ایجاد صنایع تبدیلی راهی برای صرفه جویی در مصرف آب

دستیار استاندار گلستان ایجاد صنایع تبدیلی را یکی از راه‌های صرفه‌جویی در مصرف آب دانست و گفت: به واسطه فقدان برخی صنایع تبدیلی در استان بسیاری از محصولات کشاورزی به دیگر استان‌ها منتقل می‌شود.

سیدمحسن حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: ۸۵ درصد از میزان آب مصرفی در گلستان مربوط به بخش کشاورزی شامل زراعت، باغبانی و آبزی‌پروری است.

وی بابیان اینکه حدود چهار درصد مصرف آب مربوط به محیط زیست است، افزود: نزدیک به سه درصد مصارف آبی در بخش صنعت و حدود ۹ درصد هم در حوزه شرب مصرف می‌شود.

دستیار استاندار گلستان در مدیریت یکپارچه و به هم پیوسته منابع آب با بیان اینکه دولت هزینه زیادی در بخش آب شرب صرف می‌کند، اضافه کرد: به عنوان مثال شاید به ازای هر متر مکعب آب از مشترکین ۵۰۰ تومان گرفته شود اما حدود چهار هزار تومان به ازای هر متر مکعب برای دولت هزینه داشته است بنابراین صرفه‌جویی در بخش شرب دارای اهمیت است.

حسینی خاطرنشان کرد: وقتی که صحبت از صرفه‌جویی در مصرف آب را می‌شود، نخست ذهنمان به سمت آبیاری تحت فشار می‌رود در حالی که تاکنون به هدر رفت محصولات کشاورزی کمتر توجه شده است.

وی گفت: اگر این بخش مصارف آب اصلاح شود در مصرف آب صرفه‌جویی زیادی خواهد شد.

دستیار استاندار گلستان ایجاد صنایع تبدیلی را یکی از راه‌های صرفه‌جویی در مصرف آب دانست و افزود: به واسطه فقدان برخی صنایع تبدیلی در استان بسیاری از محصولات کشاورزی به دیگر استان‌ها منتقل می‌شود که در این شرایط، بخشی از این محصولات به دلیل تازه‌خوری از بین خواهد رفت.

حسینی ادامه داد: با توجه به مدیریت یکپارچه و بهم پیوسته منابع آب، نوسازی ناوگان کشاورزی و ایجاد صنایع تبدیلی در استان راهی برای مقابله با خشکسالی و صرفه‌جویی در مصرف آب است. مصرف محصولات کم آب بر در سبد خانوار هم کمک به حفظ منابع آبی خواهد کرد.

کد خبر 684035

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.