قدردانی خاص / صعود قدرتمند بورس در تمام روزهای هفته

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _پنجشنبه نهم شهریورماه ۱۴۰۲_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رسانه‌های آزاد، روزنامه‌ها و مطبوعات در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا مرور عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «عملکرد خوب دولت موجب تقدیر و تمجید است» نوشت: رهبر معظم انقلاب اسلامی روز گذشته در دیدار رئیس‌جمهور و اعضای هیأت دولت با تقدیر و تمجید از عملکرد خوب و قوی دولت در برخی بخش‌ها از جمله «کارهای زیربنایی»، «رشد شاخص‌های کلان اقتصادی» و «سیاست خارجی»، گفتند: با وجود کارهای اساسی تحسین‌برانگیز دولت، متأسفانه مسائل معیشتی مانند غبار مانع دیدن کارهای اساسی دولت است. لازم است تورم نامطلوب دورقمی، هرچه ممکن است کاهش پیدا کند و عدالت، کاهش فاصله طبقاتی، ثبات بازار، کاهش تورم، ثبات نرخ ارز و رشد تولید، به عنوان شاخص‌های مهم در همه تصمیمات و اقدامات دولت از جمله در برنامه هفتم توسعه، مورد توجه کامل قرار داشته باشد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این دیدار که در سالروز شهادت شهیدان رجایی و باهنر و به مناسبت هفته دولت انجام شد، جلب رضای الهی و کار برای مردم را دو ویژگی اساسی این دو شهید بزرگوار خواندند و گفتند: رجایی و باهنر با جهت‌گیری‌های الهی و انقلابی، کار برای مردم را هم باعث جلب رضای الهی می‌دانستند و این هدف اساسی بر همه فعالیت‌ها، انتصابات و کارکردهای آنان سایه‌افکن بود؛ بنابراین، اسم رمز همه دولت‌های نظام اسلامی باید کسب رضای الهی و کار برای مردم باشد.

قدردانی خاص/ صعود قدرتمند بورس در تمام روزهای هفته

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «دومینوی «کودتاهای مردم‌پسند» آفریقا علیه فرانسه» نوشت: آفریقا مهد کودتاها است. از ۱۹۵۰ تا همین دیروز حدود ۲۲۰ کودتای موفق یا ناموفق در ۴۵ کشور آفریقایی اتفاق افتاده که نزدیک به ۴۴ درصد کل کودتاهای دنیا است. آخرین کودتا روز چهارشنبه در گابن انجام شد، یک کشور نفت‌خیز «فرانکوفون (فرانسه زبان)» با ۳۵۰.۲ میلیون جمعیت و مساحت ۲۶۸ هزار کیلومتر مربع که خانواده «علی بونگو» رئیس‌جمهور، ۵۶ سال حکومت را بین خودشان دست به دست کرده‌اند. در حالی که به نظر می‌رسد، با کودتای ۲۶ جولای در نیجر و کودتای سی‌ام آگوست در گابن، آفریقا به‌خصوص آفریقای فرانسه‌زبان روی موج کودتاها قرار گرفته، ویژگی مشترک کودتاهای اخیر، حمایت مردمی از آنها است. ساعاتی بعد از کودتا تصاویری از جمعیتی منتشر شد که هنگام عبور سربازان در لیبرویل، پایتخت گابن، از آن‌ها استقبال می‌کردند.

سحرگاه چهارشنبه گروهی از افسران ارشد نظامی گابن در تلویزیون ملی اعلام کردند که قدرت را به دست گرفته‌اند و نتایج انتخابات باطل اعلام شد. این کودتا درست چند دقیقه پس از آن اتفاق افتاد که علی بونگو اوندیمبا، برای سومین دوره به عنوان رئیس‌جمهور در انتخابات پیروز شد. اگر این کودتا هم موفق شود، تبدیل به هشتمین کودتا از سال ۲۰۲۰ در غرب و مرکز آفریقا خواهد شد، جایی که اکثر کشورهای فرانسه زبان تحت استعمار قبلی فرانسه در آن قرار گرفته‌اند. آخرین کودتا قبل از گابن، همین چند هفته پیش در نیجر اتفاق افتاد و تهدید فرانسه به دخالت نظامی در آن، توجه جهانی را به خود جلب کرد. آفریقا و به خصوص غرب آن، طی یک دهه گذشته، به خصوص بین ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۰، گام‌های بلندی برداشته بود تا شهرت خود را به عنوان «کمربند کودتا» از بین ببرد ولی حالا روی موجی جدید از کودتاهایی قرار گرفته که به شکلی خاص منافع دولت فرانسه را هدف قرار داده‌اند.

قدردانی خاص/ صعود قدرتمند بورس در تمام روزهای هفته

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «صعود قدرتمند بورس در تمام روزهای هفته» نوشت: بورس اوراق بهادار تهران، هفته‌ای صعودی را پشت سر گذاشت، به‌طوری که در تمام روزهای هفته شاخص کل افزایش پرقدرتی داشت. شاخص کل با ارتقای ۱۵۸ هزار و ۲۸۱ واحدی به دو میلیون و ۱۰۴ هزار و ۸۲۰ واحد رسید، همچنین شاخص هم‌وزن نیز در تمام روزهای هفته صعودی بود و با افزایش ۴۲ هزار و ۷۷۳ واحدی در ارتفاع ۷۱۰ هزار و ۵۶۰ واحد ایستاد.

اهمیت صعود بورس در مقطع فعلی، این است که معمولاً تابستان، فصل نوسانی بورس است به غیر از سال ۹۹ که با دستکاری دولت وقت، سقوط تاریخی بازار سرمایه رخ داد. بنابراین، اگر دستکاری‌های پنهان و آشکار دولت‌ها نباشد، نظیر آنچه امسال درباره نرخ خوراک رخ داد بورس می‌تواند به مسیر صعودی خود ادامه دهد و به وسیله هدایت سرمایه‌ها به تولید و شاخص اول برای سنجش اقتصاد کشور تبدیل شود.

بورس دیروز هم روند رو به رشد به خود گرفت و شاخص کل با رشد ۹۷۷۱ واحد به رقم دو میلیون و ۱۰۴ هزار و ۸۲۰ واحد رسید. شاخص هم‌وزن نیز با افزایش ۳۵۵۱ واحد در ارتفاع ۷۱۰ هزار و ۵۶۰ واحد رسید. ارزش بازار در بورس تهران به بیش از هفت میلیون و ۳۸۶ هزار میلیارد تومان رسید.

در فرابورس ایران هم شاخص کل امروز با ۱۲۳ واحد افزایش به رقم ۲۶ هزار و ۳۹۶ واحد رسید. ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران یک میلیون و ۴۴۹ هزار میلیارد تومان شد. ارزش بازار پایه فرابورس به ۴۴۷ هزار میلیارد تومان رسید.

قدردانی خاص/ صعود قدرتمند بورس در تمام روزهای هفته

روزنامه همشهری در صفحه نخست امروز خود با تیتر «قدردانی خاص» نوشت: رهبر معظم انقلاب صبح دیروز چهارشنبه در دیدار رئیس‌جمهور و اعضای هیئت دولت با قدردانی و تمجید از عملکرد خوب و قوی دولت در برخی بخش‌ها از جمله «کارهای زیربنایی»، «رشد شاخص‌های کلان اقتصادی» و «سیاست خارجی» گفتند: با وجود کارهای اساسی تحسین‌برانگیز دولت، متأسفانه مسائل معیشتی مانند غبار مانع دیدن کارهای اساسی دولت است؛ لازم است تورم نامطلوب دو رقمی، هرقدر ممکن است کاهش پیدا کند و عدالت، کاهش فاصله طبقاتی، ثبات بازار، ثبات نرخ ارز و رشد تولید به‌عنوان شاخص‌های مهم در همه تصمیم‌ها و اقدام‌های دولت، ازجمله در برنامه هفتم توسعه مورد توجه کامل قرار داشته باشد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این دیدار که در سالروز شهادت شهیدان رجایی و باهنر و به‌مناسبت هفته دولت انجام شد، جلب رضای الهی و کار برای مردم را دو ویژگی اساسی این دو شهید بزرگوار خواندند و گفتند: رجایی و باهنر با جهت‌گیری‌های الهی و انقلابی، کار برای مردم را هم باعث جلب رضای الهی می‌دانستند و این هدف اساسی بر همه فعالیت‌ها، انتصابات و کارکردهای آنان سایه‌افکن بود، بنابراین اسم رمز همه دولت‌های نظام اسلامی باید کسب رضای الهی و کار برای مردم باشد.

قدردانی خاص/ صعود قدرتمند بورس در تمام روزهای هفته

کد خبر 684114

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.