لزوم عزم جدی دولت برای تثبیت بافت فرسوده و ناکارآمد شهر تبریز

‌رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تبریز گفت: دولت باید حساسیت ویژه‌ای نسبت به تثبیت بافت فرسوده و ناکارآمد این کلان‌شهر داشته باشد.

فریدون بابایی‌اقدم در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه کمیسیون معماری و شهرسازی تخصصی‌ترین کمیسیون شورای اسلامی شهر است، اظهار کرد: این کمیسیون طرح جامع و تفصیلی شهر را در یک بازه زمانی ۲۰ ساله بررسی و بازبینی می‌کند تا مشکلات احتمالی در تهیه نقشه آن رفع شود.

وی افزود: بخش زیادی از درآمد شهرداری‌ها، از حوزه شهرسازی و معماری تأمین می‌شود که ممکن است در فرایند تهیه نقشه راه، تخطی از ضوابط و مقررات شهرسازی انجام یا خلاف اصول شهرسازی اقدام شود، بنابراین کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر سعی دارد این موارد به حداقل برسد تا نظم و انضباط شهری در ساخت‌وساز حاکم شود.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تبریز گفت: با پیگیری‌های انجام شده در سطح ملی، در حال حاضر فرایند ثبت پرونده‌های ساختمانی از سبک سنتی به صورت ثبت الکترونیکی انجام می‌شود.

بابایی‌اقدم با بیان اینکه نقشه راهبردی شورای اسلامی شهر مهم است، زیرا بررسی توسعه طرح‌های شهری صورت می‌گیرد، تصریح کرد: هم‌اکنون جزئی‌ترین طرح‌ها در توسعه شهر در کمیسیون معماری و شهرسازی بررسی و سپس در صحن علنی شورای اسلامی شهر مطرح می‌شود.

وی با بیان اینکه شهر تبریز ۲۵ هزار هکتار وسعت دارد که ۱۴ هکتار آن شامل مسکونی، تجاری و خدماتی و مراکز عمومی و ۱۱ هزار هکتار شامل فضای سبز و اراضی خالی است، گفت: بافت‌های فرسوده و بافت‌های حاشیه‌نشین شهر شرایط مشابهی دارد، تنها با این تفاوت که بافت فرسوده مالکیت قانونی ندارد.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تبریز ادامه داد: اگر سکونتگاه‌های غیررسمی این شهر به بافت ناکارآمد تبدیل شود، شرایط بدی به‌وجود می‌آید، بنابراین می‌طلبد دولت و وزارتخانه‌های مربوطه و شورای عالی معماری و شهرسازی، حساسیت ویژه‌ای نسبت به تثبیت بافت فرسوده و ناکارآمد شهر تبریز داشته باشند.

کد خبر 683847

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.