آثار مخرب آلودگی صوتی بر محیط‌زیست و زندگی انسان‌ها

کنشگر محیط‌زیست درباره آثار مخرب آلودگی صوتی بر محیط‌زیست و زندگی انسان‌ها، گفت: تأثیر آلودگی صوتی موضوع بسیار مهمی است، چراکه بشر حداکثر می‌تواند تا ۶۰ دسی‌بل آلودگی صوتی را تحمل کند.

محمد درویش در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به آثار مخرب آلودگی صوتی بر محیط‌زیست و زندگی انسان‌ها، اظهار کرد: اگر انسان‌ها در محیطی با میزان آلودگی صوتی بیش از ۶۰ دسی‌بل زندگی کنند، این آلودگی‌ها زیان‌بار نه تنها سبب کند ذهنی کودکان می‌شود، بلکه ناراحتی‌های گوارشی، کم تحملی و پرخاشگری در بزرگسالان را نیز تشدید خواهد کرد.

این کنشگر محیط زیست افزود: براساس تحقیقات انجام‌شده، در مناطق و محله‌های که آلودگی صوتی بیشتر است، درواقع نزاع‌های خیابانی هم افزایش می‌یابد؛ برای نمونه مطابق مطالعات، میزان آلودگی صوتی زیرپل سیدخندان تهران ۸۶ دسی‌بل و پایین پل پردیس ۹۱ دسی‌بل اندازه‌گیری شده است، لذا این مناطق جزو منطقه‌های نزاع‌خیز هم بوده است.

راهکار کاهش خطرات آلودگی صوتی بر محیط‌زیست چیست؟

وی درباره راهکارهای کاهش خطرات آلودگی صوتی بر محیط زیست، گفت: ایجاد مسیرهای ایمن برای موتورسواران و پیاده‌راه برای تردد وسایل حمل‌ونقل موتوری با شدت آلودگی صوتی بیش از حد یکی از مهم‌ترین راهکارها و اقدامات مهمی است که معاونت پیشگیری از جرم قوه قضائیه باید برای کاهش نزاع و جرم‌خیزی در مناطقی با آلودگی صوتی بالا و بیش از حد استاندارد انجام دهد و در راستای کمک و یاری به سازمان محیط زیست و شهرداری‌ها حرکت کند.

درویش افزود: کاشت درختان متناسب با توان اکولوژیک شهرها و تغییر مبلمان شهری از خودرو محوری به عموم‌محوری یکی از مکانیزهای خردمندانه برای کاهش آلودگی صوتی است.

وی با بیان اینکه درجه حساسیت حیوانات به تأثیرات آلوگی‌های صوتی بر محیط زیست بیش از انسان‌ها است، اظهار کرد: اگر انسان‌ها تا ۶۰ دسی‌بل آلودگی صوتی را می‌توانند تحمل کنند، حیوانات براساس گونه‌های جانوری به دلیل درصد بالای شنوایی آن‌ها از بسیاری صداها و فقدان شنیداری آن برای انسان، تأثیرات آسیب‌پذیری و شکنندگی جانوران نسبت به آلایندگی‌های صوتی بیشتر است.

این کنشگر فعال محیط‌زیست افزود: تأثیرات آلودگی صوتی برای پرندگان خطرات جدی را ایجاد می‌کند، چراکه این آلایندگی‌ها نه تنها مسیر حرکت به سمت مقصد این جانداران را تغییر می‌دهد و سبب سرگردانی آن‌ها می‌شود، بلکه تنش‌ها به ویژه در فصل زادوولد منجر به بحران‌های جدی برای جانوران مختلف خواهد شد.

وی در پاسخ به اینکه براساس تحقیقات بیش از ۴۰ تا ۵۰ درصد مرگ‌ومیر پرندگان در دنیا به دلیل آلودگی صوتی پیش‌بینی شده است، خاطرنشان کرد: به طور دقیق نمی‌توانم مطرح کنیم که این میزان تلفات به دلیل آلایندگی‌های صوتی مورد تأیید است، اما تأثیر آلودگی صوتی بر مرگ و میر پرندگان بی‌تأثیر نیست.

کد خبر 683042

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.