۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۷:۰۰
قهرمانان جنگ در قاب رسانه ملی

رسانه ملی در حالی که می‌تواند به عنوان ابزاری موثر پلی برای ارتباط برقرار کردن نسل جوان با افکار و منش شهدای دفاع مقدس باشد، اما کمتر آثاری را در آن دیده‌ایم که به معرفی سبک زندگی و شخصیت های اخلاقی قهرمانان جنگ پرداخته باشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سریال «عاشورا» که دو هفته‌ای است، جمعه شب‌ها به روی آنتن شبکه یک می‌رود، روایتی از چهار سال پایانی زندگی شهید مهدی باکری، یکی از فرماندهان شاخص جنگ تحمیلی است.

این مینی‌سریال که در واقع نسخه تلویزیونی فیلم سینمایی «موقعیت مهدی» است، پس از سال‌ها بار دیگر زندگی یکی از قهرمانان جنگ را به تصویر کشید تا از دریچه قاب جادویی به تماشای حماسه‌سازی دلیرمردان این سرزمین بنشینیم.

پخش این مینی‌سریال دوباره دست خالی رسانه ملی برای معرفی طلایه‌داران دوران دفاع مقدس را به رخ کشید. با اینکه بیش از ۳۵ سال از پایان جنگ تحمیلی می‌گذرد اما در رسانه‌ای که به گواهی آمار می‌تواند بینندگان زیادی را پای خود بنشاند، کمتر آثاری را دیده‌ایم که به معرفی سبک زندگی و شخصیت‌های اخلاقی فرماندهان جنگ و شهدا و به تصویر کشیدن رشادت‌های آنها در دوران دفاع مقدس پرداخته باشد.

این در حالی است که تلویزیون به عنوان ابزاری مؤثر می‌تواند پلی برای ارتباط برقرار کردن نسل جوان با افکار و منش شهدای دفاع مقدس باشد و روحیات انقلابی را در آن‌ها تقویت کند، در این نوشتار نگاهی داریم به کارنامه رسانه ملی در ساخت آثاری با محوریت زندگی و رشادت‌های شهدا و فرماندهان و سرداران بزرگ جنگ، کارنامه‌ای که به جز معرفی چند تن از خلبانان شجاع این سرزمین، در آن نشانی از مردانی که سرنوشت جبهه‌ها، سنگرها، نفرات، نفرها و نفربرهای ایران با صدای پشت بی‌سیم آنها رقم می‌خورد، به چشم نمی‌آید.

دست خالی رسانه ملی برای معرفی قهرمانان جنگ

سیمرغ، روایت زندگی شهیدان شیرودی و کشوری

«سیمرغ»، اولین سریالی بود که به معرفی قهرمانان جنگ پرداخت. طرح این سریال در سال ۱۳۷۰ از طرف محمد حاتمی ارائه شد و کار در روز بعثت پیامبر اکرم (ص) در سال ۱۳۷۱ کلید خورد و البته به دلایل مشکلات نظامی کار چندین بار متوقف شد تا اینکه در سال ۱۳۷۶ بالاخره به شبکه یک تلویزیون آمد. این سریال با آهنگسازی مجید انتظامی توانست حسابی گل کند و ماندگار شود.

سریال «سیمرغ» بر اساس زندگی شهیدان علی‌اکبر شیرودی و احمد کشوری که هردو از خلبانان تیزپرواز و عقابان آسمان عدالت بودند و علیه ظلم مبارزه می‌کردند، ساخته شد.

لحظات حضور این دو پرستوی عاشق به همراه شهید سهیلیان در عملیات‌های مختلف، اسارت و آزاد شدن آن‌ها پس از سال‌ها همچنین زمان اوج‌گیری آسمانیان بر کهکشان شهادت، زینت‌بخش چشمان مخاطبانی می‌شود که پس از پایان سریال به شجاعت آن رزم‌آفرینان افتخار می‌کنند.

این فیلم که در همان سال‌ها مورد توجه بسیاری از علاقه‌مندان به‌ویژه جوانان و نوجوانان قرار گرفته بود، داستان حماسه‌های خلبانان هوانیروز غرب کشور است، شهدای بزرگی همچون شهید سهیلیان، شهید کشوری، شهید شیرودی و تنی چند از قهرمانان وطنمان در این فیلم دیده می‌شوند.

دست خالی رسانه ملی برای معرفی قهرمانان جنگ

شوق پرواز؛ روایت زندگی شهید عباس بابایی

سریال «شوق پرواز»، که به روایت زندگی شهید «عباس بابایی» می‌پرداخت، یکی از پر بیننده‌ترین سریال‌های تلویزیونی بود که توانست مخاطبان زیادی را پای خود بنشاند. شهید عباس بابایی یکی از خلبانان مبارز دوران جنگ بود که هم قابلیت پرواز با هواپیمای اف ۵ و هم قابلیت پرواز با هواپیمای اف ۱۴ را داشت. شهید بابایی از همان دوران کودکی عاشق پرواز بود و علی‌رغم قبولی در دانشکده پزشکی ترجیح داد، دنبال عشق دوران کودکی خود یعنی پرواز برود. برای همین به عضویت نیروی هوایی درآمد و در دوران جنگ رشادت‌های بسیاری از خود نشان داد. شهید بابایی در دوران جنگ تا سمت معاون عملیات نیروی هوایی ارتقا پیدا کرد.

این سریال ۲۴ قسمتی که به سفارش ارتش جمهوری اسلامی ایران با هزینه‌ای ۴ میلیارد تومانی توسط یدالله صمدی ساخته شد، جمعه شب‌ها روی آنتن شبکه اول رفت.

بازی «شهاب حسینی» در نقش این شهید در کنار بازی دو فرزند شهید در نقش‌های خودشان یعنی «سلما» و «حسین بابایی» از نکات دیدنی کار بود. ضمن اینکه صمدی برای مستند شدن بیشتر کار حتی سراغ «محسن رضایی»، فرمانده سابق سپاه هم رفته بود تا در تماسی تلفنی با شهاب حسینی، حرف بزند. اگرچه انتقاداتی هم به سریال وارد بود؛ مثل لهجه شهید بابایی که با وجود قزوینی بودنش به‌جز عبارت «بالام جان» نمود دیگری نداشت یا نحوه شهادت و حتی نحوه روایت سریال. با این حال شوق پرواز سریالی پرمخاطب از آب درآمد که بعضی‌ها معتقدند این میزان بیننده به شدت وابسته به بازی خوب شهاب حسینی بوده است.

به گزارش ایمنا، استقبال مخاطبان از دو سریال «سیمرغ» و «شوق پرواز» نشان داد که زندگی فرماندهان و قهرمانان سال‌های جنگ، ظرفیت دراماتیک بسیار زیادی دارد و با توجه به این‌که بسیاری از مشاهیر و فرماندهان دوران جنگ از میان مردم کوچه و بازار برخاسته و تبدیل به قهرمانانی بزرگ شده‌اند، سوژه‌های بسیاری خوبی است که می‌تواند در جذب بیننده خوب عمل کند.

کد خبر 683177

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.