وجود عقب‌ماندگی تاریخی در ال ان جی / مشکلی در تامین گاز برای زمستان وجود ندارد

معاون پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز ایران گفت: پتانسیل خوبی برای صادرات گاز ایران از طریق اقیانوس‌پیما وجود دارد و نیاز است تا ظرفیت‌های این حوزه فعال شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محسن مظلوم‌فارسی‌باف در برنامه «تهران بیست» در خصوص وضعیت گازرسانی در کشور اظهار کرد: ما در تمام کشور خط لوله گاز داریم و فقط می‌توان گفت در کویر لوت لوله گاز نداریم، ۴۰ هزار کیلومتر خط اصلی و ۴۸۰ هزار کیلومتر خط انتقال گاز یعنی بزرگترین شبکه انتقال گاز در دنیا را داریم.

وی افزود: این خطوط گاز از ۸ پالایشگاه به مصرف‌کننده منتقل می‌شود. خط انتقال گاز ما از چین هم بزرگ‌تر است، ۹۰ مورد تأسیسات انتقال فشار گاز در کشور داریم تا با افت فشار مواجه نشویم.

معاون پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز ایران ادامه داد: ۳۰ میلیون مشترک داریم نزدیک به ۱۰۰ درصد شهرها و ۸۵ درصد روستاهای به گاز متصل هستند، تا پایان دولت فعلی تمام شهرها و روستاهایی که صعب‌العبور نیستند و قابلیت گاز رسانی داشته باشند حتماً به شبکه گاز کشور متصل می‌شوند.

مظلوم‌فارسی‌باف با بیان اینکه در زمستان‌ها مصرف خانگی افزایش پیدا می‌کند و در تابستان شرایط برعکس می‌شود، گفت: تمام سرشبکه‌های گاز که باعث افت فشار شده را شناسایی و تقویت کرده‌ایم تا اتفاق زمستان سال قبل دوباره رخ ندهد.

وی خاطرنشان کرد: میزان ۸۰۰ میلیون متر مکعب در دی ماه مصرف گاز و ۵۷۰ میلیون متر مکعب در مردادماه مصرف داریم که تفاوت زیادی بین فصل گرم و سرد سال وجود دارد، زیرا در زمستان بیش از ۵۰ درصد مصرف به بخش خانگی اختصاص پیدا می‌کند و در تابستان‌ها همین میزان گاز توسط بخش‌های صنعتی استفاده شده و سهم بخش خصوصی نیز ۱۰ درصد می‌شود.

معاون پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز ایران گفت: عوامل مختلفی مانند فناورانه، فرهنگی و مواردی دیگر در افزایش مصرف گاز تأثیرگذار است، از نظر تاکتیکی همچنان از مردم تقاضا داریم الگوی مصرف بهینه را رعایت کنند، اما زمستان امسال چالش اساسی در زمینه تأمین گاز مردم نخواهیم داشت.

مظلوم‌فارسی‌باف با بیان اینکه وزن زیادی به حوزه مصرف گاز در کشور گذاشته شده است، گفت: منابع انرژی زیادی مانند زغال‌سنگ، نور خورشید و سایر انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور وجود دارد که می‌توان از آنها استفاده کرد.

وی تاکید کرد: ایران در منطقه‌ای قرار گرفته است که مرز خشکی زیادی با دیگر کشورها دارد و آن‌ها مشتری گاز ایران هستند، در واقع پتانسیل خوبی برای گسترش صادرات گاز در کشور وجود دارد، برای مثال پتانسیل صادرات گاز از طریق اقیانوس‌پیما برای کشور وجود دارد و باید ظرفیت‌های این حوزه نیز فعال شده و به این صورت گاز صادر شود.

وجود یک عقب‌ماندگی تاریخی در ال ان جی

معاون پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز گفت: فناوری استفاده از گاز ال ان جی در کشور توسعه پیدا کرده است و می‌توان این موضوع را گسترش داد. هم‌اکنون با ۱۰۰ شرکت دانش‌بنیان قرارداد مستقیم داریم و تلاش کرده‌ایم تا از جهت تجهیزات راهبردی از کشورهای خارجی بی‌نیاز شویم؛ در حال حاضر نیاز به خارج، برای ۱۰ درصد از تجهیزات غیرراهبردی است و ۳۵ قلم از تجهیزات در داخل تولید می‌شود.

مظلوم‌فارسی‌باف خاطرنشان کرد: یکی از تجهیزات تولیدی ما کُلدباکس است که فقط ۵ کشور پیشرفته دنیا به فناوری آن دست پیدا کرده‌اند و در حوزه ال ان جی هم پیچیده‌ترین تجهیز کُلدباکس است که صفر تا صد آن را در یک شرکت دانش‌بنیان تولید کردیم.

وی ادامه داد: توربو کمپرسور نیز یک کالای راهبردی است که توسط یک شرکت دانش‌بنیان داخلی دیگر، ساخته شده است و اگر این قطعه وجود نداشت، ۴۰ درصد توان تولید و انتقال گاز کاهش پیدا می‌کرد.

کد خبر 683389

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.