برنامه‌نویسی چیست؟ + نحوه شروع راه و بررسی محبوب‌ترین زبان

یادگیری زبان‌های برنامه‌نویسی نه تنها به شما این امکان را می‌دهد که به عنوان یک توسعه‌دهنده نرم‌افزار حرفه‌ای عمل کنید، بلکه در دنیای کسب‌وکار نیز نقش بسیار مهمی دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، یادگیری زبان‌های برنامه‌نویسی در دنیای امروزی یکی از مهم‌ترین مهارت‌ها برای افرادی است که به دنبال ورود به صنعت فناوری اطلاعات و توسعه نرم‌افزار هستند. زبان‌های برنامه‌نویسی به عنوان وسیله‌ای برای ایجاد نرم‌افزارها، وب‌سایت‌ها، اپلیکیشن‌ها و تکنولوژی‌های نوآورانه در دنیای دیجیتال از اهمیت بسیاری برخوردارند. یادگیری زبان‌های برنامه‌نویسی نه تنها به شما این امکان را می‌دهد که به عنوان یک توسعه‌دهنده نرم‌افزار حرفه‌ای عمل کنید، بلکه در دنیای کسب و کار نیز نقش بسیار مهمی دارد. در این بین برخی از زبان‌های برنامه‌نویسی بیش از سایرین مورد توجه قرار می‌گیرد و جاوا اسکریپت نیز یکی از زبان‌هایی به‌شمار می‌رود که همواره در بین جامعه برنامه‌نویسان محبوب است.

برنامه‌نویسی چیست؟

برنامه‌نویسی به فرآیند آماده‌سازی برنامه برای یک دستگاه گفته می‌شود که این برنامه از تعدادی دستورالعمل تشکیل شده است. به بیان ساده، برنامه نویسی اقدامی برای به‌کارگیری کامپیوتر جهت انجام یک وظیفه مشخص است که این وظیفه باید بدون خطا و به‌درستی انجام شود. برای مثال فرض می‌شود که شخصی با سطح هوشمندی کم‌تر از باهوش می‌خواهد یک اسباب‌بازی لِگو را بسازد. این شخص دفترچه راهنمای ساخت لگو را در اختیار ندارد و تنها می‌تواند بر اساس دستورات شما ساخت لگو را انجام دهد. باید به یاد داشت که این شخص فاقد هوشمندی است و در صورتی که دستورالعمل‌های دقیق و مشخصی را در خصوص نحوه ساخت لگو دریافت نکند، به احتمال زیاد اشتباهات بسیاری را مرتکب خواهد شد.

در برنامه‌نویسی، به جای دستورالعمل‌های مربوط به نحوه ساخت یک اسباب‌بازی لگو، اطلاعات و دستوراتی در خصوص نحوه تکمیل یک برنامه کامپیوتری مثل یک بازی کامپیوتری یا یک کاربرد تحت وب برای کامپیوتر فراهم می‌شوند. نکته مهمی که وجود دارد این است که کامپیوترها فاقد هوشمندی هستند؛ یعنی کامپیوترها به عنوان یک فناوری بسیار پیچیده ساخته شده‌اند، اما در واقعیت، عملکرد اصلی یک کامپیوتر به نحوه مدیریت و فرمان دادن به آن مربوط می‌شود.

چگونه برنامه‌نویسی را شروع کنیم؟

برای تبدیل شدن به یک برنامه‌نویس حرفه‌ای باید گام‌های مختلفی را طی کرد. اولین و مهم‌ترین نکته‌ای که پیش از ورود به دنیای برنامه‌نویسی باید در نظر گرفت این است که لازم است فرد به برنامه‌نویسی علاقه داشته باشد. کسب موفقیت در هیچ زمینه‌ای بدون علاقه امکان‌پذیر نیست. علاوه بر این، استعداد داشتن در برنامه‌نویسی هم بسیار اهمیت دارد. حیطه برنامه‌نویسی بسیار گسترده و دارای شاخه‌های مختلفی است. ابتدا باید مشخص شود که فرد به چه کاربردی از برنامه‌نویسی علاقه‌مند است و قصد دارد در چه شاخه‌ای از برنامه‌نویسی فعالیت کند.

محبوب‌ترین زبان برنامه‌نویسی ۲۰۲۳

در بین بهترین و محبوب‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی همواره نام چهار زبان جاوا اسکریپت، پایتون و ++C/C به گوش می‌رسد. جاوا اسکریپت یکی از محبوب‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی در جهان است. با استفاده از جاوا اسکریپت، می‌توانید برخی از تعاملی‌ترین وب‌سایت‌ها را بسازید. پایتون را می‌توان آینده زبان‌های برنامه‌نویسی دانست. طبق آخرین آمار، پایتون زبان اصلی برنامه‌نویسی برای حدود ۸۰ درصد از توسعه‌دهندگان است.

جاوا یکی از قدرتمندترین زبان‌های برنامه‌نویسی است که در حال حاضر در بیش از سه میلیارد دستگاه استفاده می‌شود. جاوا در حال حاضر یکی از پرطرفدارترین فناوری‌هایی است که در برنامه‌های دسکتاپ، برنامه‌های کاربردی تلفن همراه، توسعه وب، هوش مصنوعی، برنامه‌های ابری و بسیاری موارد دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

C نیز مادر همه زبان‌های برنامه‌نویسی یک زبان برنامه نویسی همه‌منظوره است که برای کار کردن مؤثر بر روی بازی‌ها، گرافیک‌ها و برنامه‌های کاربردی سازمانی طراحی شده است. این زبان برنامه‌نویسی با قدمت طولانی سهم قابل توجهی در ایجاد زبان‌های جدید، کامپایلرها، پایگاه‌های داده و یکی از محبوب‌ترین سیستم عامل‌ها، مایکروسافت ویندوز داشته است.

جاوا اسکریپت چیست؟

JavaScript که به اختصار JS نیز نامیده می‌شود، یکی از محبوب‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی است. جاوا اسکریپت زبانی سطح بالا، داینامیک، شی‌گرا و تفسیری است که از شیوه‌های مختلف برنامه‌نویسی پشتیبانی می‌کند. از این زبان می‌توان برای برنامه‌نویسی سمت سرور (Server Side)، اپلیکیشن‌های موبایل، بازی و اپلیکیشن‌های دسکتاپ استفاده کرد.

همانطور که می‌دانید کامپیوترها تنها به زبان صفر و یک (Binary) صحبت می‌کنند و زبان دیگری را متوجه نمی‌شوند. ما ابتدا برای برقراری ارتباط با ماشین‌ها سعی کردیم به زبان خود آنها، یعنی زبانی که به زبان صفر و یک نزدیک‌تر است، صحبت کنیم. به این نوع زبان‌ها که به صورت مستقیم با پردازنده در ارتباط هستند، در اصطلاح، زبان‌های سطح پایین (Low Level) گفته می‌شود؛ از جمله این زبان‌ها می‌توان به اسمبلی اشاره کرد.

یادگیری و تسلط به این زبان‌ها برای برنامه نویسان فوق‌العاده سخت بود. بنابراین متخصصان تصمیم به ساخت زبان‌هایی گرفتند که به زبان انسان‌ها نزدیک‌تر باشد. در اصطلاح به این زبان‌ها، زبان‌های سطح بالا (High Level) می‌گویند. زبان‌های سطح بالایی مانند JavaScript کار را برای برنامه‌نویسان ساده‌تر کردند، زیرا ساختار نوشتاری و منطق آن‌ها بسیار به زبان انسان‌ها نزدیک‌تر شده است. پس می‌توان اینگونه نتیجه گرفت که آموزش جاوا اسکریپت نسبت به سایر زبان‌های برنامه‌نویسی سطح پایین، ساده‌تر است.

کد خبر 683031

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
    0 0
    جاوا و جاوا اسکریپت دو مقوله متفاوتند