بسامد و شدت طوفان‌های گردوغبار در کشور افزایش پیدا کرده است؟

دانشیار گروه مکانیک و عضو گروه پژوهش آلودگی هوا پژوهشکده محیط‌ زیست دانشگاه اصفهان گفت: پدیده گردوغبار در شرایط امروزی کشور به عنوان یک خطر جدی مشکلات عمده‌ای را برای محیط‌زیست و سلامت مردم به وجود آورده است.

حسین احمدی‌کیا در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره عوارض و آسیب‌های زیست‌محیطی تشدید پدیده گردوغبار، اظهار کرد: استنشاق ذرات ریز گردوغبار می‌تواند سبب ایجاد یا تشدید بیماری‌هایی مانند آسم، برونشیت، آمفیزم (آسیب به کیسه‌های هوایی در ریه‌ها) و سیلیکوزیس (فیبروز ریه) شود، اثرات ناشی از پدیده گرد و خاک تا فاصله ۴ هزار کیلومتری از منبع اصلی انتشار، خسارات فراوانی به فعالیت‌های کشاورزی، صنعتی، حمل‌ونقل و سیستم‌های مخابراتی وارد خواهد کرد.

وی افزود: مشاهدات نشان می‌دهند که بسامد و شدت طوفان‌های گردوغبار در سال‌های اخیر افزایش پیدا کرده و نواحی تأثیرگذار در کشور را بیشتر کرده است، کاهش بارندگی، افزایش دمای هوا و در نتیجه تبخیر رطوبت خاک، کاهش پوشش گیاهی، خشک شدن تالاب‌ها، سدسازی‌ها، چرای بیش از حد دام، شخم زدن و رهاسازی زمین‌های کشاورزی، انتشار گردوغبار را تشدید کرده است.

عضو گروه پژوهش آلودگی هوا پژوهشکده محیط زیست دانشگاه اصفهان با بیان اینکه کانون‌های گردوغبار خارجی و داخلی ایران را تحت تأثیر قرار داده است، تاکید کرد: منشأ ریزگردهای خارجی از کشورهای عراق، عربستان، سوریه، ترکمنستان، افغانستان و شمال آفریقا است، بادهای ۱۲۰ روزه در سیستان و بلوچستان، دشت‌های استان خراسان جنوبی و خراسان رضوی، دو کویر بزرگ در ایران (کویر لوت و دشت کویر)، استان‌های کرمان و یزد و اراضی بیابانی جنوب و جنوب غرب کشور، از جمله منابع تولید ریزگرد در ایران هستند.

وی درباره منشأ داخلی تشدید پدیده گردوغبار در داخل استان اصفهان، گفت: شهرهای نائین، آران و بیدگل، خوروبیابانک، سجزی و اردستان مهم‌ترین کانون‌های تولید ریزگرد است که تالاب گاوخونی نیز به آن افزوده شده است.

احمدی‌کیا خاطرنشان کرد: هرچند تثبیت خاک، کاشت گیاه، آبخیزداری و مالچ‌پاشی، روش‌های موقت برای جلوگیری از انتشار ذرات گردوغبار بوده، اما با تغییر اقلیم و در نتیجه افزایش وسعت کانون‌های گردوغبار، این روش‌ها کارایی خود را از دست داده است، بنابراین مهم‌ترین راهکار کنترل گردوغبار، کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی و گازهای گلخانه‌ای در دنیا است.

مقایسه شاخص عمق اپتیکی آئروسل استان اصفهان در دو سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۲

وی اضافه کرد: میانگین آئروسل به دست آمده از ماهواره Sentinel ۵p در دو بازه زمانی یکسان (از اسفند تا مردادماه ۱۴۰۰ و از اسفند تا پایان مردادماه ۱۴۰۲) با وضوح یکسان مقایسه شده است، مشاهده می‌شود که غلظت ریزگردها در سال ۱۴۰۲ حدود دو برابر سال ۱۴۰۰ شده است، این تصاویر نشان می‌دهند که تالاب گاوخونی فعال‌تر شده است و بیشترین انتشار ریزگرد در استان را دارد.

بسامد و شدت طوفان‌های گردوغبار در کشور افزایش یافته است؟

این فعال حوزه محیط‌زیست تصریح کرد: فیلم شبیه‌سازی، غلظت ذرات معلق از روز جمعه، سوم شهریور تا چهارشنبه، هشتم شهریورماه را نشان می‌دهد که با نرم‌افزار WRF-CMAQ در گروه مکانیک دانشگاه اصفهان به دست آمده است. بخش‌های شمال شرقی کشور تحت تأثیر کشورهای ازبکستان و ترکمنستان بوده و طوفان شدید گردوغبار از استان سمنان و کمی از خراسان جنوبی به سمت اصفهان حرکت کرده است.

وی گفت: استان اصفهان نیز در این چند روز اخیر کانون انتشار گردوغبار بوده است و روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه، گردوغبار در اصفهان وجود دارد، اما شدت آن کمتر خواهد شد.

کد خبر 683615

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.