واکسن آنفلوانزا را چه زمانی بزنیم؟

واکسن آنفلوانزا نقش بسیار مؤثری در پیشگیری از ابتلا به آنفلوانزا و کاهش عوارض آن دارد. بهترین توصیه برای تزریق واکسن آنفلوانزا قبل از ورود به پیک اول شیوع بیماری و در فصل پاییز و زمستان است تا با اثربخشی این واکسن از ابتلا به آنفلوآنزا تا حدودی مصون باشیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، آنفلوانزا در برخی افراد خفیف و مانند یک سرماخوردگی در کودکان یا بزرگسالان بروز می‌کند، اما در برخی افراد نیز بسیار شدید و کشنده است، سالانه حدود سه تا پنج میلیون نفر به آنفلوانزای شدید مبتلا می‌شوند و حدود ۲۹۰ تا ۶۵۰ هزار مرگ به دنبال آنفلوانزا رخ می‌دهد، واکسن آنفلوانزا از حدود ۸۰ سال قبل تولید شده و نقش بسیار مؤثری در پیشگیری از ابتلاء به آنفلوانزا و کاهش عوارض آن داشته است، همچنین اثربخشی واکسن آنفلوانزا حدود ۴۰ تا ۶۰ درصد گزارش شده است.

اثربخشی واکسن سال به سال متفاوت است

طبق توصیه CDC تزریق واکسن آنفلوانزا سالانه برای تمام افراد بالای شش ماه توصیه می‌شود، ایمنی حاصل از آن حدود دو تا سه هفته بعد ایجاد شده و شش تا ۱۲ ماه نیز باقی می‌ماند، اما چرا هر سال باید واکسن آنفلوانزا تزریق شود؟ دو دلیل مهم تکرار سالانه این واکسن عبارت است از:

- توجه به تغییرات سریع ویروس آنفولانزا، واکسن سال قبل نمی‌تواند ایمنی کافی برای سال جدید ایجاد کند.

- افت تدریجی آنتی‌بادی تولید شده علیه ویروس آنفولانزا منجر به کاهش ایمنی نسبت به آن در سال بعد می‌شود.

با توجه به مواردی که توضیح داده شد، واکسن این بیماری سالانه به‌روزرسانی شده و واکسن‌های جدیدی هر سال تولید می‌شود.

واکسن آنفلوانزا واکسنی است که انسان را علیه ابتلاء به آنفلوانزا محافظت می‌کند و هرسال طی دو نوبت، واکسن جدیدی برای آنفلوانزای همان فصل ساخته می‌شود، چرا که ویروس آنفلوانزا به‌سرعت خود را تغییر می‌دهد، با آن که اثربخشی واکسن، سال به سال متفاوت است، اما بیشترشان مصونیت متوسط تا زیادی علیه بیماری آنفلوانزا ایجاد می‌کنند.

واکسن آنفلوانزا را چه زمانی بزنیم؟

میزان دز تزریقی در کودکان و بزرگسالان

میزان دز تزریقی واکسن آنفلوانزا در کودکان و بزرگسالان اندکی متفاوت است به‌طوری که:

دز تزریقی واکسن آنفلوانزا در کودکان: توصیه می‌شود که در کودکان شش ماه تا هشت سال که اولین بار است این واکسن را دریافت می‌کنند، دو دز واکسن به فاصله حداقل ۴ هفته تزریق شود. در کودکان بالای ۹ سال همچون بزرگسالان تزریق یک دز ۰.۵ میلی‌لیتری از واکسن کافی به نظر می‌رسد.

دز تزریقی در بزرگسالان: اغلب تزریق یک دز واکسن ۰.۵ میلی‌لیتری کافی است. البته در برخی افراد با نقص سیستم ایمنی هورمورال و سلولی شدید، تکرار واکسن ضروری به نظر می‌رسد.

چه افرادی باید واکسن آنفلوانزا بزنند؟

طبق آخرین توصیه CDC، بهتر است تمام افراد بالای شش ماه واکسن آنفلوانزا را تزریق کنند، اما در صورت کمبود واکسن ایرانی یا خارجی، چه افرادی باید واکسن آنفلوانزا بزنند و در اولویت هستند؟

- کودکان شش ماه تا پنج سال

- بزرگسالان بالای ۵۰ سال

- افراد دارای بیماری ریوی زمینه‌ای، بیماری قلبی، کبدی، خونی، دیابت، متابولیک و عصبی زمینه‌ای

- افراد دارای نقص سیستم ایمنی

- افراد باردار یا افرادی که قصد بارداری در فصل‌های سرد سال دارند

- افراد شش ماه تا ۱۸ ساله که آسپرین مصرف می‌کنند

- افرادی که در خانه سالمندان زندگی می‌کنند

- افراد بسیار چاق با شاخص توده بدنی (BMI) بالای ۴۰

با توجه به افزایش شانس بروز عوارض آنفلوانزا در افراد ذکر شده، تزریق واکسن در این افراد در اولویت قرار داده شده است.

بهترین زمان تزریق واکسن آنفلوانزا

سیدمهدی حق‌دوست، فوق تخصص بیماری‌های عفونی با بیان اینکه برای تأمین ایمنی‌ زایی واکسن آنفلوانزا در بدن به حدود یک تا یک‌ونیم ماه زمان نیاز است، گفت: بهترین توصیه برای تزریق واکسن آنفلوانزا قبل از ورود به پیک اول شیوع بیماری است.

وی افزود: بهترین فرصت برای کسب حداکثر ایمنی‌زایی برای پیک نخست شیوع آنفلوانزا، شهریورماه و حداکثر تا مهرماه است که آنتی‌بادی برای مقابله با ویروس در زمان مناسب در بدن ساخته شده و موجود باشد، سال‌ها فناوری تولید این واکسن در اختیار یکی دو کشور خاص دنیا بود، ولی به همت متخصصان دانش‌بنیان کشورمان واکسن آنفلوانزا تولید شده است و در اختیار هم‌وطنان قرار دارد.

فوق تخصص بیماری‌های عفونی با تاکید بر اینکه واکسن آنفلوانزای تولید داخل با فناوری نوین ساخته شده و توصیه می‌شود برای افراد بالای ۱۸ سال تزریق شود، افزود: تقریباً تمام واکسن‌های تولید شده در جهان بر پایه تخم‌مرغ تهیه می‌شوند، اما واکسن داخلی با فناوری نوترکیب ساخته شده و کارایی خیلی بهتر و ایمنی‌زایی بیشتری دارد، ایران از نظر تولید انواع واکسن در میان کشورهای تراز اول و موفق دنیا است و واکسن داخلی نیز از لحاظ ایمنی‌زایی و سطح کیفیت حتی می‌توان گفت کمی بالاتر از نمونه‌های خارجی است؛ این واکسن از نظر کارایی یا عوارض احتمالی، همپای نمونه‌های خارجی در دنیا است.

وی خاطرنشان کرد: توصیه می‌شود افراد در معرض خطر که قصد تزریق واکسن آنفلوانزا دارند، هرچه سریع‌تر و قبل از ورود به اپیدمی فصلی پیش از نیمه اول مهرماه برای واکسیناسیون اقدام کرده باشند.

عضو انجمن متخصصین بیماری‌های عفونی ایران گفت: این واکسن برای گروه‌های اصلی هدف و افراد در معرض خطر شامل سالمندان و افراد بالای ۶۵ سال، افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند، بیماران دیابتی، همچنین برای افرادی که سیستم ایمنی ضعیف دارند و شیمی‌درمانی یا رادیوتراپی می‌شوند، توصیه می‌شود. زنان باردار به‌خصوص اگر سه ماهه دوم و سوم حاملگی آنها در پاییز و زمستان و زمان پیک آنفلوانزا قرار دارد نیز باید در اولویت تزریق واکسن آنفلوانزا باشند.

واکسن آنفلوانزا را چه زمانی بزنیم؟

توزیع واکسن ایرانی آنفلوانزا در داروخانه‌ها

ناصر هیراد، معاون برنامه‌ریزی اداره‌کل داروی سازمان غذا و دارو درباره تأمین واکسن آنفلوانزا در سال جاری اظهار کرد: در مورد تأمین واکسن آنفلوانزا با توجه به اینکه شرکت تولیدکننده داخلی واکسن از سال ۱۴۰۰ واکسن‌های آنفلوانزای ایرانی را وارد بازار کرد، امسال هم تمهیدات برای تأمین نیاز واکسن از طریق تولید داخل صورت گرفته است.

وی افزود: بخشی از نیاز به واکسن آنفلوانزا که شامل ۵۰۰ هزار عدد واکسن بوده که از طریق سازمان غذا و دارو تأمین شده و توسط معاونت بهداشت وزارت بهداشت با توجه به برنامه‌ریزی مشخص برای جامعه هدف تأمین و توزیع می‌شود.

معاون برنامه‌ریزی اداره‌کل داروی سازمان غذا و دارو تصریح کرد: در مورد داروخانه‌ها هم از روز شنبه، چهارم شهریورماه واکسن تولید داخل در دسترس قرار گرفته است و واکسن وارداتی که از منابع معتبر اروپایی در حال تأمین است نیز از روزهای آتی در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.

وی در خصوص اینکه واکسن‌های داخلی چهار ظرفیتی و با فناوری نوترکیب هستند، گفت: قیمت واکسن داخلی حدود ۲۶۰ هزار تومان برآورد شده است.

واکسن آنفلوانزا را چه زمانی بزنیم؟

در فصل پاییز و زمستان نسبت به تزریق واکسن آنفلوانزا اقدام کنید

عباسعلی طرفه، متخصص بیماری‌های عفونی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه بیماری آنفلوانزا در کودکان شیوع بیشتری نسبت به بزرگسالان دارد، اظهار کرد: تفاوتی میان ابتلای کودکان یا بزرگسالان به این بیماری وجود ندارد، اما آنفلوانزای شایع که اکنون در جامعه شیوع یافته است و به نظر می‌رسد از نوع H۳N۲ است، بیشتر کودکانی را که در مدرسه، مهدکودک و محیط‌های بسته حضور دارند درگیر می‌کند و علائم بیماری در آن‌ها ظاهر شده است و نیاز به بستری دارند.

وی درباره بهترین زمان مراجعه به پزشک برای درمان بیماری آنفلوانزاادامه داد: افرادی که بیماری زمینه‌ای ندارند، اما پس از گذراندن سه تا چهار روز از بیماری احساس تنگی نفس، افزایش شدت سرفه داشته و حال عمومی آن‌ها با گذر زمان وخیم‌تر شده است، باید به پزشک مراجعه کنند، اما افرادی که دچار نقص ایمنی یا بیماری‌های زمینه‌ای پیشرفته مانند دیالیز، مشکل کبدی مبتلا به سیروز هستند، بهتر است همان روزهای ابتدایی بیماری تحت نظر پزشک قرار گیرند.

متخصص بیماری‌های عفونی با اشاره به احتمال ابتلای هم‌زمان به کرونا و آنفلوانزا در افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، تصریح کرد: احتمال اینکه فردی هم‌زمان به کرونا و آنفلوانزا مبتلا شود، ضعیف است، اما با توجه به اپیدمی هر دو بیماری در شرایط کنونی، ابتلاء به هر دو بیماری غیرممکن نیست.

وی اضافه کرد: نخستین و مهم‌ترین راه پیشگیری از مبتلا به بیماری آنفلوانزا، رعایت بهداشت فردی و شست‌وشوی مرتب دست‌ها است، همچنین استفاده از ماسک در مکان‌های شلوغ از دیگر راهکارهای پیشگیری از آنفلوانزا است.

طرفه گفت: در فصل‌های پاییز و زمستان شاهد دو پیک از آنفلوانزا هستیم، یکی حوالی آبان‌ماه و پیک بعدی اواخر دی و بهمن‌ماه رخ می‌دهد، از این‌رو توصیه می‌کنیم افرادی که بر اساس بیماری‌های زمینه‌ای یا سیستم ایمنی ضعیف جزو دسته پرخطر (های‌ریسک) قرار دارند، نسبت به تزریق واکسن کرونا و آنفلوانزا اقدام کنند.

کد خبر 683621

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.