برای کارشناسی خودرو به چه ابزارهایی نیاز داریم؟

دوره کارشناسی خودرو در حال حاضر یکی از پرطرفدارترین دوره‌های آموزشی است که در آن اصول و مبانی کارشناسی، چگونگی اجرای این عملیات و.... به صورت کامل و دقیق به علاقمندان آموزش داده می‌شود.

یکی از مهم‌ترین این مباحث معرفی ابزارهای کارشناسی خودرو است. به این معنا که برای انجام این فرایند یعنی کارشناسی فنی، رنگ و بدنه یک خودرو به چه ابزارها و تجهیزاتی نیاز داریم و از هر کدام چه استفاده‌ای به عمل می‌آید.

در این مقاله به ارائه مطالبی در این باره از دوره آموزش کارشناسی خودرو خواهیم پرداخت و ابزارهای مورد نیاز برای کارشناسی دقیق خودرو را معرفی خواهیم کرد. پس اگر شما هم به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه هستید با ما همراه باشید.

ابزارهای کارشناسی خودرو

چراغ قوه و مهتابی

ساده‌ترین ابزارهای کارشناسی خودرو، چراغ قوه و مهتابی هستند و از هر دوی این ابزار در این حرفه استفاده خواهید کرد. از چراغ قوه در مواقعی استفاده می‌شود که تمایل داشته باشید بخش‌هایی از ماشین را با دقت بیشتر و با روشنایی بالاتر بررسی کنید.

بهتر است چراغ قوه‌های پلیسی را برای این کار در نظر بگیرید. اما می‌توانید از دیگر انواع این محصولات نیز استفاده کنید. چراکه نحوه کارکردشان با یکدیگر تفاوتی ندارد. برای کارشناسی خودرو به مهتابی نیز نیاز پیدا خواهید کرد تا بتوانید از انعکاس خط نور استفاده کرده و بافت رنگ بدنه و پوست پرتقالی و یا دونه رنگ را تشخیص دهید.

ذره بین و آیینه

اگر می‌خواهید فرایند کارشناسی خودرو را با دقت و تمرکز بیشتری به سرانجام برسانید به ذره‌بین و آیینه نیز نیاز دارید. بیشتر کارشناسان با استفاده از ذره بین شماره‌های بسیار ریز درج شده در بخش‌های خاصی از اتومبیل از قبیل شاسی را مشاهده و بررسی می‌نمایند. چراکه بر این باورند که بررسی شماره شاسی یک اتومبیل برای تشخیص اصالت آن ضرورت و اهمیت اساسی دارد.

یکی دیگر از ابزارهای کارشناسی خودرو آیینه است. همان‌طور که می‌دانید بعضی از بخش‌ها در خودروها وجود دارند که مشاهده و بررسی آن‌ها دشوار است و از سوی دیگر باید حتماً مورد بررسی قرار بگیرند تا سلامت و اصالت خودرو را تایید کنند.

در این شرایط کارشناسان از آینه‌های مکانیکی که به طور ویژه مخصوص این کار طراحی شده‌اند کمک می‌گیرند و با استفاده از این ابزارهای کارشناسی خودرو نقاط زیرین و غیر قابل دسترس در شاسی خودرو را بررسی می‌کنند تا تشخیص دهند که آیا در این نقاط رنگ شدگی به چشم می‌خورد یا خیر.

دستگاه ضخامت سنج رنگ دیجیتال

یکی از مهم‌ترین ابزارهایی که در دوره آموزش کارشناسی خودرو به طور حتم با موارد کاربرد و ویژگی‌های آن آشنا خواهید شد دستگاه ضخامت سنج رنگ دیجیتال است. از این ابزار برای کارشناسی رنگ و بدنه خودروها استفاده می‌کنند.

برای اینکه بتوانید این ابزار را به درستی به کار گیرید به دانش فنی و آموزش نیاز دارید. با کمک این سیستم متوجه خواهید شد که ضخامت رنگی بدنه خودرو تا چه اندازه است و آیا رنگ شدگی دارد یا خیر.

در حال حاضر از این ابزار برای اندازه‌گیری ضخامت رنگی بر روی پانل‌های بیرونی و بدنه خودروها استفاده‌های فراوانی به عمل می‌آید. این دستگاه دقت بالایی داشته و می‌تواند تا ۱۰۰۰ میکرون ضخامت رنگی را اندازه بگیرد. دستگاه ضخامت سنج دیجیتال انواع و اقسام مختلفی داشته و بیشتر آن‌ها تنها بر روی پانل‌های فلزی و آلومینیومی ماشین‌ها کار می‌کنند.

اما بعضی از این سیستم‌ها نیز قادرند ضخامت رنگ را از روی پانل‌های پلاستیکی و کربنی نیز اندازه گرفته و تشخیص دهند. قیمت این سیستم‌ها نیز با یکدیگر متفاوت است و باید آن‌ها را بر اساس سهولت استفاده، راحتی فرایند کالیبراسیون، دقت عمل، سرعت، ماندگاری شارژ باتری و.... انتخاب و خریداری کنید.

دستگاه دیاگ

شاید نام دستگاه دیاگ نسبت به دیگر ابزارهای کارشناسی خودرو بیشتر به گوشتان خورده باشد که در زبان فارسی به آن دستگاه عیب یاب الکترونیک گفته می‌شود. این سیستم قادر است با کامپیوتر خودرو به صورت دیجیتالی ارتباط برقرار کند و اطلاعات مهمی را از آن دریافت نماید.

با دریافت این اطلاعات کارشناس می‌تواند ایرادات فنی موجود در خودرو را تشخیص دهد. با این حال این سیستم برای تشخیص عیوب و ایرادات فنی موجود در اتومبیل به تخصص و مهارت کارشناس و تجربه او هم نیاز دارد.

برای اینکه بتوانید با استفاده از این ابزار ایرادات اتومبیل‌ها را تشخیص دهید باید در ابتدا برنامه نرم‌افزاری دستگاه دیاگ را بر روی گوشی و یا لپ تاپ خود نصب نمایید و سپس دستگاه را با کمک کابل و فیش به کامپیوتر خودرو اتصال دهید. سوئیچ خودرو را باز کنید و ارتباط میان ای سی یو و دیاگ را با کمک سوکت obd برقرار سازید.

سپس اطلاعات را به صورت کد با کمک بلوتوث و یا اینترنت موبایل و لپ تاپ ارسال نمایید. این دستگاه قادر است ایرادات برقی خودرو، ایرادات مرتبط با سنسورها، باتری، فشار روغن گیربکس و.... را تشخیص دهد و به بررسی آپشن‌های خودرو، تعریف سوئیچ، تست عملگرها و.... اقدام نماید.

قلم مگنت

با شرکت در دوره کارشناسی خودرو با قلم مگنت، موارد کاربرد و شیوه استفاده از آن نیز آشنا خواهید شد. این ابزار با ساختاری بسیار ساده طراحی شده و می‌تواند ضخامت رنگی موجود در بدنه خودرو را اندازه بگیرد. قلم مگنت یک آهنربا دارد که بر روی فنری جای گرفته و با بدنه خودرو تماس حاصل می‌نماید.

در مواقعی که فنر کشیده می‌شود آهنربا استقامت بیشتری از خود نشان داده و خود را به بدنه خودرو می‌چسباند. مدت زمان مقاومت و استقامت آهنربا بر روی بدنه فلزی خودرو به این عامل بستگی دارد که ضخامت رنگی آن تا چه اندازه باشد.

به نحوی که با ضخامت رنگی بالاتر، آهنربا با سرعت بیشتر و در زمان کوتاه‌تری از بدنه جدا خواهد شد و بالعکس. هرچه ضخامت رنگی موجود بر روی بدنه کمتر باشد مدت زمان چسبیدن آهنربا به بدنه نیز بیشتر خواهد شد. در حال حاضر بسیاری از کارشناسان خودروها از قلم مگنت برای تشخیص برش و یا جوشکاری در ستون اتومبیل‌های چپی و یا دو تکه استفاده می‌کنند.

چراکه این ابزار دقت بسیار بالایی دارد. از قلم مگنت می‌توانید برای تشخیص ضخامت رنگی در اتومبیل‌های خارجی و داخلی استفاده کنید. در حال حاضر انواع مختلفی از این سیستم‌ها در بازار وجود دارند که در میزان مقاومت فنر با یکدیگر متفاوت هستند. دیگر ابزارهای کارشناسی خودرو عبارتند از: برس، آبپاش، پیچ گوشتی، گوشی مکانیکی و....

دوره کارشناسی خودرو پارسیان صنعت خودرو

پارسیان صنعت خودرو یکی از بهترین آموزشگاه ها در حوزه آموزش تعمیرات ایسیو، آموزش ریمپ ایسیو و کارشناسی خودرو، دوره های کارشناسی خودرو را به صورت حضوری و غیر حضوری برگزار می کند و شما می توانید در این دوره شرکت کرده و تمامی موارد مورد نیاز در رابطه با کارشناسی رنگ-بدنه-فنی خودرو را بیاموزید و بتوانید هر خودرویی را کارشناسی کنید.

برای ثبت نام در این دوره کافیست به سایت زیر مراجعه کنید و اطلاعات خود را در صفحه کارشناسی خودرو وارد نمایید تا همکاران ما در اسرع وقت با شما تماس گرفته و اطلاعات این دوره ارزشمند را به شما دهند.

WWW.PSKECU.COM

کد خبر 683319

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.