گندم فروختیم، پول ندادند!

با وجود شروع خرید تضمینی از فروردین‌ماه سال جاری هنوز بخشی از مطالبات گندمکاران پرداخت نشده که گلایه کشاورزان را به دنبال داشته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، با وجود شروع خرید تضمینی گندم از فروردین‌ماه سال جاری هنوز بخشی از مطالبات گندمکاران پرداخت نشده و این موضوع مشکلات فراوانی را برای کشاورزان ایجاد کرده است، این در حالی است که به‌رغم الزام قانونی شورای قیمت‌گذاری محصولات اساسی کشاورزی نیز هنوز نرخ جدید این محصولات را اعلام نکرده و این موضوع منجر به معطل شدن کشاورزان برای تصمیم‌گیری درباره کشت امسال شده است.

علاوه بر این، امسال میزان خرید تضمینی گندم افزایش قابل توجهی داشته، اما لازمه ادامه این روند کسب اعتماد کشاورزان با پرداخت به موقع مطالبات آنها است.

در همین راستا در روزهای گذشته وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد که تا پایان شهریورماه، ۵۰ هزار میلیارد تومان دیگر از مطالبات کشاورزان نیز تسویه خواهد شد، این مطالبات ناشی از آن است که دولت هزینه گندم را به قیمت هر کیلو ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان که مصوب سال گذشته بوده، پرداخت کرده است و مابه‌التفاوت آن با قیمت جدید که به گفته مسئولان بین ۱۵ تا ۱۷ هزار تومان است را هنوز نپرداخته است.

علاوه بر این، توزیع پرداخت مطالبات در کشور یکسان نبوده است و به عنوان مثال مطالبات کشاورزان خوزستانی که در فروردین‌ماه گندم خود را تحویل داده‌اند، شش‌ماه است پرداخت نشده است.

به گفته مسئولان سازمان برنامه و بودجه افزایش قابل توجه گندم تحویلی به دولت منجر به این تأخیر در پرداخت شده است، چرا که اعتبار در نظر گرفته شده برای خرید تضمینی بسیار کمتر از هزینه‌های فعلی بوده است.

با توجه به مشکلاتی که گندم‌کاران برای فروش تضمینی گندم پیدا کرده بودند، خبرگزاری ایمنا در خبری با عنوان «وعده پرداخت مطالبات گندمکاران تا پایان شهریورماه» به مشکلات پیش آمده اشاره کرد که بازخوردهای زیادی به همراه داشت؛ به جهت اهمیت موضوع، مروری بر تعدادی از نظرات خواهیم داشت:

یکی از مخاطبان برای ایمنا نوشته است: «در حالی که گندم‌های خریداری شده از کشاورزان با چند برابر قیمت فروخته شده است، هنوز هم وعده شهریورماه را می‌دهند!»

«بعد از پنج ماه هنوز به دنبال نظرسنجی هستند؛ آقای وزیر جهاد کشاورزی وعده داده بود که مطالبات کشاورزان مردادماه پرداخت می‌شود و اکنون از شهریورماه صحبت می‌کند، مسئولان به فکر کشاورزان نیستند.»

«دولت مثل همیشه دستوری عمل کرده، چندین ماه است که گندم تحویل داده‌ایم، اما خبری از پرداخت مطالبات نیست. حتی مشخص نیست وعده آخر شهریور عملی می‌شود یا خیر، سه ماه است که دولت هر هفته وعده پرداخت مطالبات کشاورزان را می‌دهد، انگار که کیسه گندم دولت سوراخ بزرگی دارد!»

گندم فروختیم، پول ندادند!

یکی دیگر از مخاطبان ایمنا با گلایه از اینکه توان پرداخت خرج زندگی را ندارد، نوشته است: «دولت گندم تولیدی یک سال کشاورزان را دریافت کرده و به چند برابر قیمت فروخته است اما برای پرداخت پول کشاورزان امروز و فردا می‌کند! جای شگفتی هم دارد.»

یکی دیگر از مخاطبان نیز عنوان کرده که اعتماد کشاورزان به گفته‌های مسئولان از دست رفته است؛ کشاورزان انباری در اختیار ندارند که گندم را نگهداری کنند و نمی‌توانند آن را به تجار خارجی بفروشند، امسال اگر محصولات دیگری همچون نخودفرنگی بکارم، سود بیشتری کسب می‌کنم.

مخاطبی نیز تصریح کرده است که «کشاورز بیچاره تا آخرین دانه گندم را هم به گفته خودتان تحویل داده است، اما دولت به‌موقع پرداخت نمی‌کند، از پنج ماه گذشته هنوز مطالبات گندمکاران پرداخت نشده است، اردیبهشت‌ماه از استان هرمزگان برداشت کردیم و اکنون شهریورماه است و هنوز چشم به راه پرداخت پول گندم هستیم.

به گفته یکی دیگر از مخاطبان ایمنا نیز «خوزستان از اولین استان‌هایی است که گندم آخر فروردین تحویل داده است، اما تا به حال باقی‌مانده حساب کشاورزان پرداخت نکرده‌اند، بیش از چندین نماینده در مجلس داریم که هیچ‌کدام نتوانستند از حقوقمان دفاع کنند.»

گندم فروختیم، پول ندادند!

کد خبر 683022

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.