حمایت‌های پایه برای زنان سرپرست خانوار/ وام بلاعوض به خانواده‌های پرنوزاد تعلق می‌گیرد

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان اصفهان گفت: تمام زنان سرپرست خانوار از حمایت‌های پایه کمیته امداد برخوردار هستند و بنا بر شرایط خانواده، وام اشتغال و کارگشایی، کمک هزینه‌های اجاره و ودیعه و کمک هزینه‌های تحصیلی برای آنها در نظر گرفته می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، وجود محبت و دوستی در تمام جوامع امری الزامی و زمینه‌ساز موفقیت‌های اجتماعی و عدالت است، بسیاری افراد از هر جامعه بنا به شرایطی از جمله شرایط خانوادگی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی از محرومیت‌هایی رنج می‌برند یا روزگار به کام آنها نمی‌چرخد و نوع‌دوستی و همراهی سایر افراد می‌تواند سختی راه ناهموار آنها را کمتر کند.

کمک به دیگران دنیای تیره را روشن می‌سازد و شوق شادی را در دل‌ها ایجاد می‌کند؛ در واقع کمک کردن به دیگر هم‌نوع خود به منزله چرخه‌ای بی‌پایان است و روزی منفعت نیکی افراد به خود آنها بازمی‌گردد، فرمان امام خمینی (ره) مبنی بر تشکیل کمیته امداد در تاریخ چهاردهم اسفندماه ۱۳۵۷ صادر شد تا برای ایجاد رفاه و برقراری تسهیلات در امر کمک‌رسانی به محرومان جامعه همراه با در پیش داشتن سیاست نهادینگی فرهنگ نوع دوستی و ترویج انفاق فعالیت خود را آغاز کند.

کمیته امداد امام خمینی (ره) بزرگترین سازمان حمایتی کشور است که رسالت شناسایی افراد نیازمند و فراهم کردن بستر کمک با توجه به نیاز آنها را بر عهده دارد و در سطوح و سرفصل‌های مختلف از جمله سطوح اقتصادی، معیشتی، فرهنگی، تحصیلی، مسکن و درمانی به ارائه خدمات و حمایت از مددجویان می‌پردازد.

توانمندسازی و اشتغال‌زایی برای افراد تحت حمایت از دیگر برنامه‌های در دستور کار کمیته امداد است و از جلوه‌های موفقیت این نهاد در این خصوص می‌توان به مستقل شدن بسیاری از مددجویان و ایجاد کردن اشتغال برای سایر افراد اشاره کرد. در رابطه با بعضی اقدامات این نهاد در حاشیه بازدید «کریم زارع»، مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان اصفهان، از خبرگزاری ایمنا گفت‌وگویی با وی داشتیم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

توانمندسازی مددجویان؛ دغدغه‌ اولویت‌دار کمیته امداد

ایمنا: نحوه حمایت کمیته امداد از خانواده‌هایی دارای فرزندان چندقلو و پرنوزاد چگونه است؟

زارع: مردم، سرمایه اصلی کمیته امداد هستند و کمیته امداد با همکاری سایر نهادها خدماتی را به صورت ویژه به خانواده‌های پرنوزاد ارائه می‌کند که شامل خدمات مسکن و معیشت است و در همین راستا، سر فصلی برای حمایت از خانواده‌های پرنوزاد مشخص شده است.

اعتقاد بر این نیست که میزان سرانه پرداختی و کمک‌های معیشتی به این خانواده‌ها کافی است، اما در حد توان از آنها حمایت می‌شود.

برای خانواده‌های دارای فرزندان سه قلو به بالاتر، تا ۲۰۰ میلیون تومان بلاعوض، ۵۰ میلیون تومان وام و ۲۵ میلیون تومان کمک معیشت در یک مرحله در نظر گرفته شده است و تا دو سالگی فرزندان، ماهانه ۱.۵ میلیون تومان به خانواده پرداخت می‌شود.

ایمنا: اقدامات کمیته امداد در راستای ترویج ازدواج آسان چه بوده است؟

زارع: کمک به ترویج ازدواج آسان یکی از دغدغه‌های کمیته امداد است و از همین رو، حداقل جهیزیه با ارزش ریالی ۴۰ میلیون تومان شامل پنج کالای اساسی لباسشویی، اجاق گاز، یخچال، جاروبرقی و تلویزیون به نوعروسان تحت حمایت اهدا می‌شود؛ البته در صورت همراهی خیران اقلام دیگری از جمله فرش نیز به جهیزیه اهدایی اضافه می‌شود.

هدف از اهدای جهیزیه به نوعروسان تحت حمایت این نهاد، رفع دغدغه تأمین لوازم ضروری، ترویج سبک زندگی آسان، تقویت بنیاد خانواده و انتقال مفهوم ممکن بودن آغاز کردن زندگی با حداقل‌ها و رونق دادن به آنها با همت زوجین است.

ایمنا: در سال گذشته و سال جاری چه تعداد سری جهیزیه به نوعروسان اهدا شده است و چند نوعروس پشت نوبت دریافت جهیزیه هستند؟

زارع: طی سال گذشته حدود ۳ هزار سری و طی سال جاری تاکنون حدود ۸۰۰ سری جهیزیه به نوعروسان تحت پوشش اهدا شده و افتخار کمیته امداد استان اصفهان مبنی بر این است که طی دو سال گذشته و پنج ماه نخست سال جاری هیچ نوعروس پشت نوبتی برای دریافت جهیزیه وجود نداشته است.

در گذشته به علت وجود محدودیت‌هایی نوعروسان تحت پوشش برای دریافت جهیزیه منتظر فرارسیدن نوبت خود بودند، اما در حال حاضر به محض جاری شدن خطبه عقد و ارائه عقدنامه، پنج قلم جهیزیه به آنها تعلق می‌گیرد.

ایمنا: جهیزیه‌های اهدایی به زنانی که ازدواج مجدد می‌کنند نیز تعلق می‌گیرد؟

زارع: سری جهیزیه‌های مذکور افزون بر نوعروسان تحت حمایت، به زنانی که به علل متفاوتی از جمله فوت سرپرست یا طلاق اقدام به ازدواج دائم می‌کنند، با مورد تأیید مشاور قرار گرفتن ازدواج آنها از نظر سلامت و پایداری، اهدا می‌شود.

اعتقاد بر این است که داشتن ازدواجی صحیح، راهی برای توانمندی است و در صورتی که همسر این زنان مشغول به کار نباشند، به منظور توانمندسازی خانواده به آنها خدمات و تسهیلات اشتغال نیز ارائه می‌شود.

توانمندسازی مددجویان؛ دغدغه‌ اولویت‌دار کمیته امداد

ایمنا: میزان مستمری پرداختی به مددجویان تحت پوشش این نهاد چقدر است و افزایشی برای آن در نظر گرفته شده است؟

زارع: بر اساس سیاست‌گذاری‌های انجام شده، مقرر شده بود که میزان مستمری مددجویان این نهاد افزایشی ۴۰ درصدی داشته باشد که البته با وضعیت موجود در جامعه، افزایشی ناچیز است. در مرحله ابتدایی مستمری پرداختی به مددجویان ۲۰ درصد افزایش یافت و بنا بر این است که طی شش ماه دوم سال جاری این رقم به ۴۰ درصد افزایش پیدا کند.

در حال حاضر مددجوی یک نفره ۶۶۰ هزار تومان، دو نفره ۹۳۶ هزار تومان، سه نفره یک میلیون و ۳۰۸ هزار تومان، چهار نفره یک میلیون و ۶۸۰ هزار تومان و پنج نفر به بالا دو میلیون و ۶۴ هزار تومان دریافت می‌کند و افزایش ۲۰ درصدی میزان مستمری‌های پرداختی در دستور کار است؛ پرداخت مستمری خدمت پایه‌ای است که به تمام مددجویان تحت پوشش ارائه می‌شود و باید در نظر داشت که به برخی خانواده‌ها خدماتی از جمله اجاره مسکن و کمک هزینه آب، برق و گاز نیز ارائه می‌شود.

در صورت محاسبه برآیند خدمات ارائه شده به مددجویان در قالب مبالغ نقدی و کالاهای اهدایی، خانواده‌های تحت پوشش این نهاد به طور متوسط یک و نیم تا شش میلیون تومان دریافتی دارند؛ البته همچنان تاکید بر این است که این مبالغ به هیچ وجه کفاف زندگی خانواده‌ها را نمی‌دهد و این نهاد نیز ادعا ندارد که تمام نیازهای خانواده‌ها را تأمین می‌کند، اما تلاش در راستای استفاده حداکثری از ظرفیت‌ها برای کمک به مددجویان است.

ماهانه حدود ۹۰ میلیارد تومان به مددجویان تحت پوشش استان اصفهان مستمری پرداخت می‌شود که شاید به ظاهر عدد بزرگی باشد، اما با تقسیم شدن بر حدود ۱۲۰ هزار خانوار تحت پوشش، میزان پرداختی مستمری به هر خانواده تبدیل به مبلغی حداقلی می‌شود.

توانمندسازی مددجویان؛ دغدغه‌ اولویت‌دار کمیته امداد

ایمنا: چند درصد از جمعیت خدمت‌گیرنده کمیته امداد زنان سرپرست خانوار هستند و چه خدماتی به آنها ارائه می‌شود؟

زارع: زنان، عمده اقشار تحت حمایت این نهاد را به خود اختصاص می‌دهند و بیش از ۵۷ درصد از جمعیت خدمت‌گیرنده کمیته امداد، زنان سرپرست خانوار هستند که به دلایلی از جمله طلاق، فوت سرپرست، متارکه و زندانی بودن سرپرست از خدمات این نهاد برخوردار می‌شوند؛ همچنین حدود ۴۳ درصد این قشر تحت حمایت را خانواده‌های افراد از کار افتاده تشکیل می‌دهند.

تمام زنان سرپرست خانوار از حمایت‌های پایه کمیته امداد شامل مستمری، درمان، دریافت خدمات موردی و معافیت‌های کلی برخوردار هستند و بنا بر شرایط خانواده، وام اشتغال و کارگشایی، کمک هزینه‌های اجاره و ودیعه، کمک هزینه‌های تحصیلی و برنامه‌های فرهنگی تربیتی برای آنها در نظر گرفته می‌شود.

ایمنا: چند طرح اشتغال در حال حاضر در دستور کار است و چه خدماتی در حوزه مسکن به مددجویان ارائه می‌شود؟

زارع: کمیته امداد در راستای ایجاد مشاغل خرد برای مددجویان به منظور دستیابی به درآمد مکمل در کنار مستمری دریافتی اقدام کرده و در حال حاضر بیش از ۳۰ طرح در این زمینه فعال است.

افراد ساکن در شهرها با تاکید بر اولویت خانواده‌های پر جمعیت، به صورت عمده از خدمات اجاره و ودیعه برخوردار می‌شوند و با در نظر گرفتن شرایط و همراهی سایرین از جمله ساکنان محلی، بسیج و بنیاد مسکن، برای افراد تحت پوشش این نهاد که ساکن روستا هستند، واحدهای مسکونی با متراژ ۵۵ تا ۷۵ متر دارای قابلیت گسترش ساخته می‌شود.

در حال حاضر حدود ۲۲ هزار مستأجر تحت پوشش این جمعیت قرار دارند که جمعیتی ثابت نیستند؛ سال گذشته نیز ۱۰۰۴ واحد مسکونی در مناطق روستایی و شهرهای کمتر از ۲۰ هزار نفر جمعیت ساخته و تحویل داده شده است.

کد خبر 683560

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.