ایران عهده‌دار ریاست مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا شد

دبیرکل مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا در دیدار با امیرعبداللهیان ضمن گفت‌وگو درباره ریاست آتی ایران بر این مجمع، ابراز امیدواری کرد که در این دوره یک‌ساله شاهد اقدامات موثری در راستای اجرای سند چشم‌انداز ۱۰ ساله مجمع باشیم.

به گزارش ایمنا، «پورنچای دانویواتانا» دبیرکل مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا (ACD) که به تهران سفر کرده است، بعدازظهر دوشنبه، ششم شهریورماه در محل وزارت امور خارجه با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه دیدار و گفت‌وگو کرد.

حسین امیرعبداللهیان در این دیدار، از دبیرکل مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا به دلیل تلاش‌هایش تشکر کرد و اطمینان داد جمهوری اسلامی ایران در دوره آتی ریاست بر مجمع همه تلاش خود را برای ارتقای همکاری‌ها و تحقق اهداف مجمع به کار خواهد بست.

وزیر امور خارجه همچنین بر نقش دبیرخانه مجمع در حمایت از پیشبرد همکاری‌ها تأکید و آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای کمک به تقویت دبیرخانه مستقر در کویت و نیز مرکز همکاری‌های فرهنگی مجمع مستقر در تهران را اعلام کرد.

پورنچای دانویواتانا، دبیرکل مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا (ACD) هم در این دیدار گزارشی از فعالیت‌های این مجمع ارائه و وزیر امور خارجه را در جریان آماده سازی نشست وزرای امور خارجه این سازوکار در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک که پس از آن ریاست یک‌ساله جمهوری اسلامی ایران بر مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا (ACD) آغاز خواهد شد، قرار داد.

مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا (ACD) در سال ۲۰۰۲ تأسیس شد. ایران، تایلند، اندونزی، مالزی، فیلیپین، برونئی، سنگاپور، کامبوج، ویتنام، میانمار، لائوس، نپال، روسیه، ترکیه، ژاپن، چین، مغولستان، کره جنوبی، هند، افغانستان، پاکستان، بنگلادش، سریلانکا، بوتان، کویت، بحرین، عربستان، قطر، امارات عربی متحده، عمان، فلسطین، قزاقستان، ازبکستان، قرقیزستان و تاجیکستان ۳۵ عضو این سازمان فراگیر آسیایی را تشکیل می‌دهند.

همکاری در حوزه‌های مواصلات، علم، فناوری و نوآوری، آموزش و توسعه منابع انسانی، امنیت غذایی، امنیت انرژی و امنیت آبی، فرهنگ و گردشگری و توسعه پایدار و فراگیر در دستورکار این مجمع قرار دارد.

دبیرکل مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا در دیدار اخیر با امیرعبداللهیان همچنین ابراز امیدواری کرد در دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران، اقدامات مؤثری در راستای اجرای سند چشم‌انداز ۱۰ ساله مجمع انجام شود.

بحرین در حال حاضر ریاست مجمع را بر عهده دارد و از ماه آینده میلادی و بعد از نشست آتی در نیویورک این ریاست به جمهوری اسلامی ایران منتقل می‌شود.

ایده تشکیل مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا برای اولین بار توسط نخست‌وزیر تایلند در سی‌وچهارمین نشست وزرای امور خارجه کشورهای آ. سه. آن در سال ۲۰۰۱ مطرح و مورد بحث قرار گرفت.

اولین اجلاس وزرای امور خارجه ACD در سال ۲۰۰۳ با حضور نمایندگان ۱۸ کشور عضو در تایلند برگزار شد و وزرای امور خارجه کشورهای شرکت‌کننده در این اجلاس، حمایت خود را از تشکیل و تداوم کار مجمع مذکور اعلام کردند.

پانزدهمین نشست آن ژانویه ۲۰۱۷ در ابوظبی و چهاردهمین نشست وزرای خارجه مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا اسفندماه ۱۳۹۴ در بانکوک پایتخت تایلند برگزار شد. شانزدهمین نشست هم در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۸ در قطر برگزار شد.

منبع: فارس

کد خبر 683566

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.