دلیل هجوم چینی‌ها برای خرید نمک / به خطر افتادن صنعت شیلات چین

ساعاتی پس از اینکه ژاپن، آب‌های رادیواکتیویته تصفیه‌شده از نیروگاه فوکوشیما را به اقیانوس آرام تخلیه کرد، چین تمام محصولات آبزی ژاپن را ممنوع کرد و مردم این کشور به‌منظور در امان ماندن از مسمومیت ناشی از تشعشعات، برای خرید نمک به فروشگاه‌ها هجوم بردند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، پس از محکومیت پکن به رهاسازی آب رادیواکتیویته تصفیه شده از نیروگاه هسته‌ای ویران شده فوکوشیما به اقیانوس آرام، مصرف‌کنندگان چینی از خرید مواد غذایی دریایی صادرشده از سوی ژاپن خودداری می‌کنند و برای خرید نمک به فروشگاه‌ها هجوم بردند.

دلیل هجوم چینی‌ها برای خرید نمک/ به خطر افتادن صنعت شیلات چین

طی چند هفته گذشته، رسانه‌های دولتی و مقامات چینی بارها از این طرح انتقال آب انتقاد کردند و مدعی هستند که دولت ژاپن هنوز ثابت نکرده است که این حجم از آب تخلیه شده ایمن خواهد بود و به همین علت بر خطر آن برای کشورهای همسایه تاکید کرده‌اند.

اگرچه غذاهای دریایی ژاپنی در چین دیگر به فروش نمی‌رسند، اما برخی فروشندگان نیز ابراز نگرانی کردند که رفت‌وآمد مردم برای خرید به بازارهای ماهی کاهش پیدا کرده است و مشتریان صرف‌نظر از منشأ، ممکن است مصرف تمام غذاهای دریایی را کنار بگذارند و با تغییر مصرف، صنعت شیلات به خطر بیفتد. ترس از خرید محصولات دریایی بر تقاضای نمک نیز تأثیر گذاشته است.

دلیل هجوم چینی‌ها برای خرید نمک/ به خطر افتادن صنعت شیلات چین

بزرگترین تولیدکننده نمک رایج جهان که در چین واقع شده است، در بیانیه‌ای که اواخر روز پنجشنبه منتشر شد، از مردم خواست که برای تهیه نمک دچار وحشت نشوند و به مصرف‌کنندگان اطمینان داد که تولید را افزایش می‌دهد و این کمبود موقتی خواهد بود. اکنون قفسه‌های سوپرمارکت‌ها در چین خالی از نمک شده است و پلتفرم‌های فروش آنلاین در برخی شهرها از جمله پکن و شانگهای تمام نمک خود را فروخته‌اند. تنها از تاریخ بیست‌ودوم آگوست تاکنون، در یک پلتفرم فروش آنلاین نمک، ۶.۷۳ میلیون سفارش بسته نمک ثبت شده است.

در سال ۲۰۱۱ پس از فاجعه هسته‌ای اولیه فوکوشیما، نمک به یک کالای پرطرفدار و کمیاب در چین تبدیل شد. گذشته از نگرانی‌ها در مورد آلودگی احتمالی نمک دریا، این باور عمومی در چین وجود دارد که نمک یددار می‌تواند به محافظت در برابر مسمومیت با تشعشعات کمک کند.

دلیل هجوم چینی‌ها برای خرید نمک/ به خطر افتادن صنعت شیلات چین

ژاپن از چین به دلیل انتشار «ادعاهای علمی بی‌اساس» انتقاد کرده و معتقد است که انتشار این آب بی‌خطر است و خاطرنشان کرده است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) نیز به این نتیجه رسیده است که تأثیر آن بر مردم و محیط‌زیست «ناچیز» است.

ژاپن بیست‌وچهارم آگوست، دستور رهاسازی آب رادیواکتیویته تصفیه‌شده نیروگاه فوکوشیما به اقیانوس آرام را صادر کرد. این آب برای خنک کردن میله‌های سوخت نیروگاه فوکوشیما دای‌ایچی استفاده شده بود که در حادثه ناشی از زلزله و سونامی «توهوکو» در سال ۲۰۱۱، فروپاشیده شد.

کد خبر 683048

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.