فرش دستباف به هیچ کشوری صادر نمی‌شود / تولید گردش مالی ندارد

رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف اصفهان با بیان اینکه صادرات فرش به هیچ کشوری انجام نمی‌شود، گفت: تولید فرش گردش مالی ندارد و افرادی که در حال حاضر در این صنعت هستند فقط با علاقه شخصی خود سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

مهدی حقیقت‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: معافیت رفع تعهد ارزی که برای صادرات ایجاد شده است، قدم رو به جلویی در حوزه صادرات فرش است، اما لازمه آن بهبود ارتباط با دیگر کشورها است.

وی با بیان اینکه یافتن بازار جدید امتیاز مثبتی در مسیر صادرات است، افزود: ایجاد این مزیت نیازمند رفع مشکلاتی از قبیل برقراری روابط با دیگر کشورها و تسهیل فرآیند انتقال پول است.

رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف اصفهان ادامه داد: گاهی خود حریمی بیشتر از تحریم‌های خارجی دردسرساز است، برای مثال هرچقدر فرآیند واردات ابریشم و هزینه‌های مربوط به تولید کاهش پیدا کند، تولید و صادرات فرش مؤثرتر خواهد بود.

رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف استان اصفهان در خصوص فروش و زمان مورد نیاز برای بازگشت سرمایه در حوزه فرش دستباف، گفت: با توجه به اینکه فرش، کالایی لوکس محسوب می‌شود و در عین حال، تنوع سلیقه‌ای در آن زیاد است، نمی‌توان زمان دقیقی برای بازگشت سرمایه حاصل از صادرات فرش مشخص کرد.

حقیقت‌نژاد ادامه داد: ممکن است بعضی از اجناس چند سال در انبار باقی بماند و برای آن دسته از اجناس که با سفارش مشتری خریداری شده است، ارز صادراتی با فاصله سه تا چهار ماهه به کشور بازگردد، البته این بازه به طور دقیق مشخص نیست و برای هر کالا متفاوت است.

فرش دستباف به هیچ کشوری صادر نمی‌شود / تولید فرش گردش مالی ندارد

صادرات فرش به هیچ کشوری انجام نمی‌شود

وی با بیان اینکه صادرات فرش به هیچ کشوری انجام نمی‌شود، گفت: با توجه به موانعی که در صادرات فرش به شرکت‌های روسی وجود دارد، در حال حاضر نمی‌توان با روس‌ها کار کرد، علاوه بر این شرکت‌های ژاپنی و زیرمجموعه‌های آن‌ها نیز دچار ورشکستی شده‌اند.

رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف استان اصفهان ادامه داد: با توجه به ادامه داشتن تحریم‌ها همچنان به عربستان و آمریکا نیز فرش صادر نمی‌شود، به‌طوری که می‌توان گفت بازاری برای صادرات به این دو کشور وجود ندارد، به دلیل دشواری فرآیند صادرات، اروپاییان نیز دیگر انگیزه‌ای برای خرید فرش ایرانی ندارند.

وی تصریح کرد: کل صادرات فرش ایران در یک‌سال ۴۲ میلیون دلار و در شش ماه اول سال گذشته ۱۲ میلیون دلار بوده است.

رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف استان اصفهان تصریح کرد: ۴۲ میلیون دلار برای صادرات فرش ایران که میزان قابل توجهی از تولید و حجم پول را در اختیار دارد، رقم بسیار ناچیزی است.

حقیقت‌نژاد تاکید کرد: در حال حاضر تولید فرش به‌دلیل وضعیت نامناسب اقتصادی به بازار داخلی محدود شده است، این در حالی است که بازار داخلی فرش نیز پاسخگوی حجم تولید نیست.

فرش دستباف به هیچ کشوری صادر نمی‌شود / تولید فرش گردش مالی ندارد

قیمت فرش افزایش زیادی نداشته است

وی ادامه داد: قیمت هر کیلو ابریشم بین سال‌های ۹۵ تا ۹۷ در حدود ۴۰۰ هزار تومان بود، اما این رقم امسال به یک میلیون تومان رسیده است. این در حالی است که قیمت فرش این میزان رشد قیمت را نداشته است؛ در واقع تورم فرش با محصولات دیگر برابری نمی‌کند.

رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف اصفهان تاکید کرد: تولید فرش گردش مالی ندارد و افرادی که در حال حاضر در این صنعت هستند، فقط با علاقه شخصی خود سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

فروشگاه‌های زنجیره‌ای لوازم خانگی، بازار سنتی فرش را با مشکل روبه‌رو کرده‌اند

وی گفت: فروشگاه‌های زنجیره‌ای باعث خارج کردن رقبا و فروشندگان در بازارهای سنتی و کوچک‌تر می‌شود، زیرا مشتری با خرید از این‌گونه فروشگاه‌ها به‌جای خرید از بازار سنتی به جلب رضایت خانواده و اقساط ماهانه می‌اندیشد.

رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف اصفهان گفت: در این فروشگاه‌ها، قیمت اجناس بسیار بالاتر از قیمت و نرخ واقعی است و در مرحله اول ۷۰ تا ۸۰ درصد مبلغ به‌صورت نقدی از مشتری گرفته می‌شود و سایر اقساط در عمل از جیب مشتری می‌رود، اما باز هم مشتری با توجه به اقساطی بودن اجناس، خرید می‌کند.

حقیقت‌نژاد اضافه کرد: با وجود شکایاتی که خریداران از ارجاع نشدن اجناس خریداری شده از این فروشگاه‌ها داشتند، اما آن‌ها مشتریان را درگیر فرآیند اداری شکایت می‌کنند و اجناس را مرجوع نمی‌کنند.

به گزارش ایمنا، فرحناز رافع، رئیس مرکز ملی فرش ایران در روزهای گذشته با بیان اینکه صادرات فرش مشمول معافیت رفع تعهد ارزی شده است، گفت: این در حالی است که مواد اولیه آن شامل معافیت نیست.

وی افزود: در قانون بودجه ۱۴۰۲ نیز به موضوع معافیت صادرکنندگان فرش از بازگشت ارز حاصل از صادرات اشاره شده است.

فرش دستباف به هیچ کشوری صادر نمی‌شود / تولید فرش گردش مالی ندارد

کد خبر 683308

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.