هجوم گرد و غبار به آسمان غرب و مرکز گلستان/ شرق استان سیل آمد

روز گذشته در حالی که شرق گلستان با سیل و آبگرفتگی مواجه بود، آسمان غرب و مرکز استان را ریزگرد و غبار پوشانده بود. مدیران منشا گرد و غبار را صحرای ترکمنستان میدانند و از برنامه‌ریزی برای حل آن خبر می‌دهند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در حالی که مناطق غربی و مرکزی استان گلستان از روز گذشته درگیر گرد و غبار و ریزگردها شده، در شرق استان بارش شدید در دهستان‌های عرب داغ بخش پیشکمر کلاله، سبب ورود گل و لای به جاده اصلی و معابر روستایی این منطقه شد، همچنین با طغیان رودخانه اترک و جاری شدن شدید سیل در مناطق پایین دست، مسیر ارتباطی روستای گوگ دره با روستاهای اطراف در شهرستان مراوه تپه هم مسدود شده است.

فرماندار مراوه تپه در اینباره به خبرنگار ایمنا، گفت: تمامی دستگاه‌های خدمات رسان در این منطقه حضور دارند با این حال هنوز عبور و مرور در روستای بالادست گوگ دره مقدور نیست.

لقمان قربانی با بیان اینکه نیروهای راهداری و حمل و نقل در تلاش برای بازگشایی مسیر هستند، افزود: در حال حاضر امکان برآورد خسارت ریالی مقدور نیست اما پس از فروکش سیل اقدامات لازم در این زمینه انجام می‌شود.

به گفته این مسئول شهرستانی، خسارت به ابنیه و محصولات کشاورزی این منطقه از سیل اخیر محدود و اندک نخواهد بود.

هشدار هواشناسی مبنی بر تکرار سیلاب و آب‌گرفتگی

مدیر کل هواشناسی استان دراین رابطه به خبرنگار ایمنا، گفت: مطابق پیش بینی‌های هوا شناسی روز گذشته، سامانه ناپایدار وارد استان شد و در شرق استان به صورت رگبار و رعد و برق نشان داده شد.

امان محمد کمالی ضمن اشاره به بارش‌های نسبتاً شدید و متوسط در بخش گوگ دره شهرستان مراوه تپه، افزود: مدل‌های هواشناسی نشان می‌دهد که این ناپایداری به خصوص در نواحی کوستانی ادامه خواهد داشت به همین خاطر آب‌گرفتگی معابر و سیلاب ناگهانی دور از انتظار نیست.

وی از سویی به ورود گرد و غبار و ریزگرد به گلستان اشاره کرد و گفت: با فعالیت سامانه ناپایدار پرفشار در سطح گلستان از روز گذشته شاهد وزش باد و خیزش گرد و غبار شدید در اکثر مناطق استان بودیم.

کمالی یادآور شد: با وزش بادهای نسبتاً شدید مخصوصاً از نواحی ترکمنستان، احتمال انتقال ریزگردها از صحرای قره قوم ترکمنستان به استان گلستان بسیار زیاد است.

وی با بیان اینکه چنین شرایطی باعث کاهش کیفیت هوا و دید افقی می‌شود، افزود: این شرایط در مناطق شمالی استان از اینچه برون تا کُرند وجود دارد بنابراین مردم شریف استان احتیاط لازم را در تردد به کار ببرند و توصیه‌های دستگاه‌های مختلف از جمله علوم پزشکی را جدی بگیرند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان در گفتگو با خبرنگار ایمنا ضمن تاکید به خودداری شهروندان از عبور و مرورهای غیرضروری به دلیل آلودگی هوا، افزود: افرادی که بیماری‌های خاص دارند اعم از بیماری‌های قلبی، عروقی، آلرژی و آسم حتی المقدور از منزل خارج نشوند.

سعید گل فیروزی، افزود: همچنین افراد سالمند و اطفال به خصوص کودکان زیر چهار سال به واسطه آلودگی هوا از خروج از منزل اجتناب کنند و در موارد اضطراری هم حتماً از ماسک هنگام خروج از منزل استفاده کنند.

وی با تاکید بر اینکه افراد مبتلا به بیماری ریوی، بیماران خاص و سالمندان هم حتماً به صورت مرتب از داروهایشان استفاده کنند، افزود: با توجه به شرایط آب و هوایی حاکم بر استان شهروندان از ورزش و فعالیت‌های سنگین هم خودداری کنند.

منشأ گرد و غبار صحرای ترکمنستان است

مدیر کل حفاظت محیط زیست گلستان با بیان اینکه گرد و غبار در گلستان دو منشأ داخلی و خارجی دارد، به خبرنگار ایمنا گفت: منشأ گرد و غبار روز طبق گزارش هواشناسی خارجی (صحرای ترکمنستان) است که دبیرخانه ستاد ملی مبارزه با گرد و غبار و سازمان محیط زیست در حال تدوین یک برنامه اقدام مشترک با کشورهای شمال شرق و همسایه هستند.

محمدرضا کنعانی با بیان اینکه ۲۰۰ هزار هکتار از پهنه گلستان منشأ داخلی گرد و غبار و فرسایش بادی محسوب می‌شوند، افزود: سازمان جهاد کشاورزی در اراضی کشاورزی، اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری در اراضی مرتعی و حفاظت محیط زیست در پهنه‌های تالابی باید اقداماتی را برای حل این معضل انجام دهند.

وی ادامه داد: در این راستا سازمان حفاظت محیط زیست احیای تالاب گمیشان را که در کانون گرد و غبار است در دستور کار قرار داده و تلاش می‌کنیم ایستگاه پمپاژ تالاب گمیشان را به عنوان اقدام اضطراری بتوانیم در دهه فجر افتتاح کنیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، هجوم ریزگردها و گرد و غبار از سوی ترکمنستان در آسمان گلستان در نخستین ساعات بامداد شنبه چهارم شهریور مردم گلستان را غافلگیر کرد امیدواریم تدابیر لازم برای رفع هرچه سریع‌تر این مشکل انجام شود تا در استانی که به لحاظ سرسبزی و طبیعت بکر آن، گلستان نام گرفته است.

کد خبر 683157

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.