احیاگر پیاده‌روی اربعین را بشناسیم

آیت‌الله سیدمحمود حسینی شاهرودی، مرجع عالیقدر تشیع و یکی از مفاخر شاهرود، نخستین کسی است که پس از قرن‌ها در دوره معاصر پیاده‌روی به منظور زیارت اباعبدالله الحسین (ع) در اربعین را زنده کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پیاده‌روی به قصد زیارت امام حسین (ع) در چهلمین روز شهادت آن حضرت، سنتی دیرینه است که نه به چند دهه گذشته و نه حتی چند سده بلکه به همان دوران پس از شهادت ایشان و یارانشان برمی‌گردد؛ سنتی که نخستین بار حضرت زینب کبری (س) بنا نهاد و سپس جابر ابن عبدالله انصاری ادامه دهنده آن بود؛ زیارت امام حسین (ع) در مناسبت‌های مختلف در طول سال از جمله شب‌های جمعه، نیمه شعبان، نیمه رجب و حتی روز عاشورا دستورهای مخصوص به خود را دارد اما شاید یکی از مهم‌ترین آن‌ها زیارت اربعین است؛ اهمیت این زیارت تا بدانجاست که امام حسن عسکری (ع) آن را در کنار ادای نمازهای روزانه یکی از نشانه‌های فرد مؤمن می‌دانند.

همانطور که بیان شد این سنت از دیرباز در بین علما و مردم عراق نیز رواج داشته اما از آیت‌الله العظمی سید محمود شاهرودی مرجع بزرگ تقلید به عنوان احیاگر پیاده‌روی کربلا در دوران معاصر یاد می‌شود.

در همین زمینه آیت‌الله سید عبدالهادی حسینی شاهرودی در کتاب خاطرات خود با عنوان «تداوم اندیشه» درباره قدمت این سنت اسلامی می‌گوید: «در سابق و قبل از اختراع وسیله نقلیه موتوری، کلیه سفرها با تشکیل کاروان انجام می‌شد؛ کاروان‌ها منزل به منزل حرکت کرده و هر یک از مسافران با امکانات شخصی خود، بعضاً با اسب، شتر، الاغ و غیره و بعضاً پیاده با کاروان مسیر مورد نظر را طی می‌کردند. در مسیر بین نجف و کربلا نیز سه کاروانسرای تاریخی در سه منزلگاه وجود دارد که به نام‌های کاروانسرای (شاه عباسی) به ترتیب از نجف مانند: خان مصلی (خان الربع) و خان شور (خان النص) و خان تخلیه می‌باشند…»

آیت‌الله حسینی شاهرودی احیای مشایه یا همان پیاده‌روی کربلا توسط جد اعلای خویش را اینگونه روایت می‌کند: «هجرت آیت‌الله العظمی شاهرودی از ایران به نجف نیز با کاروان و به شیوه قدیم و در زمان مظفرالدین شاه و در اواخر حیات آخوند خراسانی صورت گرفته است. با وارد شدن اولین نوع اتومبیل‌ها به منطقه که به ماشین‌های سیمی معروف شدند، سفرهای کاروانی تعطیل شد و مسافرت‌ها به گونه جدید شکل می‌گرفت. آنگاه پس از مدتی و با مطرح شدن آیت‌الله العظمی شاهرودی به عنوان یکی از استادان و مدرسین با نفوذ معنوی و قابل توجه حوزه نجف، مجدداً فکر پیاده رفتن به کربلا به عنوان یک سفر مقدس در بین طلاب نجف شکل گرفت. ضمن اینکه بعضی ایرانیان در سفر عتبات نیز احیاناً آنان را همراهی می‌کردند؛ رفته رفته مردم عراق به این مسئله توجه کرده و اینگونه سفرهای مقدس رواج یافت و با مطرح شدن حرکت‌های انقلابی این مسئله رواج بیشتری یافت تا آنجا که از بصره تا کربلا در فصل زیارتی اربعین اباعبدالله (ع) کاروان‌های پیاده شکل گرفت. همچنین هنگامی که امام خمینی همراه آیت‌الله شهید سید مصطفی پسرش به نجف آمدند، شهید آقا مصطفی یک کاروان پیاده به کربلا تشکیل دادند. عمویم آیت‌الله سیدعلی هم یک محور برای پیاده رفتن به کربلا بودند و در طول سال حدود پنج بار در ایام اربعین، نیمه رجب، محرم و غیره این عمل مقدس را تکرار می‌کردند.»

همچنین آن گونه که در خاطرات مرحوم حجت‌الاسلام سید علی اکبر محتشمی نقل شده است، حضور آیت الله سید محمود شاهرودی در زیارت اربعین در بین دیگر مراجع زبانزد بود: «معروف است که وی در این مراسم، نخست با پای پیاده از نجف خارج می‌شد و به سوی کربلا حرکت می‌کرد و سپس سایر آقایان، استادان و طلاب هم به دنبال وی به راه می‌افتادند و وقتی مراسم زیارت تمام می‌شد، بیشتر زائران از کربلا سوار وسیله نقلیه می‌شدند و به نجف بازمی گشتند؛ اما آیت الله شاهرودی در بازگشت هم پیاده به نجف بازمی‌گشت. معروف است که این مرجع بزرگ، چهل سفر با پای پیاده به زیارت امام حسین (ع) مشرف شد.»

امروز اما نه تنها ایرانیان بلکه همه مردم جهان، مسلمان و غیر مسلمان، تحت تأثیر سنتی بیش از هزار ساله که احیاگرش مرجع تقلیدی از دیار معلمان دین و اخلاق، شاهرود است، با پای پیاده به زیارت بزرگ مرد آزاده تاریخ می‌روند و با این حماسه عظیم، خود را برای روزی آماده می‌کنند که ندای «اَلا یا اَهلَ العالَم اِنَّ جَدِی الحُسَین قَتَلُوهُ عَطشاناً» به گوش می‌رسد.

کد خبر 683071

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.