پهلوانک‌های سندروم عشق در گود زورخانه

حدود یک‌سال‌ و شش ماه است که در باشگاه ورزش باستانی (زورخانه) پوریای‌ولی اصفهان، تمرین ورزش پهلوانی از سوی بچه‌های سندروم‌ داون برای اولین‌بار در کشور انجام می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، عصر یک روز گرم تابستانی وقتی سوار مترو شدم تا به زورخانه مورد علاقه‌ام بروم، کودکی از خانواده سندورم داون پر از ذوق و شوق با لباس پهلوانی برای پدر خود از چرخ زدن و میل گرداندن پهلوانان می‌گفت.

به ایستگاه شریعتی که رسیدیم همراه با پدر خود پیاده شد و با ذوق به محل باشگاه می‎‌دوید. هنگامی که به مقصد رسیدم ورودی باشگاه تعداد زیادی از پهلوانک‌هایی با سندروم عشق جمع بودند و با ذوق برای هم صحبت می‌کردند، در زورخانه که باز شد، این کودکان معصوم یکی‌یکی وارد شدند و با ذکر صلوات، مربی خود را عاشقانه به آغوش کشیدند.

مربی زورخانه که گویی ۵۰ ساله بود به‌گونه‌ای این بچه‌ها را در آغوش گرفت که گویی فرزندان خونی خود را پس از سال‌ها دوری ملاقات می‌کند. نگاه امیدوارانه خانواده‌های این فرزندان هوای محیط باشگاه را گرم‌تر می‌کرد و این موجب می‌شد که تشخیص اشک ذوق از عرق زیر گونه بسیار سخت و چالش برانگیز شود.

زیبایی رفتار و کردار کودکان سندرم عشق موجب شده بود تا آداب و رسوم ورود به گود که به ترتیب کسوت ورزشکاران است در نظر واقع نشود و همه در جایگاه یکسانی قرار بگیرند. پهلوانک‌ها وارد گود می‌شوند و بعد از زمین‌بوسی، تخته شنا را برمی‌دارند و سلام باستانی می‌کنند، شنا می‌روند، بعد از نرمش پشت تخته، میل‌گیری، پا زدن، نیایش کردن، چرخ زدن و میل‌بازی را با شیرین‌کاری خاصی انجام می‌دهند.

ورزش کردن پهلوانک‌های سندروم عشق با وجود ناهماهنگی‌های اندک‌شان بسیار هیجانی و خیره‌کننده بود. این کودکان با دست‌های کوچکشان به گونه‌ای میل می‌گرداندند که گویی زنجیرهای عزاداری امام حسین (ع) را بر شانه می‌زدند.

پهلوانک‌های سندروم عشق در گود زورخانه

مرتضی که مربی این کودکان است عاشقانه آن‌ها را همراهی می‌کند، او که سال‌ها بوسه بر زمین گود زده و پهلوانان زیادی را تربیت کرده است، از علاقه خود به کودکان سندروم داون می‌گوید: بچه‌های سندروم عشق علاقه بسیاری به ورزش باستانی دارند و این ورزش ارتباط مستقیمی در بهبود وضعیت تحصیلی و رفتاری این بچه‌ها به همراه داشته است.

وی ادامه می‌دهد: خداروشکر بچه‌های سندروم پیشرفت زیادی در رابطه با این ورزش داشته‌اند، به طوری که اگر دیگر شهرها و شهرستان‌ها در این زمینه فعالیت کنند، می‌توان مسابقات شهری و کشوری برای پهلوانک‌های سندروم عشق برگزار کرد.

مرتضی هاشمی اظهار امیدواری می‌کند که این کار ادامه داشته باشد و به شهرها و شهرستان‌های دیگر سرایت کند زیرا این عمل بسیار خداپسندانه است. ورزش باستانی، یک ورزش پهلوانی و مردانگی است و ورزشکارانی که در این رشته فعالیت دارند از این خصوصیات برخوردار هستند.

کمال سلطانی‌ابراهیمی، مسئول انجمن ورزشی کارگران اصفهان که در جمع کودکان سندروم داون حضور دارد، هم از ورزش این کودکان می‌گوید: طرح ورزش باستانی بچه‌های سندروم عشق حدود یک سال و نیم است که در این زورخانه بنیان‌گذاری شده است. این طرح با پنج نفر از کودکان سندروم داون شروع شد و در حال حاضر تعداد این کودکان به ۶۰ نفر می‌رسد که به‌صورت رایگان برای این پهلوانک‌ها برگزار می‌شود.

سلطان‌ابراهیمی اضافه می‌کند: این طرح برای اولین‌بار در کشور برگزار می‌شود و ورزش کردن با بچه‌های سندروم داون همچون طواف به دور کعبه، برای ورزشکاران زورخانه پوریای‌ولی است، در این راستا برای برگزاری بهتر اینگونه آئین‌ها از خیرین کمک می‌خواهیم.

به گزارش ایمنا، مراسم ورزشی پهلوانی کودکان سندروم داون روزهای شنبه، دوشنبه و چهارشنبه از ساعت ۱۶:۳۰ الی ۱۸:۳۰ در باشگاه ورزش باستانی خانه کارگر (پوریای‌ولی) اصفهان برگزار می‌شود.

کد خبر 684162

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.