خدمات علم فیزیک در اکثر حوزه‌ها مشهود است

رئیس دانشگاه اصفهان گفت: علوم پایه نقش کلیدی و اساسی در توسعه پایدار دارد. نقش فیزیک غیرقابل انکار و خدمات علم فیزیک در اکثر حوزه‌ها مشهود است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حسین هرسیج امروز _دوشنبه ششم شهریورماه_ در افتتاحیه کنفرانس ملی فیزیک که به میزبانی دانشگاه اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: دیدگاه‌های مختلفی در علم داریم که اگر مبانی هستی شناسی را بنگریم به دو دیدگاه مبنایی بازمی‌گردد. واقعیت این است که ما نمی‌توانیم خود را به یکی از دیدگاه‌ها منحصر کنیم؛ هر فعالیت علمی با دنیای واقعیات آغاز می‌شود، اما نمی‌شود در ادامه اکتفای صرف به عینیات داشت.

وی افزود: یکی از وظایف علمای هر علم نظریه‌پردازی است و لزوم ورود به دنیای فرای عینیات محسوس است. در مورد جزئیاتی که مشاهده نشده است، باید پیش‌بینی‌هایی صورت گیرد.

خدمات علم فیزیک در اکثر حوزه‌ها مشهود است

رئیس دانشگاه اصفهان گفت: فعالیت‌های تحقیقاتی با طرح مسئله آغاز می‌شود، سپس فرضیه ایجاد می‌شود و در انتها ارزیابی فرضیه صورت می‌گیرد. متأسفانه گاهی ما از علوم بنیادین غافل می‌شویم، در صورتی که مبنای علوم کاربردی تئوری‌های بنیادین است. به مسائل مربوط باید توجه داشته باشیم تا شاهد توسعه علوم بنیادین باشیم که این موضوع میسر نمی‌شود، مگر اینکه اساتید در حوزه فناوری و نوآوری فعال باشند.

وی تصریح کرد: ظرفیت‌های متناسب نیازهای جامعه باید بر اساس آموزش فناوری و نوآوری شکل گیرد. در جامعه‌محوری باید از آموزش‌محوری صرف و پژوهش‌محوری غیرکاربردی فاصله بگیریم.

هرسیج با اشاره به اینکه چند سالی است که آموزش‌ها در حوزه علوم پایه با بی‌توجهی روبه‌رو شده است، گفت: علوم پایه نقش کلیدی و اساسی در توسعه پایدار دارد. نقش فیزیک غیرقابل انکار و خدمات علم فیزیک در اکثر حوزه‌ها مشهود است.

وی خاطرنشان کرد: زمانی با بمباران موشکی رژیم صدام مواجه بودیم و هیچ کشوری از ما حمایت نکرد، در حال حاضر به مرحله‌ای رسیده‌ایم که غربی‌ها اذعان می‌کنند، محصولات ایران نقش مؤثری در جنگ اوکراین داشته است و به شرایط امنیتی مطلوبی رسیده‌ایم.

هرسیج با تاکید بر اینکه در حوزه انقلاب‌های جهانی اطلاعات علم فیزیک نقش اساسی و مبنایی داشته است، گفت: آزمایشگاه «سرن» نقش کلیدی در اختراع شبکه جهانی وب داشته است و همین اینترنت و فضای مجازی در ابعاد مختلف اثرگذار بوده است.

وی گفت: بسیاری از فناوری‌های مورد استفاده در دنیا از فیزیک نشئت گرفته است. ما باید به عنوان دانش‌پژوهان فیزیک نقش مؤثری در توسعه این علم بازی کنیم. باید نگاه ویژه‌ای به بین‌الملل‌سازی علمی داشته باشیم و برای مباحث علمی مرز در نظر نگیریم. به‌واسطه تحریم‌ها بسیاری از کشورهای دنیا از علم نخبگان ایرانی محروم شده‌اند.

خدمات علم فیزیک در اکثر حوزه‌ها مشهود است

رئیس دانشگاه اصفهان با اشاره به اینکه علم شمشیر دولبه است، خاطرنشان کرد: دیپلماسی علمی و بین‌المللی دانشگاه‌ها حلقه وصل بین ایران و کشورهای بی‌طرف است. در مباحث علمی باید بر ارزش‌های خود تاکید داشته باشیم. امیدوارم با حمایت‌ها ارتباطات بین‌المللی توسعه پیدا کند و علم فیزیک بهتر شناسانده شود، همچنین نقش علم فیزیک در زندگی ما باید نمایان‌تر از قبل شود.

ریسک سرمایه‌گذاری در علوم پایه بسیار پایین است

محمدرضا اجتهادی، رئیس انجمن فیزیک ایران در ادامه گفت: انجمن فیزیک از سال ۱۳۶۳ این کنفرانس را به‌صورت پیوسته برگزار کرده است. یکی از کاربردهای اصلی کنفرانس‌ها توسعه تعاملات اندیشمندان است. فراموش نکنیم که تکنولوژی هیچ‌گاه نتوانسته است جای تعامل انسانی را بگیرد.

وی با تشکر از دانشگاه اصفهان تصریح کرد: دو سال گذشته توسط انجمن‌های علمی، با عنوان سال‌های علوم پایه نام‌گذاری شده است. کوانتوم امروز زندگی ما را تحت تأثیر قرار داده است؛ فیزیک کوانتوم باید می‌آمد تا زندگی ما دگرگون می‌شد.

رئیس انجمن فیزیک ایران با تاکید بر اینکه برای آینده توسعه پایدار باید امروز روی علوم پایه سرمایه گذاری کنیم. متأسفانه نگاه علم در کشور ما تکنسینی و کاربردی شده است، فراموش نکنیم که ریسک سرمایه‌گذاری در علوم پایه خیلی پایین است.

در ادامه میرفائز میری، دبیر کمیته علمی کنفرانس ملی فیزیک گفت: ۹۳ سخنرانی خواهیم داشت و ۸ سخنرانی عمومی برای معرفی جدیدترین یافته‌های علم فیزیک برنامه‌ریزی شده است.

میزبان نخستین کنفرانس فیزیک ایران در قرن جدید هستیم

ابراهیم قنبری، دبیر کمیته اجرایی کنفرانس ملی فیزیک با اشاره به بیتی از سعدی در ادامه گفت: دانشگاه اصفهان در سال ۱۳۷۰ میزبان کنفرانس فیزیک ایران بوده است. کنفرانس فیزیک هر سال با همت انجمن فیزیک ایران و به میزبانی یکی از دانشگاه‌های کشور برگزار می‌شود. سال ۱۳۹۷ درخواست میزبانی کنفرانس سال ۱۴۰۰ را دادیم، اما با آن موافقت نشد و امسال این اتفاق افتاد؛ امسال میزبان نخستین کنفرانس فیزیک ایران در قرن جدید هستیم.

وی با اشاره به اینکه میانگین دمای کره زمین امسال شکسته شده است، تصریح کرد: شرایط اقتصادی به‌گونه‌ای است که اجرای این کنفرانس‌ها خیلی سخت شده است. ۵۰ میهمان ویژه داریم. ۷۰ عضو هیئت علمی و ۲۴ دانش‌آموخته پسا دکتری در این کنفرانس حضور خواهند داشت.

کد خبر 683332

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.