کمبود نیروی ماهر و متخصص از مشکلات واحدهای صنفی و صنعتی کشور است

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان اصفهان گفت: یکی از مشکلات عمده در فعالیت واحدهای صنفی و صنعتی کشور، کمبود نیروهای ماهر، متخصص و صاحب مهارت است و از همین رو، بهره‌گیری از تجربه کشورهای موفق جهان در ارائه آموزش‌های مهارتی و حرفه‌ای به جوانان و نیروی کار می‌تواند در رفع این مشکل مؤثر واقع شود.

آرش اخوان طبسی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، ضمن تبریک هفته دولت، اظهار کرد: قرار گرفتن در مسیر توسعه و دستیابی به توسعه پایدار یکی از آرمان‌های جوامع بشری است و سازمان‌های جهانی مانند یونسکو، راه‌های دستیابی به این توسعه را بدون در نظر گرفتن شرایط اختصاصی و اقلیمی کشورها، توجه به آموزش‌های فنی و حرفه‌ای معرفی کرده‌اند.

وی با بیان اینکه نظام دوگانه، گزینه‌ای استثنایی برای کشورهایی است که درصدد انطباق نظام آموزش‌های حرفه‌ای خود با نظام آموزش و تحصیلات حرفه‌ای پیشرفته هستند، افزود: در نظام آموزش دوگانه، آموزش‌ها به طور همزمان در مراکز آموزش حرفه‌ای و در محیط کار واقعی اجرا می‌شود.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان اصفهان تصریح کرد: با وجود تلاش‌های انجام شده، آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در ایران که باید موجب بالا رفتن کارایی و کارآفرینی نیروی انسانی به منظور کمک به رشد اقتصادی و اشتغال در جهت بهبود و کیفیت زندگی افراد شود، نتیجه به طور کامل مطلوبی نداشته است.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات عمده در فعالیت واحدهای صنفی و صنعتی کشور، کمبود نیروهای ماهر، متخصص و صاحب مهارت است و از همین رو، بهره‌گیری از تجربه کشورهای موفق جهان در ارائه آموزش‌های مهارتی و حرفه‌ای به جوانان و نیروی کار می‌تواند در رفع این مشکل مؤثر واقع شود.

ارائه آموزش‌های تقاضامحور و متناسب با نیاز بازار کار با نظام آموزش دوگانه

اخوان طبسی گفت: تربیت نیروی کار ماهر و خلاق مورد نیاز بخش‌های مختلف صنفی و صنعتی، مشارکت جامعه، دولت و کارفرمایان در اجرا و تأمین بودجه آموزش‌ها، ایجاد امکان فراگیری مهارت‌هایی با دامنه به‌کارگیری وسیع و گسترده و ایجاد فرصت و شرایط مناسب برای کارفرمایان جهت ارزیابی و تائید صلاحیت شغلی افراد از مزایای نظام دوگانه به شمار می‌رود.

وی اضافه کرد: همچنین این نظام منجر به ایجاد فرصت اشتغال برای افراد در حوزه‌ها و کسب و کارهای متنوع، ارائه آموزش‌های تقاضامحور و متناسب با نیاز بازار کار و پذیرش گسترده آموزش‌های حرفه‌ای از سوی جامعه به واسطه نقش بزرگ انجمن‌های صنفی و فرهنگی و همکاری‌های تنگاتنگ بین آنها، خواهد شد.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان اصفهان اظهار کرد: با توجه به اینکه آموزش دوگانه مبتنی بر فرصت‌های شغلی است، کمیته اجرایی هر شهرستان موظف به پیگیری وضعیت اشتغال مهارت آموختگان است و از همین رو تفاهم‌نامه‌هایی منعقد شده است.

ایجاد مراکز تخصصی آموزش مهارت‌های کسب و کار؛ راهکار برون‌رفت از چرخه افزایش جویندگان کار

وی افزود: واگذاری فضاهای مازاد به بخش غیردولتی با اهدافی از جمله جبران کاهش بودجه‌های عمومی با استفاده از ظرفیت بخش غیردولتی، پاسخگویی مناسب به نیاز صنایع و صنوف بر اساس تکنولوژی‌های جدید، افزایش اثربخشی و کارایی آموزش‌های مهارتی، افزایش رقابت‌پذیری و بهبود کیفیت آموزش‌های مهارتی، افزایش تنوع رشته‌های آموزشی و استفاده بهینه از امکانات و فضاهای آموزشی (دارایی‌های نامحسوس) در دستور کار قرار داشته و دارد.

اخوان طبسی تصریح کرد: چالش بیکاری سازمان فنی و حرفه‌ای را بر آن داشته تا با نگاهی عمیق‌تر به نتایج دوره‌های آموزشی حوزه کارآفرینی در استان‌ها، طرح ایجاد مراکز تخصصی آموزش مهارت‌های کسب و کار را به عنوان راهکار برون‌رفت از چرخه افزایش تعداد جویندگان کار، ارائه کند.

وی ادامه داد: داشتن رویکرد نظام‌مند و پیاده‌سازی یک زیست بوم به شکلی پویا، کارآمد و پایدار می‌تواند در راستای افزایش نرخ اشتغال و کارآفرینی یاری کننده باشد و در همین راستا دستورالعملی اجرایی با عنوان «مراکز تخصصی آموزش‌های کارآفرینی و مهارت‌های کسب و کار» تهیه شده است.

رتبه دوم کشوری استان اصفهان در تولید ناخالص داخلی

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان اصفهان گفت: وجود صنایع بزرگی مانند فولاد، پتروشیمی و سیمان در اصفهان موجب شکل‌ گیری جایگاه ویژه‌ ای برای این استان در اقتصاد کشور شده است و قرارگیری در شاه‌راه‌های مواصلاتی و دسترسی آسان به تمام نقاط کشور، سیستم حمل و نقل توسعه یافته‌ای را در استان به وجود آورده است.

وی اضافه کرد: استان اصفهان از نظر تولید ناخالص داخلی (بدون نفت) رتبه دوم را در کشور دارد و بخش خدمات و صنعت با سهم ۹۴ درصدی از این میزان نشان می‌دهد که هر اقدام توسعه‌ای باید در این دو بخش باشد. استان اصفهان از نظر زیرساخت‌های عمومی به ویژه راه‌های ارتباطی، راه آهن، فرودگاه و گمرک از وضعیت بسیار مناسبی برخوردار است و از این نظر مانعی برای توسعه وجود ندارد.

اخوان طبسی افزود: طی پنج ماه نخست سال جاری در بخش دولتی در حوزه فرهنگ و هنر ۶۳۳ هزار و ۴۸۱، در حوزه صنعت دو میلیون و ۹ هزار و ۱۱۲، در حوزه خدمات یک میلیون و ۲۷۸ هزار و ۳۳ و در حوزه کشاورزی ۲۴۰ هزار و ۳۳۰ نفر ساعت، آموزش برگزار شده است.

وی با اشاره به فعال بودن ۱۷۲۳ آموزشگاه آزاد در استان خاطرنشان کرد: در مدت مذکور در بخش غیردولتی در حوزه فرهنگ و هنر ۴۲۹ هزار و ۱۰، در حوزه صنعت یک میلیون و ۵۹۶ هزار و ۱۶۸، در حوزه خدمات چهار میلیون و ۱۶۷ هزار و ۲۵۱ و در حوزه کشاورزی ۴۸ هزار و ۳۴۹ نفر ساعت، آموزش برگزار شده است.

کد خبر 683853

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.