افزایش آمار مسمومیت با قرص برنج در سال جاری

مدیرکل پزشکی قانونی استان اصفهان از مرگ یک زن و ۹ مرد در چهار ماه نخست سال جاری بر اثر مسمومیت با قرص برنج خبر داد و گفت: آمار تلفات در این زمینه نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

منصور فیروزبخت در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: از کل تلفات مسمومیت با قرص برنج در استان طی چهار ماه نخست سال جاری یک نفر زن و ۹ نفر مرد بودند، آمار تلفات ناشی از مسمومیت با قرص برنج در مدت مشابه سال قبل شش نفر است که همه مرد بودند.

وی افزود: با توجه به اینکه تاکنون مکانیسم دقیق بروز اثرات سمی فسفید آلومینیوم در انسان شناخته نشده است، هیچ پادزهر اختصاصی در درمان مسمومیت حاد با آن وجود ندارد و اقدامات درمانی تنها شامل اقدامات حمایتی علامتی است.

مدیرکل پزشکی قانونی استان اصفهان گفت: از لحاظ زمان بروز علائم و نشانه‌های بالینی نیز بعد از ۱۰ تا ۱۵ دقیقه از مصرف خوراکی قرص فسفید آلومینیوم، علائم و نشانه‌های مسمومیت ظاهر می‌شود و مرگ در مدت کمتر از شش ساعت ممکن است رخ دهد.

وی با بیان اینکه در صورت مسمومیت خوراکی، علائم تحریکی دستگاه گوارش شامل تهوع، استفراغ و دردهای شکمی است، ادامه داد: بیشتر مرگ و میرها در ۱۲ تا ۲۴ ساعت اولیه مسمومیت اتفاق افتاده و به‌طور معمول ناشی از ایست قلبی و تنفسی بوده و مرگ‌ومیر بعد از ۲۴ ساعت بیشتر ناشی از نارسایی کبدی و کلیوی است، علائم بالینی در این نوع مسمومیت، ناشی از درگیری سیستم قلبی-عروقی، گوارشی، عصبی و ریوی است.

کد خبر 683469

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.