بیان تهدیدات تخریب بناهای تاریخی اصفهان در نمایشگاه «دیار»

یک هنرمند گفت: نظاره‌گر بودن بر از بین رفتن شهر اصفهان با وجود فرونشست‌ها، ترک‌های پل‌ها و ترک‌های نقش‌جهان برای من و هر اصفهانی بسیار ناراحت‌کننده است، به همین جهت در نمایشگاه «دیار» سعی شده است به بیان این معضلات در قالب هنر پارچه پرداخته شود.

نسیم مطهری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: از سال ۱۳۸۰، فعالیت هنری خود را در زمینه نقاشی آغاز کردم و در سال ۱۴۰۰ در دو نمایشگاه در جورجیای آمریکا و موزه هنرهای معاصر بلاروس با هنر پارچه شرکت کردم.

وی افزود: سبک فابریک آرت و هنر پارچه، متشکل از چندین کار ترکیبی روی پارچه است که رنگرزی «تایدای» هم یکی از آنها محسوب می‌شود. رنگرزی، نقاشی پارچه، پارچه‌سازی، گلدوزی، چاپ پارچه و هر چیزی که به پارچه مربوط می‌شود، می‌تواند هنر پارچه را نشان دهد.

بیان تهدیدات تخریب بناهای تاریخی اصفهان در نمایشگاه«دیار»

نمایشگاه‌گردان نمایشگاه «دیار» تصریح کرد: در آثار ارائه شده چاپ لینولئوم و چند سبک دیگر در کنار هم روی پارچه‌های خام از جمله پارچه‌های متقال و ترگال انجام می‌شود که در مجموع تابلوهایی به سبک «فابریک آرت» را تشکیل می‌دهند.

وی گفت: علاقه من به رشته نقاشی و تجربه‌ای که در زمینه کار با پارچه داشتم، موجب شد فعالیت جدیدی را با عنوان فابریک آرت تجربه کنم، چرا که من نقاش و چاپگر پارچه بودم و با ترکیب هر دو به آنچه که در آثارم مشهود است، رسیدم و از آن پس غرق در رنگ و پارچه شدم و هرگز نجات نیافتم.

بیان تهدیدات تخریب بناهای تاریخی اصفهان در نمایشگاه«دیار»

مطهری تاکید کرد: با توجه به اینکه اهل و ساکن اصفهان هستم و علاقه بسیاری به اصفهان دارم، نظاره‌گر بودن بر از بین رفتن شهر اصفهان با وجود فرونشست‌ها، ترک‌های پل‌ها و ترک‌های نقش‌جهان برایم بسیار ناراحت‌کننده است، با دنبال کردن رنگ‌ها، فرم‌ها و خطوط می‌توانید وضعیت امروز اصفهان را ذره‌ذره دنبال کنید و به همین دلیل نام نمایشگاه را «دیار» انتخاب کردم.

وی گفت: در این نمایشگاه حدود ۱۶ اثر در سایزهای مختلف به نمایش گذاشته شده است، اگرچه بعضی آثار مربوط به مجموعه شخصی خودم است و قابل فروش نیست، سایر آثار قیمت‌گذاری شده و قابل فروش است.
بیان تهدیدات تخریب بناهای تاریخی اصفهان در نمایشگاه«دیار»

نمایشگاه‌گردان نمایشگاه «دیار» ادامه داد: نمایشگاه نقاشی روی پارچه «دیار» از سوم شهریورماه جاری افتتاح شده است و تا امروز، نهم شهریور ادامه خواهد داشت و علاقه‌مندان می‌توانند از ساعت ۱۶ تا ۲۰ جهت بازدید از نمایشگاه به نگارخانه صفوی واقع در خیابان خاقانی مراجعه کنند.

به گزارش ایمنا، اولین سوابق مکتوب تای‌دای، مربوط به چین و ژاپن است و این نوع از رنگرزی به قرن ششم میلادی بازمی‌گردد. از تایدای در سلسله تانگ چین و دوران نارای ژاپن بسیار استفاده می‌شد. مردم این مناطق از رنگ‌های طبیعی مانند رنگ توت قرمز، بعضی از برگ‌ها، ریشه و گل برای رنگ‌آمیزی لباس استفاده می‌کردند. این مواد طبیعی جوشانده می‌شدند و سپس پارچه‌ها در آب داغ و رنگ‌های مختلف (حمام رنگ) قرار می‌گرفتند تا رنگ جدیدی به خود بگیرند.

کد خبر 683557

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.