رویکرد جدید در انتظار پایتخت / نگاه «گران اداره کردن» تهران را تغییر دادیم

شهردار تهران گفت: نگاه قبلی این بود که این کلان‌شهر را گران اداره کنند، اما در شرایط فعلی این نگاه تغییر کرده است و با کمک دولت درصدد زیست‌پذیر کردن شهر تهران برآمدیم.

به گزارش ایمنا و به نقل از همشهری، علیرضا زاکانی در گفت‌وگوی ویژه خبری، با اشاره به نوسازی بافت فرسوده اظهار کرد: مساحت تهران ۷۰ هزار هکتار است و از این آمار ۱۲ هزار هکتار بافت ناپایدار و ۲۵۰۰ متر بافت فرسوده است.

وی افزود: دقت شده است که به سمت تسهیل‌گری در حوزه ساخت‌وساز حرکت کنیم و روی طرح‌های موضوعی و موضعی کار شود؛ در این راستا ۲۵ طرح را تصویب کردیم که ۳۸۰۰ مورد را شامل می‌شود و یکی از آن‌ها محله کن است که تعیین تکلیف شد.

زاکانی تصریح کرد: محله ونک، اسلام‌آباد، نفرآباد، حصارک و محلات مختلف در شهر تهران مورد بررسی قرار گرفت و الگوهای جدیدی تعریف شده است تا چهره شهر به سمتی برود که تعداد پروانه افزایش پیدا کند، بنابراین امسال نسبت به سال گذشته چهار هزار پروانه بیشتر صادر شد.

شهردار تهران ادامه داد: ۶۸ درصد صدور پروانه‌ها در بافت فرسوده افزایش داشت و امسال ۳۰۰ درصد رشد پروانه در بافت فرسوده و ۲۰۰ درصد در بخش جامع را شاهد بودیم که جهش بزرگی است.

وی خاطرنشان کرد: نگاه قبلی به این صورت بود که شهر تهران را گران اداره کنند، اما در شرایط فعلی این نگاه تغییر کرده استو با کمک دولت به دنبال این هستیم که شهر تهران را زیست‌پذیر کنیم.

زاکانی با اشاره به تونل شهید متوسلیان تصریح کرد: این تونل از انتهای اتوبان صیاد تا آزادگان به طول ۹.۸ کیلومتر امسال آغاز می‌شود و تا سه سال آینده نیز به بهره‌برداری خواهد رسید.

شهردار تهران با بیان اینکه ۱۱۰ میلیون مترمربع مساحت معابر تهران است، خاطرنشان کرد: سالانه ۱.۵ میلیون تن آسفالت برای ترمیم معابر شهر نیاز است و در حالی که عقب‌ماندگی مفرطی در حوزه آسفالت وجود دارد، از این‌رو امسال هدف‌گذاری برای رسیدن به ۱.۵ میلیون تن آسفالت است و هفته گذشته شهرداری از ۸۰۰ هزار تن آسفالت در معابر عبور کرد.

وی گفت: بررسی‌ها انجام شده و الان معلوم است در کدام معابر باید آسفالت ریخته شود همچنین دو کارخانه جدید آسفالت در غرب و شرق تهران مستقر شده است، چراکه برای استمرار نهضت آسفالت‌ریزی و رضایت مردم تصمیم گرفته شده است که تولید را افزایش دهیم.

طی یک‌سال‌ونیم گذشته ۱۴ کیلومتر خط مترو با ۱۰ ایستگاه جدید در تهران افتتاح شده است.

زاکانی با اشاره به اینکه ۹۸ تقاطع ناقص در تهران وجود داشت که موجب طولانی‌تر شدن راه مردم به اندازه ۷۹۰ کیلومتر شده بود، خاطرنشان کرد: اصلاح این ۹۸ تقاطع از سال ۱۴۰۰ در دستور کار قرار گرفت، اما اصلاح بعضی از این تقاطع‌ها پروژه چند ماهه است و اصلاح این تقاطع‌ها حدود ۷۳۰ کیلومتر راه مردم را کوتاه می‌کند.

شهردار تهران با اشاره به اینکه ۱۱ تقاطع سال گذشته اصلاح شد، تصریح کرد: کار ۲۸ تقاطع امسال آغاز شده و تا سال آینده همه تقاطع‌ها اصلاح می‌شود که این باعث کاهش مصرف سوخت تا روزانه یک میلیون لیتر خواهد شد و از جمله این تقاطع‌ها، تقاطع انتهای شهید باقری به شهید بابایی است که البته این تقاطع مشکل معارض دارد و به‌زودی این معارضین رفع می‌شود و راه مردم از حدود ۱۵ کیلومتر به ۳۰۰ متر کاهش پیدا می‌کند.

وی در رابطه با اقدامات انجام شده در حوزه حمل‌ونقل عمومی، اظهار کرد: ۴۵ درصد بودجه امسال شهرداری به حمل‌ونقل عمومی اختصاص یافته است که البته این کف ماجرا است و قرارداد سه هزار اتوبوس جدید برای تهران بسته شده و پول آن نیز پرداخت شده است که هزار اتوبوس از این تعداد برقی است.

زاکانی با اشاره به تحقق بودجه، گفت: سال گذشته ۱۵۸ درصد تحقق بودجه داشتیم که ۱۳۷ درصد آن در حوزه نقد نسبت به مصوب شورا بوده است.

شهردار تهران با بیان اینکه با رویکرد فعال با کمی فکر به موضوعات پرداخته شده است، اضافه کرد: امسال امیدواریم ۱۲۶۰ اتوبوس جدید به تهران اضافه خواهد شد و تا پایان سال نیز حدود ۵۰۰ اتوبوس نوسازی و بازسازی خواهند شد.

وی با اشاره به وضعیت مترو تصریح کرد: بازسازی واگن‌های مترو نیز ادامه دارد و طی یک‌سال‌ونیم گذشته ۱۴ کیلومتر خط مترو با ۱۰ ایستگاه جدید افتتاح شده است.

زاکانی افزود: پرند نیز دارای متروی ۲۰ کیلومتری با یک ایستگاه است که امسال افتتاح خواهد شد و تنها موضوع برق آن باقی مانده است.

سفارش ساخت ۱۱۳ دستگاه واگن مترو به تولیدکنندگان داخلی

شهردار تهران با بیان اینکه هر کیلومتر متروی جدید، حدود دو هزار میلیارد تومان هزینه دارد، گفت: حفاری خط ۱۰ نیز به‌زودی آغاز می‌شود و در رابطه با خط ۹ نیز تفاهم‌نامه امضا شده و کار آغاز خواهد شد.

وی با بیان اینکه حدود ۶۰۰ واگن مترو نیاز به اورهال داشت، اظهار کرد: بسیاری از انبارهای تجهیزات مترو را هنگامی که تحویل گرفتیم، خالی بود و طی این مدت ۲۴۰ واگن بازسازی شد، همچنین ۷۹۱ واگن جدید با تلاش دولت از چین خریداری شد که ۱۱۳ دستگاه واگن نیز به تولیدکنندگان داخلی سفارش داده شد و به این ترتیب نوسازی جدی در این حوزه صورت خواهد پذیرفت.

زاکانی موضوع آلودگی هوا را از چالش‌های اصلی شهر دانست و گفت: شهروندان از این مشکل رنج می‌برند، به همین منظور تفاهم مهمی با وزیر صمت و وزیر نیرو و سازمان محیط‌زیست امضا شد و تهران به سمت برقی‌سازی خواهد رفت، برای هزار دستگاه اتوبوس برقی قرارداد امضا شده است و ۱۵ ایستگاه شارژ خودروی برقی با همکاری مپنا در تهران افتتاح شد.

شهردار تهران افزود: تا پایان سال آینده ۱۷۰۰ ایستگاه با پنج هزار دستگاه شارژ افتتاح می‌شود، همچنین چهار هزار موتور برقی و ۵۰ هزار تاکسی برقی نیز به‌زودی وارد پایتخت خواهد شد و به این ترتیب چهره شهر عوض می‌شود و آلودگی کاهش خواهد یافت.

وی با بیان اینکه با ۱۴ دستگاه برای کاهش آسیب‌های اجتماعی توافق شد، تصریح کرد: قرارگاه اجتماعی برای هم‌افزایی در راستای رفع معضلات ایجاد شد و با همکاری این ۱۴ دستگاه، اتفاقات خوبی رقم خورد، چراکه مدیران دوره قبل معتقد بودند باید این افراد را به حال خود رها کرد، اما در این دوره ۵ هزار ظرفیت جدید برای پذیرش معتادان متجاهر در تهران فعال شده است.

زاکانی ادامه داد: بالغ بر ۴ هزار نفر از معتادان متجاهر جدیداً پذیرش شدند و برای ۷۲۰۰ کودک خیابانی نیز خدمت‌رسانی آغاز شده است، همچنین با مجوز ویژه دولت و رئیس‌جمهور امیدوارم با تلاش همه دستگاه‌ها چهره شهر بیشتر نیز تغییر کند.

شهردار تهران با اشاره به مشارکت مردمی و اهمیت آن گفت: تعداد قابل توجهی از شهروندان در طرح «من شهردارم» برای انتخاب پروژه‌های کوچک مقیاس محلی مشارکت کردند که البته طرح برای توسعه مشارکت مردم در اداره شهر ادامه خواهد داشت.

کد خبر 684112

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.