سامانه پایش منابع و مصارف آب استان اصفهان رونمایی شد

سامانه پایش داده‌های منابع و مصارف آب استان اصفهان رونمایی شد که امکان پایش برخط همه منابع و مصارف آب استان اصفهان را دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سامانه پایش داده‌های منابع و مصارف آب استان اصفهان امروز _چهارشنبه هشتم شهریورماه_ با حضور معاون عمرانی استاندار اصفهان، فرماندار اصفهان، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان اصفهان و جمعی از کارشناسان این شرکت رونمایی شد.

حسن ساسانی، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان اصفهان در حاشیه این مراسم اظهار کرد: موضوع شفاف‌سازی داده‌ها یا منابع و مصارف زاینده‌رود یکی از دغدغه‌های موجود بوده است. در سال ۱۴۰۰ در شرکت آب منطقه‌ای ایجاد مرکز پایش منابع و مصارف آب استان در دستور کار قرار گرفت.

وی افزود: صنایع پُرآب‌بر همچون ذوب‌آهن، فولاد مبارکه و پالایشگاه میزان آب لحظه رصد می‌شود، آب شرب یزد، آب تحویلی به تصفیه‌خانه باباشیخعلی و ورودی آب به شبکه‌های آبیاری نیز از مواردی است که به صورت برخط در این سامانه قابل رصد و پایش است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان اصفهان گفت: به دنبال آن هستیم که برداشت از چاه‌ها و منابع زیرزمینی را از این سامانه پیگیری کنیم، افراد به‌منظور دسترسی به داده‌های مذکور باید در سامانه‌ها ثبت‌نام و نسبت به اخذ کاربری و شناسه عبور اقدام کنند و بر اساس دسترسی‌های درخواستی به اطلاعات دسترسی داشته باشند.

ساسانی اضافه کرد: راه‌اندازی این سامانه گام مؤثری در راستای همکاری بهتر ذی‌نفعان است زیرا اگر مطابق حقابه‌ها عمل کنیم رضایتمندی در جامعه افزایش پیدا می‌کند، همچنین اخبار امیدبخش موجب اتحاد در جامعه می‌شود.

عباس کاظمی، مسئول سامانه پایش منابع و مصارف آب استان اصفهان اظهار کرد: در راستای ایجاد رصدخانه آب کشور، اصفهان به عنوان یک استان مرکزی و با توجه به پتانسیل‌های موجود، راه‌اندازی سامانه پایش داده‌های منابع و مصارف را در دستور کار قرار داد که بخشی از رصدخانه آب کشور است.

وی با بیان اینکه این سامانه برای یکپارچه‌سازی و به اشتراک گذاشتن اطلاعات منابع و مصارف ایجاد شده است، افزود: یکی از مهم‌ترین اهداف این طرح شفاف بودن داده‌ها است که به صورت برخط در اختیار ذی‌نفعان قرار می‌گیرد.

مسئول سامانه پایش منابع و مصارف آب استان اصفهان گفت: پیاده‌سازی این مرکز در دو بخش سخت‌افزاری، زیرساخت، نرم‌افزاری و بانک‌های اطلاعاتی از سال ۱۴۰۰ شروع شده و تاکنون ۱۸۰ میلیارد ریال هزینه داشته است.

کاظمی اضافه کرد: یک مکان مستقل به اجرای مرکز و انجام عملیات ساختمانی، خرید و نصب تجهیزات و ملزومات لازم از محل اعتبارات داخلی و ملی، ایجاد کارگروه تخصصی برای هدایت و راهبری طراحی و پیاده‌سازی سیستم نرم‌افزاری با حضور کارشناسان آب استان‌های ذی‌نفع تحت نظارت حوزه ستادی و توسعه نرم‌افزار و وبگاه اینترنتی سامانه از جمله اقداماتی است که انجام شد.

وی ادامه داد: این سامانه قابلیت دارد که در سطح مدیران میانی و ارشد، داشبوردهای مؤثری در تصمیم گیری‌ها تولید کند.

رئیس مطالعات پایه منابع آب سطحی استان اصفهان گفت: به دنبال آن هستیم که سیستم پایش مستمر کنتورهای هوشمند چاه‌های بهره‌برداری و پمپاژ به این سامانه متصل شود، همچنین مانیتورینگ کامل نتایج داده‌های کیفی و توسعه مرکز پایش داده‌های منابع و مصارف به رصدخانه آب استان در دستور کار است.

کاظمی اضافه کرد: امیدواریم تا پایان سال مدلی برای بهره‌برداری از رودخانه تا پایان سال بر اساس داده‌های این سامانه تعریف شود، تجهیز و نوسازی زیرساخت پایش، توسعه و پشتیبانی نرم‌افزاری ساخت و توسعه مرکز در مکان جدید در مجموع به ۷۱۵ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

وی ادامه داد: همه ایستگاه‌های هیدرومتری مستقر روی رودخانه زاینده‌رود و سایر رودخانه‌های مهم استان به ادوات برخط ثبت جریان مجهز شده است. مصارف آب‌بر بخش صنعت با اولویت صنایع بزرگی که از حوضه رودخانه و منابع آب سطحی نسبت به برداشت آب اقدام می‌کنند، شناسایی شده و تجهیز نقاط مصرع به ادوات ثبت برخط صورت گرفته است.

رئیس مطالعات پایه منابع آب سطحی استان اصفهان گفت: در بخش مصرف آب شرب مانیتورینگ سامانه چم آسمان راه‌اندازی و تحویل آب به تصفیه‌خانه باباشیخعلی، همچنین خط انتقال یزد به صورت برخط پایش می‌شود.

کاظمی اضافه کرد: در بخش مصارف آب زیرزمینی و چاه‌های بهره‌برداری نیز نسبت به تجهیز چاه‌های با مصرف بالا به کنتورهای حجمی و هوشمند اقدام و به مرور اطلاعات و داده‌های برداشت شده در این بخش نیز پایش به‌صورت برخط، اطلاع‌رسانی و شفاف‌سازی خواهد شد.

کد خبر 683810

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.