آخرین اخبار صدور روزانه گذرنامه زیارتی در اربعین ۱۴۰۲

گذرنامه‌های زیارتی به منظور تسهیل روند حضور افراد در سفرهای زیارتی از جمله اربعین در نظر گرفته شده است و براساس آمارهای ارائه شده، در حال حاضر بیش از ۹۰ هزار جلد گذرنامه زیارتی به صورت روزانه صادر می‌شود و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، هر سال بسیاری از افراد در پیاده‌روی اربعین شرکت می‌کنند و برای تردد از مرزهای بین ایران و عراق لازم است داوطلبان گذرنامه عادی داشته باشند یا برای دریافت گذرنامه زیارتی خود اقدام کنند. گذرنامه زیارتی به منظور آسان نمودن گذراندن مراحل سفر زیارتی در اختیار متقاضیان قرار گرفته تا این افراد بتوانند در زمان کمتری امور مربوط به دریافت گذرنامه را طی کنند.

طبق گفته رئیس پلیس گذرنامه کشور متقاضیان می‌توانند از گذرنامه بین‌المللی خود برای سفرهای زیارتی افزون بر سفرهای خارجی نیز استفاده کنند، اما با دریافت گذرنامه زیارتی داوطلبان می‌توانند از تسهیلات ارائه شده برای این دسته از افراد بهره‌مند شوند. صدور گذرنامه زیارتی از طریق درخواست زائران اربعین و با دریافت مدارک لازم با حضور در دفتر پلیس +۱۰ صورت می‌گیرد.

صدور ۷۸۰ هزار گذرنامه زیارتی از ابتدای ماه صفر تاکنون

سردار علی ذوالقدری، رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه فراجا، با اشاره به آخرین وضعیت صدور گذرنامه، اظهار کرد: با برنامه‌ریزی، اقدام مناسب و افزایش ۴۰۰ درصدی تجهیزات چاپ و به کارگیری تعداد زیادی از کارکنان متخصص و افزایش ساعت کاری به سه شیفت، در حال حاضر به صورت روزانه بیش از ۹۰ هزار جلد گذرنامه زیارتی صادر می‌شود.

وی افزود: از اول ماه صفر تاکنون، ۷۸۰ هزار گذرنامه زیارتی صادر، بیش از ۵۵۰ هزار برچسب تمدید به گذرنامه‌های منقضی الصاق، از ابتدای سال جاری تاکنون نیز بیش از سه میلیون و ۲۰ هزار جلد گذرنامه عادی در سراسر کشور صادر شده است.

وی با بیان اینکه صدور، چاپ و ارسال گذرنامه به درب منازل متقاضیان از طریق پست بین سه تا پنج روز زمان می‌برد، تصریح کرد: در حال حاضر صف‌های کمتری جلوی مراکز گذرنامه تشکیل شده و این صف‌ها متشکل از افرادی است که برای سفر و دریافت گذرنامه عجله دارند یا پرونده آنها نقص دارد؛ چراکه مراحل گذرنامه‌هایی که در ۴۸ ساعت گذشته برای آنها از طریق سامانه اینترنتی یا حضوری پرونده تشکیل شده، انجام شده است.

دریافت سریع گذرنامه زیارتی اربعین از طریق اداره پست اصفهان

سرهنگ نعمت‌الله طاهرپور، رئیس اداره گذرنامه و مهاجرت فرماندهی انتظامی استان اصفهان، اظهار کرد: بنابر تدابیر اتخاذ شده و به منظور تسریع در سفر زائران اربعین حسینی (ع) تسهیلات ویژه‌ای برای دریافت گذرنامه متقاضیانی که درخواست خود را از تاریخ بیست‌ونهم مردادماه به بعد در قرارگاه اربعین واقع در خیابان رودکی شهر اصفهان ثبت کرده‌اند، فراهم شده است.

وی افزود: این افراد طی ۴۸ ساعت پس از تاریخ تحویل درخواست خود به قرارگاه اربعین پلیس اصفهان می‌توانند با ارائه کارت ملی به اداره پست استان اصفهان واقع در خیابان نشاط مراجعه و گذرنامه زیارتی خود را دریافت کنند.

رئیس اداره گذرنامه و مهاجرت فرماندهی انتظامی استان اصفهان تصریح کرد: بدیهی است که در خواست‌های قبل از تاریخ بیست‌ونهم مردادماه از طریق پست به نشانی‌های اعلام شده از سوی زائران متقاضی گذرنامه ارسال خواهد شد؛ به عنوان مثال درخواست‌های ثبت شده و بدون نقص تاریخ بیست‌ونهم مردادماه، در تاریخ یکم شهریورماه در اداره پست به زائران گرامی قابل تحویل است.

گذرنامه‌های زیارتی تا چه مدت اعتبار دارند؟

سردار علی ذوالقدری، رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه فراجا، در مصاحبه‌ای دیگر، اظهار کرد: در سال گذشته در کمیسیون گذرنامه وزارت کشور به منظور تصویب مصوبه‌ای، اعضا مختلف سایر وزارتخانه‌های کشور حضور داشتند و نسبت به افزایش اعتبار گذرنامه‌های بین‌المللی توافقی صورت گرفت.

وی افزود: طبق این توافق قرار است میزان اعتبار گذرنامه‌های بین‌المللی از پنج سال به ۱۰ سال افزایش پیدا کند؛ همچنین مصوبه‌ای که در این نشست امضا شد به مجلس شورای اسلامی ارسال شده و چنانچه پذیرفته شود، در ماه‌های آتی می‌توانیم گذرنامه‌های بین‌المللی با اعتبار ۱۰ سال را صادر کنیم.

رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه فراجا با اشاره به گذرنامه‌های زیارتی و تفاوت آن با گذرنامه بین‌المللی گفت: قرار بر این است که در ایام ماه محرم و صفر امسال، بیشتر زائران با گذرنامه‌های عادی خود به کشور عراق سفر کنند، اما طبق برنامه‌ریزی‌هایی که برای آینده داریم، افراد می‌توانند در کنار گذرنامه‌های عادی یا بین‌المللی که دارند گذرنامه زیارتی هم داشته باشند، در شرایط خاص این روزها به علت اینکه به موقع گذرنامه‌ها به دست مردم رسانده شود و ازدحامی شکل نگیرد، این طرح بعد از محرم و صفر اجرایی خواهد شد.

وی اضافه کرد: در حال حاضر گذرنامه‌های زیارتی تنها برای سفر در ایام صفر و محرم اعتبار دارند، اما قصد داریم به وسیله گذرنامه‌هایی تولید کردیم در آینده به غیر از ایام محرم و صفر افراد بتوانند به کشور عراق سفر کنند که البته در این زمینه باید با عراق توافقاتی انجام شود.

سردار ذوالقدری اظهار کرد: با ایجاد این توافق و اخذ گذرنامه‌های زیارتی افراد در ماه‌های آینده افراد می‌توانند به کشورهای عربستان برای حج عمره و حج تمتع و همچنین به کشور سوریه نیز سفر کنند؛ البته تمام این اقدامات مستلزم مذاکراتی که در آینده کشور ایران با مقامات این کشورها برقرار خواهد کرد. اگر این توافقات صورت گیرد افراد می‌توانند از گذرنامه زیارتی استفاده کنند.

وی افزود: طبق مذاکراتی که با مردم داشتیم، برخی از افراد هستند که به کشورهای مختلف دنیا سفر می‌کنند و افزون بر آن به سفرهای زیارتی هم می‌روند. این افراد علاقه‌مند هستند که گذرنامه بین‌المللی آنها از گذرنامه زیارتی جدا باشد تا بتوانند سفرهای خود را به راحتی انجام دهند. سفرهایی که در گذرنامه زیارتی افراد ثبت می‌شود در فیزیک گذرنامه بین‌المللی آنها درج نمی‌شود، اما در سیستم ثبت خواهد شد.

کد خبر 683401

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.