اهمیت استفاده از سوخت‌های تجدیدپذیر و سهم انرژی نو در آینده

انرژی مورد نیاز بشر از انرژی‌های فسیلی و تجدیدپذیر تأمین می‌شود. انرژی‌های فسیلی از سوختن نفت و گاز به دست می‌آید و همین عامل، ضررهای زیان‌باری به طبیعت وارد می‌کند، اما انرژی‌های تجدیدپذیر همان‌طور که از نامشان مشخص است، قابلیت تبدیل دارد و استفاده از آن‌ها، ضرری به محیط‌زیست وارد نمی‌کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر به عنوان یک جنبه مهم از پایداری و پیشرفت جامعه‌ها در آینده بسیار اهمیت دارد. این منابع شامل انرژی‌هایی مانند نور خورشید، باد، آب، گیاهان، و گرمای زمین (ژئوترمال) می‌شوند. استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر میزان کمتری از تولید گازهای گلخانه‌ای و آلودگی هوا منجر می‌شود که این موضوع به بهبود کیفیت هوای تنفسی و کاهش تغییرات آب و هوایی مخرب کمک می‌کند.

انرژی تجدیدپذیر چیست؟

به‌طور کلی انرژی مورد نیاز بشر از سوخت‌های فسیلی و تجدیدپذیر تأمین می‌شود. انرژی‌های فسیلی از سوختن نفت و گاز به دست می‌آید و همین عامل، ضررهای زیان‌باری به طبیعت وارد می‌کند، اما انرژی‌های تجدیدپذیر همان‌طور که از نامشان مشخص است، قابلیت تبدیل دارد و استفاده از آن‌ها، ضرری به محیط‌زیست وارد نمی‌کند؛ مانند تبدیل انرژی خورشیدی به الکتریکی که هیچ ضرری به کره زمین وارد نمی‌کند.

در کشورها و مناطقی که تابش آفتاب در آن‌ها بسیار است، معمولاً استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر، انتخاب عاقلانه‌ای است؛ زیرا علاوه بر ارائه انرژی، بسیار سودمند است. در واقع در مناطقی که تابش آفتاب زیاد است، می‌توانیم به‌خوبی از آب‌گرم‌کن‌های خورشیدی استفاده و با استفاده از تابش خورشید، انرژی مورد نیاز خود را تأمین کنیم. در ایران نیز به‌خوبی می‌توان از این نوع انرژی استفاده کرد و بدون پرداخت هزینه اضافی از انرژی برق بهره برد؛ البته انرژی‌های تجدیدپذیر در ابتدا هزینه بسیاری دارد، اما با گذشت زمان هزینه تأمین انرژی کاهش پیدا می‌کند و حتی رایگان می‌شود.

چرا انرژی‌های تجدیدپذیر مفید هستند؟

کشورهایی که در منطقه کمربند میانه زمین قرار گرفته است، مانند کشورهای خاورمیانه و ایران، بسیار در معرض تابش خورشید هستند و شرایط مناسبی برای استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر دارند، اما در صورتی که این مناطق به‌خوبی از انرژی‌های تجدیدپذیر استفاده نکنند، در نهایت مجبور به مصرف انرژی‌های فسیلی می‌شوند که سرانجام آن، آلودگی هوا و مضرات دیگری خواهد بود. در واقع استفاده از انرژی‌های فسیلی، بهای بسیاری دارد و با توجه به اینکه ایران در موقعیت مناسبی قرار گرفته، استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر بسیار مفید است.

با این حال یکی از معضلات انرژی تجدیدپذیر، راندمان آن‌ها است که مقداری پایین بوده و ضعف دیگر آن‌ها بازیافت پنل‌ها است. در واقع زمانی که عمر مفید پنل‌های خورشیدی به دلیل سیلیکونی بودنِ جنس آن‌ها به اتمام می‌رسد، بازیافت آن‌ها سخت است و به مشکل می‌خورد. استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر از نظر محیطی، اقتصادی و اجتماعی بسیار اهمیت دارد و نقش بزرگی در ایجاد یک آینده پایدار و بهتر برای جوامع جهانی ایفا می‌کند. توسعه فناوری‌های مرتبط با این منابع استفاده از آن‌ها باید در اولویت‌های سیاست‌گذاران و جوامع قرار گیرد.

انرژی‌های تجدیدپذیر از چه راه‌هایی تأمین می‌شود؟

انرژی تجدیدپذیر، انواع بسیاری دارد که از جمله آن‌ها زمین گرمایی، خورشیدی و امواج دریا است. به‌طور کلی هر انرژی که در طبیعت موجود است و بتوان از آن‌ها بهره‌برداری کرد، به عنوان انرژی تجدیدپذیر شناخته می‌شود که مهم‌ترین آن زمین‌گرمایی، باد و امواج دریا است. در ادامه با برخی از انواع انرژی تجدیدپذیر آشنا می‌شوید:

انرژی زیستی

یکی از انواع انرژی تجدیدپذیر، انرژی زیستی است که در اشکال مختلفی یافت می‌شود؛ در کانادا گیاهی بومی وجود دارد که از روغن آن به عنوان سوخت استفاده می‌شود و زمانی که می‌سوزد هیچ ضرری برای محیط‌زیست ندارد؛ البته به دلیل بومی بودن، این گیاه تنها در کانادا استفاده می‌شود و در کشورهای دیگر این نوع از انرژی زیستی مشاهده نشده است.

انرژی زمین‌گرمایی

انرژی زمین‌گرمایی یکی از نمونه‌های خوب انرژی تجدیدپذیر است و به‌گونه‌ای از انرژی گفته می‌شود که از طبیعت به دست می‌آید و تبدیل به انرژی دیگری می‌شود؛ این‌گونه از انرژی برای طبیعت هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کند. انرژی زمین‌گرمایی از لایه‌های میانی زمین به دست می‌آید؛ به صورتی که گرما از درون به سطح زمین منتقل می‌شود و با توجه به درجه حرارت آن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

انرژی بادی

انرژی بادی یکی از انواع انرژی‌های تجدیدپذیر به‌شمار می‌رود که بیشتر در کشورهای بادخیز به‌ویژه مناطق ساحلی مورد توجه قرار می‌گیرد، زیرا در این مناطق از نظر اکوسیستمی میزان باد بیشتری در جریان است و از این جهت برای بهره‌برداری از انرژی بادی پتانسیل بهتری وجود دارد، همچنین در مناطق کوهستانی نیز می‌توان به بهترین شکل ممکن از انرژی بادی بهره‌برداری کرد.

سهم انرژی تجدیدپذیر در آینده

طبق آمارهای به ثبت رسیده طی ۳۰ سال گذشته احتیاجات انرژی جهان به مقدار فراوانی افزایش داشته است. در سال ۱۹۶۰ مصرف انرژی جهان معادل ۳ بوده است. در سال ۱۹۹۰ این رقم به ۸ بالغ شد که دارای رشد متوسط سالانه ۳.۳ درصد است و در مجموع ۱۶۶ درصد افزایش نشان می‌دهد. در حال حاضر مصرف انرژی جهان ۱۰ بوده و پیش‌بینی می‌شود این رقم در سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۲۰ به ۱۲ و ۱۴ Gtoe/ Year افزایش پیدا کند. این ارقام نشان می‌دهند که میزان مصرف انرژی جهان در قرن آینده بالا است و به‌تبع این سوال مهم مطرح است که آیا منابع انرژی فسیلی در قرن‌های آینده پاسخگوی نیاز انرژی جهان برای بقا، توسعه و تکامل خواهد بود؟

بنابراین استفاده از منابع جدید انرژی به‌جای منابع فسیلی الزامی است. سیستم‌های جدید انرژی در آینده باید متکی به تغییرات ساختاری و بنیادی باشد که در آن منابع انرژی بدون دی‌اکسید کربن نظیر انرژی خورشیدی، بادی، زمین‌گرمایی و مواد آلی خنثی مانند انرژی بیومس مورد استفاده قرار می‌گیرند. بدون تردید انرژی‌های تجدیدپذیر با توجه به‌سادگی فناوریشان در مقابل فناوری انرژی هسته‌ای از یک‌طرف و به دلیل ایجاد نشدن مشکلاتی نظیر زباله‌های اتمی از طرف دیگر، نقش مهمی در سیستم‌های جدید انرژی در جهان ایفا می‌کنند.

کد خبر 683929

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.