ایران هیچ‌گونه سلاح هسته‌ای ندارد

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با طرح این ادعا که ایران مواد ضروری برای ساخت چند سلاح اتمی را دارد، گفت: این کشور هیچ سلاح هسته‌ای در اختیار ندارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رافائل گروسی شب گذشته طی نشستی در مؤسسه امور بین‌الملل سوئد اظهار کرد: شاید وضعیت دراماتیک موجود در اوکراین و بسیاری مسائل دیگر که توجه جهان را به خود اختصاص داده‌اند، باعث شده باشند که همچون من گمان کنید که وضعیت ایران در رسانه‌ها و در نظر سیاست‌مداران کمی به حاشیه رانده شده باشد. این وضعیت قابل تأسف است، چراکه نتوانسته‌ایم به نقطه‌ای برسیم که بگوییم همه‌چیز روبه‌راه است.

وی افزود: اگر یادتان بیاید در سال ۲۰۱۵ به توافقی دست پیدا کردیم؛ آن توافق برجام بود که ایالات متحده در سال ۲۰۱۸ از از آن خارج شد. این باعث شد که ایران نیز به مرور زمان آن را رها کند. با اینکه این توافق مرده اعلام نشد، اما به پوسته‌ای خالی بدل شده است. هیچ‌کس هیچ تعهد و وظیفه‌ای را در این توافق انجام نمی‌دهد. ایران در حال غنی‌سازی ۶۰ درصدی است. ما در ماه ژانویه از آبشاری نمونه‌برداری کردیم و شاهد غنی‌سازی ۸۴ درصدی بودیم.

گروسی ادعا کرد: ایران مواد هسته‌ای لازم برای چندین سلاح هسته‌ای را دارد، اما باید تاکید کنم که ایران در حال حاضر هیچ سلاح هسته‌ای ندارد. ما باید میان داشتن تسلیحات هسته‌ای و داشتن توانایی ساخت این سلاح‌ها تمایز قائل شویم. این مسئله‌ای بسیار حائز اهمیت است. مهم است که به نقطه‌ای برسیم که در آن این برنامه ثبات داشته و شرایط دیپلماتیک و سیستم برای حصول اطمینان از این بابت، مهیا شده باشد.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بدون اشاره به همکاری‌های گسترده ایران با آژانس گفت: ایران در خصوص بعضی مسائل شفاف‌سازی نکرده و این مایه نگرانی است.

ایران هیچ‌گونه سلاح هسته‌ای ندارد

گروسی گفت: شاید شاهد بوده باشید که برخی در خاورمیانه که از آن‌ها نامی نمی‌برم گفته باشند در صورتی که شرایط در ایران از نظر آن‌ها غیرقابل قبول باشد، اقداماتی انجام خواهند داد. تمام این‌ها باید نشان‌دهنده لزوم احیای سیستم یا برنامه‌ای باشد که به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجازه دهد، دید واضحی از آن برنامه داشته باشد؛ چه برجام باشد چه تفاهمی دیگر. کسی خواسته ایرانیان مبنی بر غنی‌سازی را به چالش نمی‌کشد. اگر آن‌ها می‌خواهند غنی‌سازی کنند باید تضمین‌های معتبری به جامعه بین‌المللی دهند.

وی افزود: ما باید با همتایان ایرانی خود به تفاهمی برسیم. گفت‌وگوها به‌طور کامل به‌هم نخورده‌اند. من در ماه مارس در تهران بودم که در آن با رئیس‌جمهور رئیسی و وزیر خارجه امیرعبداللهیان، همچنین رئیس سازمان انرژی اتمی ایران دیدار کردم. آژانس همیشه پیشنهادهایی در خصوص مسیر پیش‌رو، همچنین ابتکاراتی ارائه می‌دهد و سعی می‌کند درها و مسیرهایی را برای دیپلماسی باز کند.

کد خبر 683626

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.