی با بیان اینکه گمنام‌سازی یعنی تمام مواردی که می‌توان دادنامه را به یک شخص نسبت داد مانند نام و نام خانوادگی، شماره تلفن، پلاک و آدرس‌ها از دادنامه حذف شده است، افزود: برای اولین بار امکان جست‌وجو در متن تصمیمات قضائی به تفکیک اتهام و خواسته و مراجع قضائی برای همه افراد دارای سمت قضائی فراهم شده است.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه با بیان اینکه این سامانه در حال حاضر بیش از ۲۸۰۰ کاربر فعال دارد، گفت: این سامانه برای آموزش قضات جدید قابل استفاده است و به عنوان یک دستیار برای همکاران قضائی برای پیدا کردن آرا مشابه و متعارض استفاده می‌شود.

وی تصریح کرد: در حال حاضر توسط پژوهشگاه قوه قضائیه آرا منتخب در حال انتشار عمومی است. پژوهشگاه قوه حدود ۲ هزار رأی را بررسی و ۱۶۰ رأی را به صورت عمومی در سامانه ملی آرا قضائی منتشر کرده است، این سامانه یک دریچه جدیدی از شفاف‌سازی و دسترسی عموم مردم به آرا قضائی را ایجاد کرده است.

کاظمی‌فرد با بیان اینکه این اقدام در راستای سند تحول قضائی صورت گرفته است، ادامه داد: در بخشی از سند تحول قضائی به چرخش‌های تحول‌آفرین اشاره شده است. در چرخش‌های تحول‌آفرین جهت‌گیری‌های کلان قوه قضائیه مورد تاکید قرار گرفته و در سامانه تناد یک چرخش تحول آفرین اتفاق افتاده است.

وی با تاکید بر اینکه تقویت دانش قضائی، اتقان آرای قضائی و شفافیت از موضوعات مهم در سامانه تناد است، گفت: در این سامانه با بهره‌گیری از آخرین فناوری‌های روز دنیا و مبتنی بر هوش مصنوعی و با تکیه بر توان متخصصان داخلی یک چرخش تحول آفرین ایجاد شده است. در حال حاضر ۲۰ میلیون رأی در این سامانه قرار دارد و یک تحول در قوه قضائیه ایجاد کرده است.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه با بیان اینکه در سامانه تناد حریم خصوصی افراد مورد توجه قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: با تلاش‌های صورت گرفته روند گمنام‌سازی تصمیمات قضائی به صورت روزانه و با بهره‌گیری از هوش مصنوعی انجام می‌شود و همان روز در این سامانه قرار می‌گیرد.

منبع: میزان

کد خبر 684225

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.