۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۱
برگی از تقویم تاریخ فرهنگ و هنر

روزشمار فرهنگ و هنر ایران را در «برگی از تقویم تاریخ فرهنگ و هنر» مطالعه کنید.

به گزارش ایمنا، امروز _پنجشنبه نهم شهریورماه _ هم‌زمان با سالروز تولد و درگذشت برخی از بزرگان ایران‌زمین است.

برگی از تقویم تاریخ فرهنگ و هنر

زادروز خسرو شایگان

خسرو شایگان، (زاده نهم شهریور ۱۳۱۷ تهران -- درگذشته بیستم اسفند ۱۳۸۵ تهران) دوبلور

وی بازی در تئاتر را از سال ۱۳۳۴ تجربه کرد و درسال ۱۳۴۷ با فیلم «گناه مادر» بر پرده سینما ظاهر شد. این پیشکسوت صداپیشگی از سال ۱۳۳۶ و هنگامی که کلاس ششم دبیرستان بود، وارد کار دوبله شد و ضمن انجام فعالیت‌های هنری، تحصیلاتش را تا کارشناسی ادبیات فارسی ادامه داد. صدای شایگان، درمجموعه‌های قدیمی تلویزیون چون کوجک، سفر با اسلحه، دود اسلحه، پیتون پلیس، دکتر کیلدر، جستجو برای دوستداران دوبله، یادآور خاطراتی است، مانند چند نقش شاخص، دوبله فیلم «بدنام» آلفرد هیچکاک، نقش‌گویی به‌جای لوئیس کلهرن، بیلیاردباز " مایرون مک کورمک" کازابلانکا "پل هنرید" و فیلم پاپیون و صدای مردی که همراه پاپیون در قایق و زندان است.

وی که از سال ۱۳۴۱ به جرگه مدیران دوبلاژ پیوسته بود از آخرین کارهایش در مقام مدیر دوبلاژ، «فوتبالیست‌ها» «خاله سارا» «بازمانده» «هلیکوپتر امداد» «رئیس بزرگ» «جزیره گنج» «بازگشت زمان» و «فوروارد شماره ۹» و همچنین هدایت کننده صدای دوبله «دی دی» از سری آثار کمدین مشهور آلمانی دیتر هالروردن است.

شایگان، از ۱۳۵۸ تا ۱۳۷۲ ریاست انجمن گویندگان و سرپرستان گفتار فیلم را برعهده داشت.

"محمود قنبری که رئیس انجمن گویندگان و سرپرستان گفتار بود، درباره زنده‌یاد شایگان گفت: وی به کارش عشق می‌ورزید و به کیفیت آثاری که دوبله می‌کرد، اهمیت می‌داد.

حسین عرفانی از صداپیشگان فعال تلویزیون و صداپیشه آثار کمدی «دی دی» در باره اس گفت: بسیار متواضع و فروتنانه با همکارانش برخورد می‌کرد.

برگی از تقویم تاریخ فرهنگ و هنر

زادروز سیروس حدادی

حدادی، (زاده نهم شهریور ۱۳۱۱ تبریز -- درگذشته دوازدهم اسفند ۱۳۷۳ تهران) موسیقیدان، نوازنده نی‌لبک و فلوت

وی که پدرش صدای خوب و گیرایی داشت و بسیار زیبا آواز می‌خواند، از این رو وی نیز به موسیقی علاقه‌مند شد. نخست نی‌لبکی خرید و به تمرین آهنگ‌های روز پرداخت، به‌طوری که موفق شد آهنگ‌ها را مانند نسخه اصلی بنوازد.
در سال ۱۳۳۱ رئیس هنرستان موسیقی ملی که از دوستان پدرش بود، وی را به فراگیری موسیقی علمی در مدرسه دعوت کرد و او باحضور در کلاس‌ها، در مدت یک سال تکنیک‌های صحیح نواختن را فراگرفت و موجب حیرت استادان موسیقی شد.

حدادی، در سال ۱۳۳۶ به شورای عالی موسیقی که زیر نظر روح‌اله خالقی اداره می‌شد پیوست.

وی سال‌ها در رادیو مشغول به‌کار بود و نوازندگی موسیقی‌های ضبط شده را برعهده داشت و ضمن آن درکلاس‌های موسیقی خصوصی تدریس می‌کرد.
اولین هنرمند موسیقی است که در قطعه هنرمندان به‌خاک سپرده شد.

برگی از تقویم تاریخ فرهنگ و هنر

زادروز علی قهاری کرمانی

قهاری کرمانی، (زاده نهم شهریور ۱۳۰۵ کرمان -- درگذشته سوم شهریور ۱۳۷۸ کرمان) مجسمه‌ساز و از دانش‌آموختگان و مدرسان هنرستان کمال‌الملک

وی در سال ۱۳۲۴ به دعوت علی‌اکبر صنعتی، دستیارش شد و در ۱۳۲۶، به هنرستان کمال‌الملک، که در آن زمان تنها مدرسه هنر در ایران بود، رفت و در آنجا به تحصیل هنر ادامه داد و نزد استادان: اسماعیل آشتیانی و حسین بهزاد نقاشی و طراحی آموخت.

پس از پایان تحصیلات در ۱۳۳۰، به تدریس در هنرستان کمال‌الملک پرداخت و با سمت مدرس در رشته‌های نقاشی و طراحی و مجسمه‌سازی در کلاس‌های هنرهای زیبا تدریس می‌کرد. او با همکاری مدرسان هنرستان کمال‌الملک، کارگاه‌های هنرهای مستظرفه را دایر کرد و در همان‌جا به کار حجاری و مجسمه‌سازی نیز پرداخت. در همان سال‌ها، برای تبدیل نقشه‌های جغرافیایی به نقشه‌های برجسته، به سازمان جغرافیایی ارتش نیز دعوت شد. سپس در آلمان، حدود دو سال به آموختن هنر مجسمه‌سازی و ریخته‌گری پرداخت و پس از بازگشت به ایران، نخستین کارگاه مجسمه‌سازی را در سال ۱۳۳۵ در جاده کرج برپا کرد. در همان سال‌ها، به دعوت وزارت فرهنگ‌وهنر، به تدریس در هنرستان‌های هنرهای زیبا، که با کمک مدرسان هنرستان کمال‌الملک تأسیس شده بود و سپس دانشکده هنرهای تزئینی پرداخت که حدود ۱۸ سال ادامه یافت.

قهاری کرمانی، مدتی هم در دانشگاه دوسلدورف آلمان تدریس کرد. به موازات تدریس و کارهای هنری، به مطالعه و آزمایش در شیوه‌های ریخته‌گری پرداخت و موفق به زنده کردن شیوه‌ای کهن در ریخته‌گری مجسمه شد که به شیوه «موم گمشده» معروف است.
اولین مجسمه‌ای که به شیوه موم گمشده برنزه شد، مجسمه ببری است که هم‌اکنون در مجموعه فرهنگی سعدآباد نگهداری می‌شود. در فاصله سال‌های ۱۳۵۰ تا ۱۳۶۵ به آموزش مجسمه‌سازی و ریخته‌گری و ساخت پیکره‌های مشاهیر و چهره‌های تاریخی ایران مشغول شد.

در همین دوران با همکاری مجسمه‌سازان کشور مقدمات تأسیس نخستین انجمن مجسمه‌سازی ایران را فراهم ساخت که این انجمن در ۱۳۶۸ شروع به کار کرد. مجموعه‌ای از تندیس‌ها و پیکره‌های مشاهیر علمی و فرهنگی ایران در سال ۱۳۷۷ در مجموعه فرهنگی نیاوران به معرض نمایش همگانی گذارده شد.

آثار:
تندیس‌های ساخته‌شده در ایران
زکریای رازی (میدان رازی تهران) اولین مجسمه‌ای که بعد از انقلاب ۱۳۵۷ در ایران نصب شد.
خواجوی کرمانی (کرمان)
عطار نیشابوری (نیشابور)
ابوسعید ابوالخیر (میدان منیریه تهران)
علامه دهخدا (قزوین)
فخرالدین اسعد گرگانی (موزه گرگان)
استاد حسین بهزاد (موزه بهزاد)
رودکی (داخل سالن رودکی) و… و.
علی قهاری کرمانی در ۷۳ سالگی درگذشت و در قطعه هنرمندان به‌خاک سپرده شد.

برگی از تقویم تاریخ فرهنگ و هنر

سالروز درگذشت محمدکریم پیرنیا

محمد کریم پیرنیا، (زاده بیست و پنجم شهریور ۱۲۹۹ یزد -- درگذشته نهم شهریور ۱۳۷۶ تهران) استاد دانشگاه، نویسنده و نظریه‌پرداز معماری

وی در کنکور نخستین دوره دانشکده هنرهای زیبا شرکت کرد و پذیرفته شد، اما بی‌توجهی به معماری ایرانی و تأکید بیشتر بر معماری غربی و آثار اروپایی در دانشگاه‌های آن زمان، سرانجام وی را بر آن داشت که تحصیلاتش را ناتمام رها کرده و به بررسی‌ها و تحقیقات فردی خویش متکی شود. وی با بررسی بناها و گفتگو با معماران و استادکاران قدیمی، برخی از ویژگی‌ها و اصول معماری ایرانی را مورد شناسایی قرار داد که به تدریج حاصل تحقیقاتش را در مقالاتی در اختیار عموم گذاشت.

پیرنیا، افزون بر معماری، در ادبیات، خوشنویسی، نقاشی و موسیقی نیز دستی داشت، بر زبان‌های عربی و عبری مسلط بود، زبان پهلوی را به خوبی می‌دانست و با خط میخی نیز آشنا بود.

وی از سال ۱۳۴۴ تا پیش از انقلاب به عنوان معاون فنی سازمان حفاظت آثار باستانی در زمینه ترمیم، تعمیر و احیا بناها و آثار باستانی فعالیت می‌کرد و مدتی نیز در دانشکده هنرهای زیبا و دانشگاه شهیدبهشتی به تدریس معماری ایرانی اشتغال داشت.

پیرنیا، کتب و مقالات بسیار در مورد سبک‌شناسی و معماری اصیل و سنتی ایرانی تألیف کرده است و بدین دلیل وی را پدر معماری سنتی ایران می‌دانند.

وی به ویژه تحقیقات پردامنه‌ای بر روی تاق در معماری ایرانی و انواع و سبک‌های آن انجام داده بود.

آثار:
۱- راه و رباط، افسر کرامت‌اله، تهران، انتشارات سازمان ملی حفاظت آثار باستانی، ۱۳۵۲، چاپ دوم، سازمان میراث فرهنگی، انتشارات آرمین ۱۳۷۰
۲- شیوه‌های معماری ایران، تدوین غلامحسین معماریان، تهران، نشر هنر اسلامی ۱۳۸۱
۳- گنبد در معماری ایران، گردآوری زهره بزرگمهری، مجله اثر، شماره ۲۰، ۱۳۷۰
۴- آشنایی با معماری اسلامی ایران، تدوین غلامحسین معماریان، تهران، دانشگاه علم و صنعت ۱۳۷۱
۵- کتاب هنر دبیرستان، بخش معماری
۶- هندسه در معماری، گردآوری زهره بزرگمهری، تهران، سازمان میراث فرهنگی، چاپ دوم ۱۳۷
۷- سبک‌شناسی معماری تدوین غلامحسین معماریان ویراستار علی‌محمد رنجبرکرمانی، سروش دانش (۱۳۸۹)

محمدکریم پیرنیا در ۷۷ سالگی درگذشت و به خواست وی در «خانه رسولیان» یزد که در حال حاضر دانشکده هنر و معماری در این مکان قرار دارد، به‌خاک سپرده شد.

کد خبر 684084

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.