استفاده از فویل‌های آلومینیومی برای پختن غذا مناسب است؟

متخصص تغذیه بالینی و رژیم درمانی گفت: بین دریافت آلومینیوم با بیماری‌هایی مانند آلزایمر، پارکینسون، آنسفالوپاتی و سرطان سینه با کاهش سرعت رشد مغز کودکان ارتباط مستقیمی وجود دارد.

رضا غیاثوند در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: بین دریافت آلومینیوم با بیماری‌هایی مانند آلزایمر، پارکینسون، آنسفالوپاتی و سرطان سینه با کاهش سرعت رشد مغز کودکان ارتباط مستقیمی وجود دارد.

وی افزود: در حال حاضر استفاده از آلومینیوم در بسته‌بندی و پخت و پز، محبوبیت زیادی پیدا کرده و تنها در اروپا سالانه ۸۶۰ هزار تن فویل آلومینیومی تولید می‌شود؛ از این رو کنش بین آلومینیوم و ماده غذایی ممکن است باعث ورود مقادیر خطرناک آلومینیوم به بدن انسان شود.

متخصص تغذیه بالینی و رژیم درمانی تصریح کرد: حداکثر مقدار قابل تحمل دریافت هفتگی آلومینیوم یک میلی‌گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن است، همچنین کودکان و بیماران دچار نارسایی مزمن کلیوی جزو گروه‌های در معرض خطر بالا هستند.

وی ادامه داد: میزان انتقال آلومینیوم از فویل به بسته به نوع غذا و درجه حرارت پخت فرق می‌کند، به عنوان مثال وقتی که غذا اسیدی بوده و نمک بیشتری داشته باشد، این انتقال بیشتر می‌شود، به همین دلیل است که به گوشت‌های، طعم‌دار شده آلومینیوم بیشتری وارد می‌شود.

غیاثوند گفت: انتقال آلومینیوم از فویل به ماهی بیشتر از مرغ و گوشت قرمز است، اما اگر مرغ یا ماهی با پوست باشد خود پوست تا حدودی مانع انتقال آلومینیوم می‌شود، بنابراین باید پوست مرغ و ماهی را بعد از پختن دور بریزیم.

وی اضافه کرد: دمای فر یا اجاق گاز نیز بسیار تأثیر دارد، به طوری که در دمای بالای ۲۲۰ درجه سانتی‌گراد حداکثر انتقال و در دمای کمتر از ۱۶۰ درجه سانتی‌گراد حداقل انتقال رخ می‌دهد، زیرا در اثر حرارت بالا لایه اکسیده فویل از یک ساختار بدون شکل به یک ساختار کریستالی تغییر پیدا می‌کند.

متخصص تغذیه بالینی و رژیم درمانی خاطرنشان کرد: اگر غذا به عنوان مثال همبرگر با فویل آلومینیومی بین یک تا سه روز در یخچال نگهداری شود، نیز محتوای آلومینیوم غذا بسیار افزایش پیدا می‌کند.

کد خبر 684022

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.